— Tidligere pleide jeg å presentere meg på følgende måte: «Hei. Det er jeg som er driver dette hotellet.» Det har jeg sluttet med. Det er jo bare tull. Riktig nok er jeg direktør, men det er de ansatte som driver, sier Gisle Steffensen.
Han sitter ved et av hjørnebordene i Strandbaren - Sola Strand Hotels bar. En bar som er blitt utvidet tre ganger siden Steffensen overtok som direktør i 2002. Utenfor viser jærkysten seg fra sin verste, eller var det beste, side. Det blåser og regnet pisker på ruta.
— Beliggenheten er et av hotellets tre fortrinn. Beliggenheten, særpreget og atmosfære, sier direktøren.
Ble hektet
I løpet av 50 år i hotellbransjen har Steffensen vært ansatt ved sju hoteller. Foruten Sola Strand Hotel har han drevet hotell i Karibia. Han har også drevet KNA-hotellet (dagens Radisson Park Inn i Lagårdsveien) og Hotel Norge og Grand Hotel Terminus i Bergen. Kanskje litt rart da at den avtroppende direktøren advarer andre mot å velge samme karriere.
— Her må du forstå meg riktig. For meg var hotellbransjen den rette. Jeg ble hektet allerede sommeren 1964, da jeg skrelte poteter til Sola Strand Hotels middagsgjester. Samtidig er det en bransje som krever svært mye. Dette er ikke noe ni til fire-jobb. Hotelljobb er en livsstil. Bransjen er ikke familievennlig, sier Steffensen, som gleder seg til å tilbringe mer tid med familien når han nå pensjonerer seg.
Gjester
Hotelldirektøren tar en slurk kaffe og ser ut på marehalmen som klorer seg fast til sanddynene. Turgåere som trosser høstværet tar seg gjerne en kaffepause i stedet for å gå forbi hotellet.
— Det er nok møtet med mennesker - gjester - som fascinerer meg mest med jobben, sier Steffensen.
23 år gammel reiste han til Karibia for å drive hotellet Peter Island Yacht Club, som skipsreder Smedvig fikk bygget. Med seg hadde han kona.
— Der hadde vi blant annet den britiske kongefamilien på besøk. Kong Olav og kong Harald har også vært gjester på hoteller jeg har drevet eller arrangementer jeg har hatt ansvar for, sier direktøren og setter kaffekoppen tilbake på bordet.
— Klart det var stas med kongelig besøk, men alle gjester er viktige. Det er derfor jeg som direktør ikke gjemmer meg bort på et kontor for å jobbe med prognoser og planer. Jeg kunne aldri vært revisor. Jeg må ut og møte folk. Til sjuende og sist er kjernen i hotelldrift å ta vare på gjester. Det har ikke endret seg i løpet av de 50 årene jeg har jobbet med dette, sier han.
Detaljer
På 1970-tallet var Steffensen med og åpnet landets første SAS-hotell på Fornebu. Snaut 20 år senere hadde han igjen en finger med i spillet, da Norges største hotell - Oslo Plaza - sto ferdig. En enda større milepæl i hotelldirektørens karriere var da han i 1992 ble bedt om å organisere all innkvartering og bespisning under OL på Lillehammer.
— Vi var to stykker som kjøpte en IKEA-pult, skrudde den opp, og satte i gang med arbeidet. Det var litt av en utfordring å planlegge. Vi hadde 3200 ansatte for å gjennomføre alt. Da OL var over og jobben var gjort, solgte vi IKEA-pulten og jeg hoppet på neste utfordring, sier Steffensen, som trass i et stadig tilbakevendende smil ikke ser bort ifra at han blir oppfattet som streng blant sine ansatte.
— Både streng og pirkete, vil jeg anta. Detaljer er svært viktige. Det skal alltid være ryddig og det skal alltid være fyr i peisen. Er det én ting som ikke har endret seg i løpet av årene jeg har jobbet i bransjen, så er det at ingenting gjør seg selv, sier hotelldirektøren.
Dessertgenerasjonen
Noe som faktisk har endret seg i løpet av 50 år, er ifølge Steffensen gjestene.
— Jeg merker godt at de unge i dag er mer bereiste enn det jeg var da jeg var ung. I dag er det dessert-generasjonen som vokser opp. De har litt andre vaner enn det vi hadde og de har også en helt annen økonomi, sier hotelldirektøren, som ikke vil gå så langt som å si at enkelte er bortskjemte.
— Ikke bortskjemte, akkurat, men de krever mer nå enn tidligere. Akkurat det mener jeg er positivt. De stiller krav og da må hotellbransjen hele tiden være skjerpet, sier Steffensen.
Spennende fortsettelse
Først 38 år etter sin sommerjobbdebut returnerte Steffensen til Sola Strand Hotel, som er medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder. Det skjedde på en ganske kuriøs måte. Etter å ha jobbet noen år i et firma som produserte pasta i Bergen, tok han over driften av et konsulentfirma.
Etter at hotelldirektør Jan Johnsen så tragisk gikk bort etter en drukningsulykke på Costa Rica i 2000, var Sola Strand Hotel på let etter ny direktør. Dermed ble Steffensen kontaktet. Ikke for å bli hyret som ny direktør, men for å finne kandidater.
— Jeg overleverte en liste med gode kandidater til hotellet. De valgte ingen av dem. I stedet spurte de meg om ikke jeg kunne tenke meg stillingen. Både jeg og min familie følte at tiden var moden for å returnere til Stavanger-regionen, sier Steffensen.
Nå føler han også at tiden er inne for å sjekke ut av hotellbransjen.
— Jeg ønsker min etterfølger lykke til. Før jeg går av vil jeg legge forholdene så godt til rette som mulig for nye 100 gode år ved hotellet. Konkurransen fra store hotellkjeder blir stadig større. De kan presse oss på pris, men jeg er fast bestemt på at store kjeder aldri kan skape den samme stemningen og atmosfæren som historiske hotell med særpreg, sier Steffensen.