Stavangerflint fra først til sist

Stavangerflint gjør hverdagen vakrere, skrev fagbladet «Glassposten» i 1968. Nå kommer boka som viser hvorfor.

«Good morning» fra 1958 er dekorert av Inger Waage. Foto: Bjørn Herman Hauk

  • Geir Flatøe
    Journalist
Publisert: Publisert:

For to år siden forsøkte Rune Stubrud seg med en bok der fajansen fra Figgjo ble presentert kronologisk fra 1949 til 1980. Det ble en suksess som endte med et utsolgt opplag.

Nå går han løs på Stavangerflint, fra starten i 1949 til slutten i 1979. Denne gang har gudbrandsdølen samarbeidet med kona og siddisen Marianne Berg Haaland, og sammen har de funnet fram til over 700 bilder og 200 ulike dekorer.

Dermed får de vist bredden og utviklingen i produksjonen. Fornuftig nok tar de et lite forbehold om mulige feil og unøyaktigheter, og slikt kan jo rettes opp i neste opplag.

  1. «Lotus» fra 1959, dekorert av Inger Waage. Foto: Bjørn Herman Hauk

  2. «Martello» fra 1969 er dekorert av Gro Pedersen Claussen. Foto: Gro H. Wold

  1. I 1953 ble det opprettet en egen avdeling for håndmalte ting fra Inger Waage. Disse er midt på 70-tallet. Foto: Bjørn Herman Hauk

  2. Dekoren «Rose» ble brukt gjennom det meste av 50-tallet. Modellen heter «Skaugum». Foto: Marit Rosenvinge

  1. «Pernille» heter dekoren til Inger Waage som ble brukt i 1962–63. Foto: Bjørn Herman Hauk

  2. Fløtemugge fra 50-tallet, dekorert av Kari Nyquist og formgitt av Eystein Sandnes. Utstilt på Victoria and Albert Museum i London. Foto: Bjørn Herman Hauk

  1. «Kongo» fra 1955 er dekorert av Inger Waage og formgitt av Eystein Sandnes. Foto: Bjørn Herman Hauk

  2. Sennepskrukke lagd for Idun fabrikker. Dekoren er trolig fra Kari Nyquist. Foto: Bjørn Herman Hauk

  1. «Selje» fra 1957. Dekor av Inger Waage, form fra Eystein Sandnes. Foto: Bjørn Herman Hauk

  2. «Disneyland» fra 50-tallet. Foto: Bjørn Herman Hauk

  1. Ildfaste «Brunette» fra 1962 med design fra Kåre Berven Fjeldsaa. Foto: Rune Stubrud

  2. Egghøne dekorert av Inger Waage. Foto: Ole Gustavsen


Det er i hvert fall det som skjer med Figgjo-boka. Den kommer nå i et nytt, oppdatert opplag, som også inkluderer 50-60 nye bilder. Den vil i tillegg bli solgt i en kassett sammen med Stavangerflint-boka.
– Vi jobber også med å få lagt ut oppdateringen på nett, forteller Rune.

For ham startet Stavangerflint-samlingen med et servise kalt «Brunette», kjøpt på loppemarked da han flyttet til Oslo.

– Har du noen favoritter i dag?

Rune tenker seg om. Så nevner han dekorene «Polka», «Lotus», «Jadar» og «Martello». «Smørgås», også. Det er nok å velge mellom.

Katalogiseringen i boka har skjedd ut fra materialet som er bevart. Mye har forsvunnet gjennom årene, ikke minst i forbindelse med nedleggelsen av fabrikken i Stavanger og flyttingen til Figgjo. Men Jærmuseet har fått overta det som er igjen, inkludert en god del prislister og arbeidstegninger. Det har kommet til god nytte nå.

En notatbok fra Thorbjørn Feyling (1907–1985), Stavangerflints første kunstneriske leder, er også i behold. Den er fra rundt 1954, og der har han klistret inn alle innkjøpte mønstre.

– Den burde bli utgitt på en eller annen måte, mener Rune.

«Klassisk fajanse fra Stavangerflint» gis ut tirsdag, med full lansering på Figgjos fabrikkutsalg lørdag 19. oktober. Der relanseres samtidig 60-tallserviset «Ruth», nå under navnet «Ruth 2020». Det ble i sin tid designet av Rolf Frøyland fra Sandnes, og etter planen vil 92-åringen selv være tilstede.

Interessen for Stavangerflint-boka er i tillegg vakt i Oslo og vil også få en lansering der. Utgiver er Ajax Forlag, stiftet i Sandnes i fjor. Det drives av Frank Robert Jacobsen, som også er engasjert i Dreyer Bok.

  1. Barnetallerken fra 1949, der motivet ble spraylakket med bruk av sjablong. Foto: Rune Stubrud

  2. «Gi oss i dag vårt daglige brød» fra 50-tallet. Foto: Rune Stubrud

  1. Den blå serien til Kari Nyquist stammer fra 50-tallet. Denne heter «Jegerne». Foto: Rune Stubrud

  2. «Jadar» fra 1969, dekor Kåre Berven Fjeldsaa. Foto: Rune Stubrud

  1. «Flamingo» ble produsert fra 1958 til 1967, med dekor av Inger Waage. Modellene ble lagd av Kaare Berven Fjeldsaa og Eystein Sandnes (det ildfaste serviset). Foto: Marianne Berg Haaland

  2. Mønsteret «Telemark» stammer fra 50-tallet. Foto: Bjørn Herman Hauk

  1. Fruktservise fra Inger Waage. Foto: Rune Stubrud

  2. Tallerken produsert for Hotell Alstor i Stavanger. Foto: Siv Rege

  1. Det ble produsert et stort antall suvenirplatter fra Norge, Danmark og enkelte andre land. Her har Inger Waage tatt for seg hjembyen Stavanger. Foto: Rune Stubrud

  2. Ridley Borchgrevink lagde dyretegningene som ble brukt fra 1960 og utover. Serviset ble opprinnelig solgt til inntekt for Bakkebø hjem og arbeidsskole. Foto: Rune Stubrud

  1. «Morgenfugl» av Kari Nyquist stammer fra 1968. Foto: Bjørn Herman Hauk

  2. «Jordbær» stammer fra 1970, men hvem lagde dekoren? I boka er det oppført som «ukjent». Foto: Bjørn Herman Hauk

  1. «June» så dagens lys i 1970. Som en følge av fusjonen med Figgjo i 1968, dekorerte Rolf Frøyland derfra også noen serviser for Stavangerflint. Foto: Rune Stubrud

  2. I 1974–75 ble det produsert en serie med 12 kart over Norge. Her er Rogaland og litt til. Foto: Rune Stubrud

  1. Hvem lagde en serie serviser med blå blomst på 70-tallet? Gi beskjed hvis du vet det. Foto: Rune Stubrud

  2. Gamle tegninger fra Theodor Kittelsen ble i 1960 brukt på krus og platter lagd for Star lakk og maling. Foto: Bjørn Herman Hauk

  1. «Maritim» fra 1959 er tegnet av Inger Waage. Foto: Rune Stubrud

  2. I 1963-1964 lagde Kåre Berven Fjeldsaa en rekke figurer, inkludert vikingen «Gorm» på bildet. Rev, hare, bjørn og ekorn var andre, pluss vikingen «Geir». Foto: Rune Stubrud

  1. Veggrelieffet av hanen stammer fra Kåre Berven Fjeldsaa på starten av 70-tallet. Dert finnes også en ugle og en gruppe fugler som flyr. Foto: Rune Stubrud

  2. Annonse fra 1955 for serviset «Bygdøy» og dekoren «Engblomst». Foto: Faksimile fra Jærmuseet

Publisert:

Mest lest

  1. Gjestfriheten overfor bobilturister varierer, men et sted skiller seg ut som klart best

  2. Kommune saksøkes etter bråk med byggeprosjekt

  3. Valgte Sverige riktig korona­strategi likevel?

  4. Dagen før dette bildet ble tatt, fikk Anne Marit og Terje dødsdommen

  1. Bolig