Tjo, hei, slik kan du nå frakte materialer hjem fra byggmarkedet

Her er det siste innslaget som blant annet legger til rette for den nye bussveien: En elektrisk varesykkel for transport hjem av sement, glava og alt det andre du måtte trenge til oppussingen. Eller et lass ved.

Dette blir nok for tungt, konstaterer Lars Kristian Hegelstad og Ronnie Hellvik inne på Obs Bygg Madla. De har lett lastet opp 14 vedsekker på den nye lånesykkelen som settes i drift i neste uke. Foto: Geir Sveen

  • Geir Sveen
    Journalist
Publisert: Publisert:

Sykkelentusiast Lars Heskje tok hele flyttelasset på sykkel, men så hadde han denne kraftige sykkel tilhengeren fra USA. Foto: Geir Sveen

– Nei, vi er ikke ute etter å lage nye innslag til YouTube, forsikrer forretningsutvikler Lars Kristian Hegelstad og varehussjef Ronnie Hellvik inne på Obs Bygg Madla, der de laster sekk etter sekk med ved på en splitter ny lånesykkel.

På YouTube og sosiale medier får vi av og til se folk som frakter det utroligste med sykkel, særlig i mer eksotiske strøk.

Nå kan en slik transport dukke opp i ditt nabolag, kanskje med lange terrassebord, en ny ytterdør eller andre store ting.

Mer om transport:

Les også

Selvkjørende buss på sjøen fra Buøy til Konserthuset

Om et par år kan denne bussen frakte deg fra blant annet Buøy til konserthuset - gjennom havnebassenget.
Les også

Delebil er årets nykommer på finn.no

Delingsøkonomien har for alvor gjort sitt inntog i bilbransjen. Det viser årets søkestatistikk for Finn.
Les også

Venstre vil la elektriske lastebiler kjøre gratis i Ryfast

Rogaland Venstre vil gjøre det attraktivt å kjøpe vare- og lastebiler med nullutslippsteknologi, og foreslår at slike…
Les også

Gunn-Rita skal løfte Sandnes som sykkelby

SANDNES: OL-vinner Gunn-Rita Dahle Flesjå og mannen Kenneth Flesjå skal få fart på Sandnes som sykkelby og få flere til…

Rekkevidden er fem til seks mil, og du kan dermed møte på en trøende byggtransport i et nabolag som kan gå helt fra Tananger til Stavanger.

– Vi har sett et klart behov for en slik sykkel, lyder det sindig, i den store trelasthallen like ved den internasjonale skolen.

Urban bydel

Det aktive handelslaget på Madla har 25.000 medlemmer. Det ligger ikke lenger ute på landet, men er en urban bydel i Stavanger, der folk kan nå mye uten bil og der bussene kjører tett. Nå vil en ny bussvei komme like utenfor Obs Bygg.

– Vi ser at flere sykler og går til senteret. Det gjelder også for byggmarkedet. Noen kommer gående med traller for å kjøpe store ting. Og mange har skaffet seg el-bil - uten krok. Da hjelper det ikke at vi har mange biltilhengere de kan låne, forklarer Helgestad og Helvik.

Les også

Dette er sykkelsuksessen Nord-Jæren prøver å kopiere

Trondheim innførte rushtidsavgift i 2010. Siden har antallet syklister økt med nesten 52 prosent.

Derfor trør de til med en egen elektrisk varesykkel for byggevarer.

Dette kan bli et nytt syn i ditt nærområde. Folk som trør hjem med byggevarer. Varehussjef Ronnie Hellvik tester eget tilbud og synes det går forbausende lett. Men så er han en tidligere konkurransesyklist. Foto: Geir Sveen

Driver butikk

– Fungerer den bra, kjøper vi inn flere. Vi er klar over at en slik elektrisk sykkel kan bli slitt, men vi har sikret oss en serviceavtale med forhandleren og tror dette lett kan gå godt, lyder det optimistisk fra de to handelssønnene.

Begge er omtrent vokst opp i et handelslag. Lars Kristian er sønn av dagens administrerende direktør i Madla handelslag, Lars Arvid Hegelstad, mens Ronnie er sønn av tidligere varehussjef på Obs Bygg Sandnes, Nils Olav Hellvik.

De er med ord kremmere på sin hals og medgir at de satser på miljøvennlig transport fordi de tror det vil lønne seg for butikken.

Les også

Nye sykkeltall går rett til værs

Sykkelgeneral Roar Børresen i Stavanger er oppglødd over nye sykkeltall.
Les også

Bompenger og rushtidsavgift styrker folkehelsa

KRONIKK: Bompenger og rushtidsavgift gir bedre folkehelse og innsparing i helsebudsjettet.

Heies fram

Det er da også Syklistenes landsforening, lokallag Jæren, som tipser Aftenbladet om det nye tilbudet i Stavanger.

– Dette retter vi tommelen rett opp for, lyder det ivrig fra lederen, Lars Heskje på Bryne.

Sykkelentusiast Lars Heskje tok hele flyttelasset på sykkel, men så hadde han denne kraftige sykkel tilhengeren fra USA. Foto: Geir Sveen

Han er overbevist om at når folk ser den nye pedalkraften for byggevarer, vil det bli en vekker som gjør at andre vil prøve sykkelen som transportmiddel - og kanskje bli hektet.

Selv tok Lars Heskje og samboeren Anne Helen Eide, kommunestyrerepresentant for MDG i Time, hele flyttelasset på sykkel, da de flyttet fra leilighet til hus. Det var rett nok med en spesial laget sykkeltilhenger fra USA, godkjent for en last på 280 kilo. Både vaskemaskinen, tørketrommelen, to sofaer og dobbeltsenga ble syklet til det nye hjemmet.

MDG-politiker Anne Helen Eide og samboer Lars Heskje er her fotografert for fire år siden de da pakket ned leiligheten for å ta flyttelasset med sykkel. Foto: Geir Sveen

– Alt kan fraktes på sykkel. Ofte er det også langt enklere, sier Lars som etterpå har fraktet mye annet på sykkel over Jæren. For eksempel hele bandet til artisten Sondre Lerche for konsert på Bryne.

  1. På sykkel: Artisten Sondre Lerche ankommer Ranglerock mens bandet sitter bak på sofaen; Chris Holm, til venstre, Alexander von Mehren, Michael Bjørnaali og Dave Heilmann. Foto: Tommy Ellingsen

  2. På sykkel: En barneseng glir inn i landskapet over Frøylandsvatnet. Foto: Lars Heskje

  1. På sykkel: En sofa krysser Bryne torg. Foto: Lars Heskje

  2. På sykkel: En stor brun eske følger lett med selv i snø. Foto: Lars Heskje

  1. På sykkel: En trillebåre er på vei til nytt oppdrag. Foto: Lars Heskje

  2. På sykkel: Jula kan trøs hjem. Foto: Lars Heskje:

Svarer Østlandet

Den nye varetransporten fra Madla er også et svar fra Rogaland til saken som nylig skapte så mye oppstyr på Østlandet etter at et nytt byggmarked ble pålagt å legge til rette for sykkelparkering. - Du drar ikke akkurat på byggmarkedet med sykkel, var budskapet som fikk mange til å riste på hodet.

Da fulgte Syklistenes landsforening opp med en foto konkurranse som viste at det var nettopp det mange gjorde.

Testen

Inne på Obs bygg foregår nå en alvorlig test av den første sykkelen som skal ta opp konkurransen med bilen. Sykkelen får lett plass til 14 vedsekker.

– Men det er nok alt for mye, tror Hegelstad og Helvik, som skal sjekke maks vekt får de fra mandag låner ut sykkelen gratis - med hjelm.

Og gratis vask - for biler

Men tro nå ikke at handelslaget ikke støtter opp om alle dem som kommer med bil: Obs Bygg Madla har egen vaskehall. Den er gratis for alle som handler byggevarer for over 1000 kroner, og den har i flere år vært en av de meste brukte vaskehallene i Norge.

– Det er kundene vi lever av og det er de som eier oss, er beskjeden fra samvirkelagets folk, som blir litt overrasket over hvor lett det er å sykle avgårde med et stort lass ved.

Les også

Hvor raskt er det mulig å sykle til jobben?

Stavanger kommunes nye kart over byens sykkelruter vekker reaksjoner i folkedypet.
Publisert:

Mest lest

  1. Her går ballen i mål for 7. gang i kveld

  2. Ung kvinne i Sandnes er kommet til rette

  3. Trafikkulykke i Time

  4. Lagt merke til gult støv i vannkanten i pinsen?

  1. Buss
  2. Rogaland
  3. Time
  4. Jæren
  5. Sondre Lerche