Vil redde hurtigbåten til Jørpeland

Fylkesrådmann Trond Nerdal mener nedleggelse av hurtigbåten Stavanger-Jørpeland fra nyttår ikke vil stå i forhold til ulempene det får for de reisende. Han foreslår å opprettholde hurtigbåtruten, i første omgang fram til sommeren 2018.

Publisert: Publisert:

Fylkessamferdselsstyret skal diskutere ferje- og hurtigbåttilbudet Stavanger-Strand 31. mai. Foto: Tommy Ellingsen

Hurtigbåtruten har vært i fare etter at Rogaland fylkeskommune fikk en økonomisk kjempesmell da Tau-sambandet ble lagt ut på nytt anbud.

I dag betaler fylket 20 millioner kroner årlig i tilskudd til Norled, som taper penger på driften av Tau-ferja. Med det nye anbudet øker tilskuddet til cirka 143 millioner kroner årlig i 2018 og 2019, de to siste årene ferjene skal gå. Når Ryfast åpnes legges Tau-sambandet ned.

For å redusere kostnadene, vurderer fylkespolitikerne to tiltak: Kutt i rutetilbudet i Tau-sambandet, samt nedleggelse av hurtigbåten til Jørpeland. Fylkessamferdselsstyret skal diskutere saken 31. mai.

15 millioner

Ved å legge ned hurtigbåten Stavanger-Jørpeland kan fylket spare 15 millioner kroner årlig. Hurtigbåtruten har fire daglige rundturer fra mandager til fredager. I 2016 ble det registrert cirka 118.000 reiser.

Hvis hurtigbåten legges ned, må busstilbudet mellom Jørpeland og Tau-ferja økes. Fylkesrådmannen påpeker at innstilling av hurtigbåtruten vil «medføre en meget kraftig økning i reisetiden ved bruk av buss og ferje sammenlignet ved bruk av hurtigbåten». Hurtigbåten tar 25 minutter, buss/ferje minst 70 minutter. Den politiske ledelsen i Strand har understreket at hurtigbåten har høy prioritet.

Fylkesrådmann Trond Nerdal mener nedleggelse av hurtigbåttilbudet med tilhørende besparelser, ikke står i forhold til ulempene. Hurtigbåtruten foreslås derfor foreløpig opprettholdt i første halvår 2018. Fylkesrådmannnen vil tilrå at fylkestinget vurderer spørsmålet på nytt i forbindelse med budsjettet for 2018, samt økonomiplanen for 2018 – 2021.

Rutekutt på Tau

Når det gjelder Tau-sambandet, er forhandlingene med Norled om 15 prosent rutekutt i ferd med å avsluttes. På et prinsipielt grunnlag er det enighet om å prioritere hverdagspendlingen, altså ferjetilbudet i rusjtidene morgen og ettermiddag. Det er Statens vegvesen som forhandler på vegne av fylket. Fylkesrådmannen vil involvere fylkesordfører, fylkesvaraordfører og leder i samferdselsutvalget før den endelige avgjørelsen tas.

Med rutekutt ligger det an til at fylket reduserer det årlige ferjetilskuddet med anslagsvis 13–14 millioner kroner.

– Det er en stor finansiell utfordring at ferjesambandet Stavanger–Tau blir anslagsvis 110 millioner kroner mer kostnadskrevende per år enn det som ble tatt høyde for i vedtatt økonomiplan. Økt driftstilskudd til ferjesambandet Stavanger-Tau svekker fylkeskommunens finansielle situasjonen vesentlig i 2018 og 2019, påpeker fylkesrådmannen i saksutredningen.

Når Ryfast åpnes, legges ferjer og hurtigbåter ned. I stedet skal Kolumbus sette opp ekspressbusser, som skal gå hvert kvarter mellom Søre Ryfylke og Stavanger i rusjtiden. Prisen for et 30 dagers pass mellom Ryfylke og Nord-Jæren vil koste 1100 kroner, det er 950 kroner mindre enn pendlerne i dag betaler for et kombipass med ferje, hurtigbåt og buss.

Fylket kutter i Tau-sambandet- Trenger ikke drøss med ferjer når ingen reiser
Publisert: