- Skolen forsømmer de flinke

Mange foreldre henvender seg til Kommunalt Foreldreutvalg (KFU) fordi barna deres kjeder seg på skolen av mangel på utfordringer. Flere mobbesaker bunner også i dette, sier Nina Bøhnsdalen i KFU.

Publisert: Publisert:

Nina Bøhnsdalen i Kommunalt Foreldreutvalg i Stavanger slår alarm på vegne av de flinke barna. Hun får mange henvendelser fra fortvilte foreldre som opplever at barna deres mistrives på skolen. Foto: Jonas Haarr Friestad

  • Margunn Ueland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

— At de flinke forsømmes er et stort problem som skolen nå må ta tak i. Problemet er todelt: Det ene er at evnerike barn også har rett på å få en tilpasset opplæring. Alle barn har rett til å bli sett, mestre, utvikle seg, trives. Det er som med oss voksne: Blir du ikke anerkjent på jobben og får du ikke utfordringer, trives du ikke. Vi voksne kan bytte jobb. Men eleven må bli i skolen. Mange opplever at de verken blir sett eller forstått.

Det andre er at når disse barna kjeder seg og mistrives, blir mange urolige og "bråkete". En del blir testet for ADHD, som de ikke har, utdyper Nina Bøhnsdalen.

Mobbing

En del av henvendelsene kommer fordi barna blir mobbet, forteller hun videre:

Les også

- Spesialundervisning ingen løsning for de flinke, mener skolesjefen

— Når vi begynner å grave i mobbehistoriene, ser vi ofte at dette er en viktig grunn. I forrige uke fikk KFU inn en sak om et barn som opplevde seg mobbet av læreren. Når skolen gikk inn i saken, oppdaget de at dette var et barn som lå langt foran de andre elevene. En del av konflikten mellom eleven og læreren handlet blant annet om at barnet stilte en del spørsmål læreren ikke kunne svare på.En del av de begavede barna blir også mobbet av medelever. Du skal ikke skille deg ut. Det er ikke kult å være flink i mange miljøer.

Skolevegring

— Det er de såkalt svake elevene som trenger mest hjelp, de flinke klarer seg uansett, vil mange hevde.

— At vi også skal ha de flinke elevene i fokus, betyr ikke at vi skal ha mindre fokus på de mindre flinke. Det er dessverre ikke slik at alle de flinke "klarer seg uansett". Uansett hvor evnerik du er, må du lære å utvikle deg. Det som ofte skjer når elevene kjeder seg fordi de allerede kan det læreren lærer bort eller fordi det går for seint, er at de "melder seg ut". Da min datter (som kunne lese som 4-åring), gikk i 1. klasse, hadde hun ikke begrep om hva som foregikk i klassen, men hun kunne fortelle meg alt om fugleartene i treet utenfor. De lærer seg at de ikke trenger å anstrenge seg på skolen. De gjør ikke lekser. De følger ikke med i timene. De forstyrrer.

Når de så plutselig "våkner" i ungdomsskolen, har de masse hull i kunnskapen sin. Dermed ender faktisk flere opp som skoletapere. Noen fullfører ikke videregående skole. Skolevegring er heller ikke uvanlig blant disse barna. Dette finnes det godt belegg for i faglitteraturen, sier Bøhnsdalen.

Skolen må ta tak

— Er dette et problem som gjelder alle skolene i Stavanger?

— Noen skoler ser ungene har et potensial og gir dem tilpasset undervisning på en systematisk og bra måte. De fleste klarer det ikke. Det som ofte skjer, er at når et flinkt barn er ferdig med de 20 brøkstykkene lenge før de andre, får hun bare 20 til. Altså bare dobbelt så kjedelig for eleven. De trenger ikke mengdetrening på et nivå de mestrer, de trenger progresjon.

— Hva bør gjøres?

— Alle har rett på tilpasset opplæring. Da må skolen finne ut hvordan den skal klare det. Skolepolitikerne og skolesjefen må sette det på dagsordenen. Skolesjefen bør ta det opp på rektormøtene. Det bør også bli tema på kurs og planleggingsdager. Ved skolestart må skolen kartlegge hva barnet kan og hva det er opptatt av. Det bør være tema på første konferansetime. Klarer skolen å gi disse barna undervisningen de trenger, vil disse barna bli en kjemperessurs for samfunnet!

- Ikke vent!

— Hva gjør Kommunalt Foreldreutvalg?

— Vi støtter foreldrene, tar det opp i ulike fora, blant annet med skolesjefen. I april arranger vi et foreldremøte med dette som tema.

— Hvilke råd gir dere foreldrene?

— Lag en liste over hva barnet ditt kan og når de kunne det. Be om en samtale med læreren. Ikke vent! Ting går ikke over av seg selv. Det blir sjelden bedre etter hvert, tvert imot.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Dette bør du vite når du skal dele campingplasser, hoteller og turistattraksjoner med utenlandske turister

  2. – En påminnelse om at pandemien ikke er over

  3. Arbeidskolleger tente lys ved ulykkesstedet på Songesand: - Han var en snill og god mann

  4. Mourinho ut mot City-dommen: – En skammelig avgjørelse

  5. Røde kors med advarsel til overivrige foreldre på tur

  6. FULL OVERSIKT: 5 døde, 454 påvist smittede i Rogaland – sjekk din kommune

  1. Stavanger