- Savner vennlighet og serviceinnstilling i kommunen

Kenneth Bakkehaug langer ut mot holdningene til ansatte på teknisk avdeling i Eigersund. - Hvordan kan de grave i andres hage uten tillatelse, spør han.

Stridens kjerne, det gamle hybelhuset på Bakkebø.
  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Kenneth Bakkehaug har et selskap som driver næringsvirksomhet i Eigersund. Selskapet kjøpte i fjor et bygg på den gamle institusjonen Bakkebø. I Egersund er bygget kjent som Duehuset.

Det som så ut som en grei handel, utviklet seg etter hvert til et mareritt. Aftenbladet har hentet ut epostene som har gått mellom Bakkehaug og kommunen. Her er en fra daværende rådmann Ketil Helgevold.

«Det har beklageligvis vært en del fram og tilbake med tanke på forståelsen av reguleringsplanen for området. Jeg ser at ulike enheter internt har ment ulike ting i denne sammenhengen.»

Eposten slutter med at rådmannen beklager at kommunen har uttalt seg «noe inkonsistent».

Sannheten?

Nå har Bakkehaug sendt et brev på 20 sider til rådmannen der han lister opp 24 punkter der han påpeker feil og kritikkverdige forhold begått av kommunen.

Han mistenker at politikerne kan ha fått uriktige opplysninger i et møte. I en pause/gruppemøte i Planteknisk utvalg deltok Bakkehaug i en samtale med et par utvalgsmedlemmer. Etter pausen skal kommunalsjefen ha sagt at samtaler mellom tilhørere og møtedeltakere ikke kunne finne sted i gruppemøter.

– Hvor går ytringsfriheten i pauser? Jeg har sjekket og fått vite at jeg kan snakke med hvem jeg vil, når jeg vel, så lenge ikke det formelle møtet pågår.

Hva slags verdier?

Bakkehaug trekker fram verdiene Eigersund kommune snakker så mye om for tiden. Her mener han kommunen bommer grovt. Han etterlyser vennlighet og serviceinnstilling.

Kommunens tekniske avdeling hevder han er lite samkjørt og at enkelte ansatte ikke respekterer den private eiendomsretten.

– Først graves det i selskapets hage uten tillatelse, og kort tid etter at vi har hatt en oppvasksamtale, setter de samme ansatte igjen i gang med å grave i naboens hage uten tillatelse.

Han klager på manglende svar fra kommunen. Det verste er likevel at holdningene i kommunen kan skremme bort selskaper som vil satse i Eigersund, skriver han.

Det har vært krevende for Bakkehaug å forholde seg til kommunen som både selger av Duehuset og planmyndighet. Nå krever han på vegne av selskapet sitt 576 000 kroner i erstatning.

– Vi håper den nye rådmannen vil bidra til at organisasjonen opptrer mer samlet og ryddig.

Han krever samtidig at klagen og erstatningskravet ikke saksbehandles av noen som omtales i brevet. Det vil trolig si samtlige i teknisk avdeling.

Rådmannen svarer

Rådmann Gro Anita Trøen forteller at de vil innkalle Kenneth Bakkehaug til et dialogmøte. Hun finner det derfor ikke riktig å gi en kommentar til dette nå.

– Det er positivt at innbyggere har høye forventninger til Eigersund kommune. Det betyr at de bryr seg, og det gir grunnlag for å bli bedre. Derfor inviterer vi til dialog om tilgjengelighet, kvalitet og service. Det er ingen tvil om det er anledning for privatpersoner å ha kontakt med politikere i pauser i politiske møter og på gruppemøter. Begrensningene oppstår når det behandles taushetsbelagte opplysninger. Det som kan være utfordrende for blant annet rettssikkerheten er om det kommer frem nye opplysninger som alle skulle hatt tilgang til og vært en del av saksbehandlingen før politisk behandling, sier rådmann Trøen.

Publisert:
  1. Eigersund kommune
  2. Eigersund
  3. Katt
  4. Egersund

Mest lest akkurat nå

  1. SUS ber om hjelp fra pen­sjonister og andre med helse­utdanning

  2. Innfører gult nivå på skolene i Stavanger

  3. Fire grep som får mer ut av varme­pumpen din. Og tre ting du ikke bør gjøre

  4. Arrangerer digitalt julebord, hjelper likevel lokal restaurant

  5. Utlendingene har lurt på hvem dette er

  6. Risa tapte anbud og mente vinneren skulle avvises