Time gikk med en stemmes flertall videre med gigantplanene for ny industri på Kalberg

Det mangler ikke på advarsler. Men Time formannskap sa i dag - under sterk tvil - ja til å utrede samfunnsnytten og ulempene for de enorme planene for datasenter og kraftkrevende industri bak Kvernaland. Men vedtaket ble på sparket anket videre til kommunestyret.

Publisert: Publisert:

Starten har gått på Kalberg. Her bygger Statnett ny transformatorstasjon som blant annet skal ta i mot den nye motorveien for strøm fra Lysebotn. Nå skal Time finne ut hvor stort næringsareal som skal reguleres rundt stasjonen, mot Føyland og Fjermestadvegen i bakgrunnen. Foto: Pål Christensen

  • Geir Sveen
    Journalist

Forslaget om å utsette saken i respekt for kveldens folkemøte på Frøyland, falt med med fem mot fire stemmer fra V, Sp og Sv.

– Dette er spennende, det er sikkert. Men jeg reagerer på timingen, at vi bestiller en konsekvensutredning samme dag det skal være folkemøte om saken. Det gir et feil signal, sa Bjarte Solheim (V) som satte fram forslaget om utsettelse.

Les også

– Her kan det komme opptil 10.000 nye arbeidsplasser på Jæren

Les også

Grunneiere visste ikke om gigantplanene før Masiv kom på døra med intensjonsavtale

Han fikk full støtte fra Bjarne Undheim(Sp) og Ingrid Fiskaa (SV).

– Opplegget blir feil. I respekt på prosessen og møtet kan vi ikke nå bevilge 750.000 kroner til en utredning om «Kalberg vally» sa Undheim, som forøvrig mente «Kalberg rally» var et bedre navn om et prosjekt som var kommet ut av alle proporsjoner.

– Ja, dette blir umusikalsk, og det ikke greit at vi signaliserer en slik stemning nå, sa Fiskaa.

Men flertallet ville utrede

Men både Høyre, Frp, Ap og Krf sine representanter mente det var rett å få en utredning om en stor sak for regionen.

– Dette er nødvendig. Vi må finne ut hva det betyr for oss. En utredning vil si noe om antall arbeidsplasser. Hvis vi lar være , blir det ingen ting, mente varaordfører Petter Lorentz Stabel(Frp).

Sverre Risa (Krf) sa at han gikk inn for utredningen, men det var ikke med et voldsomt varmt hjerte.

– Vi må ikke være redd for å få mer informasjon. Men dimensjonene er uaktuelle for vårt parti, sa Risa.

Mens ordfører Reinert Kverneland (H) var overrasket over at noen politikere ikke var interessert i å se hva dette kunne bli til. Ingen ting er bestemt, ble det understreket.

Første politiske behandling

Dette var første gang saken ble behandlet politisk. Tidligere har politikerne bare vedtatt å lage en egen kommunedelplan for Kalberg-området. Dette arbeidet gjøres nå av administrasjonen og en styringsgruppe, bestående av ordfører Reinert Kverneland (H), varaordfører Petter Lorentz Stabel (Frp), Ingrid Fiskaa (SV) og Bjarne Undheim (Sp).

Formannskapet kunne dermed ha avblåst hele prosjektet etter mange advarsler:

- Et så stort, nytt næringsområdet i matfatet Jæren er helt uaktuelt, er beskjeden fra Jordvern Norge.

– I fase to av regionalplanen for Jæren som i neste uke blir sendt på høring, er det solid flertall for ikke å røre LNF-grensene. Heller at mer jord vernes, skriver Alexander Rügert-Raustein, gruppeleder for MDG i fylket i en epost til Aftenbladet før formannskapet i Time.

Vedtaket

Men med seks mot tre stemmer fra Sp og Sv vedtok Time formannskap til slutt at det nå skal brukes 750.000 kroner til en utredning som skal vise samfunnsnytten og ulempene for et næringsområde, plassert på Kalberg/Frøyland. Politikerne bevilget også 100. 000 kroner til fortsatt medlemskap i New Kaupang, et interkommunalt lag som skal vurdere muligheten for å lokalisere nettopp kraftintensiv industri. Men siden saken ble anket av mindretallet, kommer ikke pengene før endelig vedtak er gjort i kommunestyret. Utredningsarbeidet som utføres av Norconsult vil imidlertid ikke bli stoppet.

Les også

Time går for ny legevakt som skal dekke 60.000 innbyggere på Jæren

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 16-åringen stupte med hendene over hodet

  2. Ordføreren vil lage sjau

  3. Gutt (16) omkom i ulykke hjemme

  4. – Ikke en kommunal oppgave å finne tomt til bygging av moské i Klepp

  5. Her tar bilen u-sving i Hundvågtunnelen

  6. Her er flyet på vengene for siste gong

  1. Time
  2. Jæren