Pulslokka er Cathrines beste treningskompis

Vebjørn Rodal ble olympisk mester uten pulsklokke. Men han skjønner godt at Cathrine C. Mediaas bruker teknologien for å nå målene sine som triatlet.

Publisert: Publisert:

Ved hjelp av en pulsklokke kan trening og konkurranser enkelt analyseres. Cathrine C. Mediaas får nyttige innspill fra Vebjørn Rodal som ser på en av løpsetappene hennes fra et av sesongens triatlonkonkurranser. Foto: Morten Antonsen

Cathrine C. Mediaas hadde ingen erfaring fra triatlon, men begynte å sette treningen i system i 2009. Foto: Morten Antonsen

Rodal tenker tilbake på treningen han gjorde for å bli olympisk mester på 800 meter i Atlanta i 1996.

– Jeg målte alt jeg gjorde. For eksempel hvor mange knebøy jeg tok på 30 sekunder eller på 40 sekunder eller hvor langt jeg hinket på fem eller ti hink. Jeg bygde referanseøkter som jeg hadde å sammenligne med. Hver fjerde eller sjette uke løp jeg en test på en distanse som var kortere eller lengere enn konkurransedistansen min, forteller Rodal.

Les også:

Les også

Finn pulsklokka som passer deg

Ingen treningsbakgrunn

Cathrine C. Mediaas hadde ingen erfaring fra triatlon, men begynte å sette treningen i system i 2009. Foto: Morten Antonsen

Nå sitter han hjemme hos mosjonist Cathrine C. Mediaas som i voksen alder begynte med triatlon som aktivitet. Siden starten i 2009 har hun hatt stor framgang og kan vise til imponerende prestasjoner. Nå trener hun mellom 10 og 15 timer i uka. Med multisportsklokka på håndleddet.– Jeg startet med ei enkel klokke som viste pulsen. For tre år siden kjøpte jeg ei klokke med flere funksjoner. Jeg fikk rask framgang på treningen, og ville sette den mer i system for å få framgang. Klokka styrer intensiteten på treningen og er fin til å bruke når man skal springe eller svømme i et bestemt tempo. Før hadde jeg ikke noe forhold til fire eller fem minutter på kilometeren. Nå har jeg det, sier Mediaas.

Hun våget seg ut i triatlonets verden i 2009. Da hadde hun et år med rolig trening bak seg. For i 2007, da den yngste av hennes tre barn var ett år, kjente hun på lysten til å komme i form.

– Jeg trente ikke mye som ung, men nå har treningen blitt en livsstil og en lidenskap. Jeg har lært mye om trening av venner i triatlonklubben og på nettet, sier 38-åringen som jobber som sykepleier ved nyfødt intensivavdelingen på St Olavs Hospital i Trondheim.

Nattevakter og formiddagsøkter

Hun jobber om natta i 75 prosent stilling og bruker formiddagene til trening.

– Det fine med pulsklokka er at du får en god oversikt over treningene dine. Hvis jeg har følt meg sliten, kan jeg se hvordan jeg har trent den siste tida. Og da har det hendt at jeg har sett at jeg burde ta det litt roligere, sier hun.

Selv om hun er medlem i Trondheim triatlonklubb, gjennomfører hun de fleste øktene på egen hånd. Pulsklokka sørger likevel for et fellesskap.

– Det er jo hyggelig å legge ut dagens sykkeltur og få tilbakemelding fra den på ei treningsgruppe. Ikke bare for å få skryt for egen innsats, men også for å inspirere andre. Det hender at jeg trener uten pulsbelte, fordi årene med trening har lært meg å kjenne kroppen så godt at jeg vet hvor hardt jeg jobber. Jeg kjenner an dagsformen. Men GPS-funksjonen er nyttig, så klokka er med, sier hun.

– Verdifull fritid

Vebjørn Rodal skjønner godt at Mediaas finner det nyttig å ha ei multisportsklokke. Han har også skaffet seg ei for lenge siden.

– Fritida er så verdifull at det må være kvalitet på treningen. Jeg tror alle aktive mosjonister kan vurdere å trene med pulsklokke. Det kan være motiverende, men det krever interesse og noen forberedelser for å få til systematisk trening, mener Rodal.

Og like motiverende som å ha ei moderne klokke på håndleddet, mener han det kan være å sette seg et tidlig treningsmål. Og det har Cathrine Claussen Mediaas gjort. Søndag kunne hun juble over ha trukket vinnerloddet: Deltakelse i ekstremtriatlonet Norseman med målgang på Gaustatoppen i 2015.

– Det er en skikkelig motivasjonsboost for treningen, smiler hun, og ser fram til treningsøktene som venter.

Les også:

Publisert: