Nå har «Tide Carrier» seilingsforbud

Sjøfartsdirektoratet har fredag gitt lasteskipet «Tide Carrier» forbud mot å forlate kai i Gismarvik, i påvente av en grundig inspeksjon. Etter bergingsaksjonen onsdag og torsdag er det så mye kaos og rot i skipet at inspektørene ikke får gjort jobben sin før i neste uke.

Publisert: Publisert:

Lasteskipet «Tide Carrier» slet både med drivkraft og ankerfeste, og var svært nær å drive på land ved Sele havn på Jæren. Foto: Kystverket

  • Ove Heimsvik
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– «Tide Carrier» er nå formelt tilbakeholdt i norsk havn, og får ikke forlate kai uten at vi har godkjent det, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet til Aftenbladet.

Pålegget er ifølge Haugberg gitt med hjemmel i flere EU-direktiver, som følger av at Norge er med i havnestatssamarbeidet Paris MoU. Seilingsforbudet er kommunisert både til den indiske kapteinen på «Tide Carrier» og til skipets management-selskap, Nabeel Ship Management, i De Forente Arabiske Emirater.

Les også

LES OGSÅ: «Tide Carrier» slepes til Gismarvik havn

Innvendige skader

Inspektørene fra direktoratet gikk ombord i skipet umiddelbart etter at det hadde lagt til kai i Gismarvik i Tysvær ved 18–19-tiden torsdag kveld. To slepebåter fra Buksér og Berging hadde da slept havaristen fra Feistein fyr utenfor jærkysten, over Boknafjorden og til Gismarvik.

– Men skipet har fått innvendige skader på grunn av det harde været, og det er mye rot om bord. Inspektørene kommer rett og slett ikke fram, på grunn av gjenstander som ligger i veien. Vi finner heller ikke dokumenter, fordi deler av inventaret er rasert. Nå må mannskapet på skipet bruke helgen på å rydde, før inspeksjonen kan fortsette. Det skjer sannsynligvis mandag, sier Haugberg til Aftenbladet.

Grundig gjennomgang av skipet

Dette betyr at direktoratet foreløpig ikke vet om de åtte påleggene skipet fikk etter en inspeksjon 16. februar, er ordnet. Dette var pålegg knyttet til sikkerheten både til navigasjons- og brannslukkingssystemene om bord.

– Hvor lenge vil skipet bli holdt tilbake i Gismarvik?

– Det kan vi ikke si på nåværende tidspunkt, fordi vi ikke er ferdige med inspeksjonen og dermed ikke vet hvilke pålegg som vil bli gitt. Men det kommer til å bli en ganske omfattende inspeksjon, med en grundig gjennomgang av skipet og stikkprøver av de systemene som er viktige, sier Haugberg.

– Kritikkverdig

Torsdag fortalte Aftenbladet at det var Kvitsøy VTS (Vessel Traffic Service) som onsdag klokken 10:48 varslet Hovedredningssentralen på Sola om skipet som var i problemer. Kvitsøy VTS overvåker skipstrafikken i rogalandsområdet.

– Vi fikk melding om at skipet skulle gå fra Feistein-området, og de bekreftet at de hadde startet. Da vi så på radaren at skipet drev innover, sendte vi taubåter, selv om kapteinen sa at alt var i orden, sa trafikksentralsjef på Kvitsøy VTS, Tormod Våga, til Aftenbladet.

– Det å ikke be om bistand i en kritisk situasjon, er kritikkverdig. Som sjøfartsmyndighet vil vi være sterke og klare på at man skal be om bistand, kommenterer Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet.

Ingen politisak

Politiet vil på sin side ikke åpne noen sak rundt «Tide Carrier».

– I utgangspunktet gjør vi ingenting, fordi vi ikke kan se at det foreligger brudd på norsk lov. Skipet har heller ikke norsk flagg, sier Åslaug Høgemark, leder av Nordsjø- og miljøseksjonen i Sør-Vest politidistrikt, til Aftenbladet.

«Tide Carrier» seiler under flagg fra øystaten Komorene, som ligger rett øst for Mosambik og nord for Madagaskar.

Publisert:

Les også

  1. LES OGSÅ: Bergingen koster minst 4-5 millioner kroner

  1. Hovedredningssentralen
  2. Sjøfartsdirektoratet
  3. Skipstrafikk
  4. Sør-Vest politidistrikt
  5. Jæren