Her er alle leselærere

Tjensvoll skole har i flere år utmerket seg med svært gode resultater i lesing. Hva har de gjort? Mye. En ting er daglige leselekser til alle fra 1.-7. trinn.

Publisert: Publisert:

"Opp i treet, sprett i sprett, smetter tre små ekorn lett", leser 2. klassingene Malin Aarre Agasøster og Håkon Andreas Helgesen. Anita Hapnes er leksolog, lærer med videreutdanning i lesing og skriving. Foto: Jon Ingemundsen

  • Margunn Ueland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Tjensvoll skole har 350 elever fra 1-7. trinn. Alle får leselekser hver dag. Foto: Jon Ingemundsen

Bare fem prosent av elevene er på det laveste mestringsnivået (nivå 1), mens gjennomsnittet nasjonalt er 25 prosent. Hele 53 prosent er på det høyeste mestringsnivået (nivå 3), dobbelt så mange som landssnittet. Det viste resultatene fra nasjonale prøver høsten 2011. — Hva er det viktigste dere har gjort for å oppnå så gode resultater?

— Vi har gode systemer, begynner rektor Gerd Klute Børresen og trekker fram flere tiltak:

Les også

Forskjellene skal utjevnes

— Sammen har vi utarbeidet en plan for lesing og skriving som beskriver mål og metoder på ulike trinn. Alle ansatte er forpliktet til å følge denne.

Bruker tid på leksene

— Alle elevene på alle klassetrinn har leselekser hver dag. Vi bruker mye tid på det: Gjennomgår leksa i forkant, forklarer begreper, og hører elevene i leksa dagen etter. Vi har ikke bare leselekser i norsk, men i andre fag også. Elevene får fagtekster som leselekse allerede fra 2. trinn, forteller rektor videre.

"Soler" elevene

— Vi benytter kartleggingsverktøyet SOL (systematisk observasjon av lesing). Det gjør at undervisningen kan tilpasses godt til den enkelte. Vi er også raske til å sette inn tiltak når vi oppdager vi elever som strever, fortsetter Børresen.

På Tjensvoll stopper ikke leseopplæringen når elevene har lært å lese:

— Den fortsetter helt til de går ut av skolen. Elevene skal ikke bare kunne lese teknisk, men kunne lese stadig mer vanskelige tekster, skjønne det de leser, kunne "lese mellom linjene", dra ut viktig informasjon osv., understreker hun.

Tid og kompetanse

Skolen har en leksolog, lærer med videreutdanning i lesing og skriving, Anita Hapnes. Hun er SOL-veileder og jobber både direkte med elevene og veileder andre lærere.

— Det viktigste er at alle lærerne her kan mye om lesing, samt at vi har en ledelse som prioriterer dette, poengterer Hapnes.

— De færreste skoler har leksolog?

— Nei, de har på andre skoler også. Men det viktigste er hvordan hele skolen, hele systemet fungerer. Det handler om at det er satt av tid, ressurser. Jeg kan kunne hvor mye jeg vil, og vi kan ha flotte planer, men hvis ikke den enkelte lærer gjør det i klasserommet, har det ingen hensikt, understreker Hapnes.

- Alle må med

— Vi har masse dyktige lærere, flere har tatt videreutdanning i lesing. Da vi begynte med SOL, var det ikke bare norsklærerne og kontaktlærerne som fikk det verktøyet, men alle. Alle ble kurset, forteller rektor.

— Det er poenget: Hos oss er alle leselærere. Ikke bare norsklærerne, men lærerne i alle fag. Også i mat og helse: du skal kunne lese oppskrifter osv., sier Hapnes.

— Skolesjefen vil ha ressurslærere i lesing og regning på hver av skolene. Er det lurt?

— Ja. Vi har i lesing og skal nå få i regning. De har nå startet på en kursrekke. Men det er ikke bare det som trengs for å få gode resultater, alle må med, understreker rektor.

Bruke hverandre

— Ja, også er det viktig å bruke hverandre, spørre hverandre, dele kunnskap og erfaringer, legger Hapnes til.

— Det gjelder om å få fram kunnskapen som fins og skape en kultur der vi bruker hverandre, samtykker rektor.

Lesegleder

Skolebiblioteket er betjent store deler av dagen. Bibliotekaren brukes som "lesegleder", og hjelper lærerne med å finne tilpassede bøker til den enkelte elev.

Rektor Gerd Klute Børresen, Tjensvoll skole. Foto: Jon Ingemundsen

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  3. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  4. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  5. Følg med på nyttår rundt i distriktet på våre webkameraer

  6. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  1. Stavanger