Unge blir tidlig vant til å kjøre bil

70 prosent av alle barn blir kjørt til trening og aktiviteter av foreldre. Det skaper dårlige kollektivvaner mener forsker. Politikerne er bekymret for at ungdommen dropper ungdomskortet til Kolumbus, men tror lavere pris blir redningen.

Publisert: Publisert:

Mens det på 90-tallet var en nedgang i antall ungdommer som valgte å ta førerkort når de ble 18 år, er det nå en svak tendens til at dette har snudd. Andreas Kaspersen og Ludvig Ellingsen på Sandnes vgs tar ofte bilen. Foto: Jon Ingemundsen

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Tall fra Kolumbus viser at det ifjor ble solgt 31.291 færre ungdomskort enn for fire år siden.

– Flere og flere foreldre kjører barn til skolen og til aktiviteter. Da er det lett at dette blir en vane. Ungdom bor fortsatt hjemme når de går på gymnaset og da er de allerede vant til å bli kjørt. Terskelen for å ta kollektivtransport kan da bli høyere, tror Susanne Nordbakke, forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Hun har forsket på unges reisevaner og ga i fjor ut en rapport om barns aktiviteter og daglige reiser i 2013/14. Rapporten viser at 70 prosent av alle barn i alderen 6 til 12 år blir kjørt til trening. 1 av 4 blir kjørt til skolen. To av tre barn går eller sykler til skolen, mens resten tar kollektivtransport. 1463 foreldre (i samarbeid med barn) har svart på barneundersøkelsen på internett.

Aftenbladet har snakket med elever som forteller at de velger bilen fremfor bussen når de kan.

Flere tar lappen

Forsker Susanne Nordbakke mener det lett blir en vane å bruke bilen - også for barn. Foto: Svein Erik Dahl

Nordbakke har også forsket på unge og førerkort. Mens det på 90-tallet var en nedgang i antall ungdommer som valgte å ta førerkort når de ble 18 år, er det nå en svak tendens til at dette har snudd.

– Vi ser en kombinasjon av en liten økning i andelen unge som tar lappen, kombinert med en svak tendens til økning i bilbruken blant unge i alderen 18 til 24 år.

Vi ser også at de som utsetter å ta lappen kjører mindre bil når de først får sertifikat, sier Nordbakke.

Kolumbus mener at prisøkning fra 300 til 350 kroner er årsaken til at antallet solgte ungdomskort har falt med 17 prosent siden 2014.

Sykler til jobb hver dag: – Det går raskere enn bil i rushtrafikken

– Snur med ny pris

Venstre-politiker Anja B. Endresen er bekymret for reisevanene til ungdommene i fylket. Hun tror et billigere busstilbud vil hjelpe, men at bussen også må være beregnelig. Foto: Jonas Haarr Friestad

– Det var akkurat dette vi advarte mot, sier Venstre-politiker Anja B. Endresen i fylkestinget, som stemte imot prisøkningen den gang det ble vedtatt av fylkespolitikerne.

– Jeg blir jo bekymret fordi vi vet at gode vaner skapes tidlig. Når de velger bilen som 18-åringer, blir det vanskelig å vende tilbake til bussen når de senere skal ut i arbeidslivet, legger hun til.

Endresen tror den nye prisen på 299 kroner som ble innført i 2017, vil bidra til å få ungdommen tilbake til kollektivtilbudet, selv om foreløpige tall viser det stikk motsatte. I januar og februar ble det solgt 27.138 ungdomskort. Det er 2280 færre enn på samme tid i fjor da ungdomskortet var 50 kroner dyrere.

– Det tar tid å snu vaner, men vi har stor tro på at den nye prisen vil hjelpe. Men selvfølgelig er det også avgjørende at bussen kommer og går når den skal. Spesielt nå når de nye fraværseglene gjør at ungdommene ikke kan være borte, sier Endresen.

Krisepenger skal rydde opp i parkeringskaos

Fordommer mot bussen

Mats Danielsen (FrP) tror mange som kjører bil har fordommer mot bussen som ikke stemmer. Men han mener at også ungdommene skal få kjøre bil om de ønsker det. Foto: Anders Minge

Medlem av samferdselsutvalget i Rogaland for FrP, Mats Danielsen, gleder seg til å se resultatene av prisendringen som trådde i kraft 1. januar. Han tror det vil trekke flere passasjerer.

– Dessuten tror jeg det er fordommer mot bussen. Jeg hadde selv mange da jeg kjørte bil. Men mytene som kanskje stemte før, stemmer ikke lenger. Vi bruker mye penger på buss. Jeg tror ikke folk er klare over hvor godt tilbudet har blitt, sier han.

Dette er ifølge ham ikke bare et problem blant ungdom.

– Jeg vil anta at også mange ansatte ved Sandnes vgs kjører til jobb. Det reageres det ikke på. Og jeg forstår jo at ungdom som har brukt 30 000 kroner på førerkort har lyst til å bruke bilen. Det har jeg ingenting imot, sier Danielsen.

Sykkelbyen Sandnes må satse på sykkel

Må komme når den skal

Leder for Rogaland AuF, Julia Wong, mener også at dette handler om mer enn bare ungdommer.

– Sammenlignet med resten av befolkningen er jo ungdom flinkere til å velge å reise kollektivt. Men for at folk skal velge å ta bussen, må de vite at den kommer når den skal og at den går der hvor folk skal, sier hun.

Hun har, som Danielsen, tro på at et billigere busstilbud vil føre til at flere reiser kollektivt.

– Men det er ikke nok med bare pris. Nå må vi jobbe videre med å bedre bussrutene i Rogaland, sier hun.

Nå kan bomringen ryke for Klepp, Time og Hå

Irriterte i Natur og Ungdom

– Dette er en trist utvikling. Vi er forferdelig irritert over at vi må si "Hva var det vi sa?", da vi advarte mot at dette ville skje. Dette må politikerne ta på alvor, sier Fredrik Matre, leder i Rogaland Natur og Ungdom.

– Gode reisevaner skapes tidlig, og ungdommer trenger gode tilbud de har råd til. Når man setter opp prisen sender man feil signal. Når man holder den på et rimelig nivå oppfordrer det flere til å ta bussen, legger han til.

Salget av ungdomskort stuperHer velger elevene bilen fremfor bussen
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Signalbygget på Forus skal rives. Her er de nye planene

  2. Regler for utbetalinger til politikere og partier er kjent ulovlig. Det kan få landsdekkende konsekvenser

  3. Ett nytt smittetilfelle i Stavanger

  4. Rødt legger lokk på saken. Slik forklarer Stavanger-politikeren hvorfor hun bryter ut

  5. Fikk du med deg smellet i Gandsfjorden?

  6. Koronasmitten øker - men ikke i Sverige

  1. Natur og Ungdom
  2. Kollektivtransport
  3. Kolumbus
  4. Førerkort