Døra på gløtt for fortsatt parkering på Ruten

Da bystyret skulle diskutere hvordan Sandnes skal få ned bilbruken, tok varaordfører Pål Morten Borgli like godt til orde for å beholde deler av Ruten til parkering. Også ordfører Stanley Wirak er på gli.

Publisert: Publisert:

Ordfører Stanley Wirak (Ap) og varaordfører Pål Morten Borgli (Frp) har sagt seg villig til å se på nye løsninger for parkering på Ruten. Foto: Pål Christensen

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Vi må tilrettelegge for at folk kan handle også i vår by. Vi kunne sett om det var mulig å kjøre inn under jernbanen og kanskje også lagt til rette for parkering over bakken på Ruten. Vi er villige til å se på ulike løsninger, sa Pål Morten Borgli fra talerstolen i mandagens bystyre.

Borgli utdyper til Aftenbladet:

– Vi tror fortsatt det er mulig å få til parkering på Ruten, men det er uaktuelt å legge det under bakken. Istedenfor bør vi se på hvordan vi kan få kan klare å kombinere både parkering og spennende aktiviteter oppå Ruten.

Dødt forslag

Helt siden 2007 har parkering under Ruten blitt heftig diskutert, men i fjor sommer satte flertallet i utvalg for byutvikling strek for private aktører sin mulighet til å bygge parkeringshus under Ruten, da flertallet stemte imot planene.

Forrige uke hadde Borgli og ordfører Stanley Wirak møte med Thon-gruppen, som gjennom selskapet Amfi Eiendom AS eier 40 prosent av selskapet Ruten Parkering AS.

– Det er helt klart at det aldri bli graving under Ruten, men kommer de med et forslag som kan tilpasses uten at det ødelegger for park, så skal vi lytte til dem, sier Wirak.

Ønsket om å beholde parkeringen på Ruten er stikk i strid med alle råd og ønsker til administrasjonen i kommunen, som legger opp til at hele byhjertet i Sandnes skal bli bilfritt. Ingen parkering på Ruten, ingen biler i Elvegata og heller ingen busser i Vågsgata.

Må skje brennkvikt

– Jeg vet at administrasjonen ikke ønsker dette, men vil vil diskutere om det kommer gode løsninger på bordet, sier Borgli.

Wirak har flere ganger uttalt at han vil droppe parkering på Ruten for å få fortgang i planene. Seinest like før jul gjentok han at toget har gått for parkering midt i Sandnes sentrum. Da foreslo SV Betong å bygge å bygge et grønt parkeringshus på Ruten.

Slik blir nye Ruten uten parkering om kommuneadministrasjonen får det som den vil. Foto: Spacegroup

– Nå har vi diskutert Ruten i 40 år og vi har ikke er sekund å miste. Skal bystyret diskutere muligheten for parkering på Ruten, må et nytt forslag komme brennkvikt, understreker Wirak.

Han har lovet at transformeringen av Ruten skal begynne i 2018. Et nytt forslag om parkering over bakken må komme før områdeplanen for Ruten skal vedtas i bystyret. Det skjer før sommeren.

Debattert i bystyret

72 av 100 reiser i Sandnes skjer med bil. Den nye transportplanen skal få folk til å gå, sykle og reise mer kollektivt. Mandag ble planen diskutert i bystyret før den ble sendt ut på høring.

– Noen må våge å ta upopulære avgjørelser selv om det går ut over bilistene. Det er ikke spørsmål om vi skal om gjenreise sykkelbyen. Det er noe vi må gjøre, sa Knut Reier Indrebø (KrF)

– Det forplikter å kalle seg en sykkelby. Det viktigste er å få dem som kjører til heller å velge sykkelen, sa Erlend Kristensen (MDG).

– Det er vår oppgave å få opp engasjementet rundt denne planen slik at næringslivet, barn og unge vil mene noe om hvordan de skal bevege seg i byen sin, sa Thor Magne Seland.

Rådmannen vil vurdere reduksjon i parkering og høyere og mer differensiert parkeringstakster i sentrum, samt å stenge av enkelte sentrumsgater for biltrafikk. Andre aktuelle grep er flere arbeidsplasser i sentrum der kollektivtilbudet er mest tilgjengelig og fortetting av boliger langs kollektivaksene er andre. Det skal også jobbes med holdninger og motivasjon.

Den lokale transport- og mobilitetsplan er Sandnes sin overordna strategi for hvordan kommunen skal stå best mulig rustet til å tilby miljøvennlig og effektiv transport til en voksende befolkning og samtidig bidra til målet om nullvekst i personbiltrafikken.

Tall fra Kolumbus viser at det ifjor ble solgt 31.291 færre ungdomskort enn for fire år siden.

Les også:

Publisert:

Les også

  1. Her velger elevene bilen fremfor bussen

  2. Høye tanker om Ruten

  3. Nå kan parkeringsmonopolet på flyplassen være over

  4. Parkeringsplasser må vike

Mest lest akkurat nå

  1. SAS-kaptein fløy til Stavanger med promille – dømt til fengsel

  2. – Du skal ikke ha kniv fra Ikea, sier far

  3. Har mest sannsynleg blitt smitta her i regionen

  4. 17 flygninger til Norge med koronasmitte

  5. Tesla målt til 221 km/t: Eieren får førerkortet beslaglagt inntil mai neste år

  6. For farlig å dykke i elva nå, håper på lavere vannstand

  1. Sandnes
  2. Ruten
  3. Stanley Wirak
  4. Pål Morten Borgli