Bystyret i Kristiansand vil forby cruiseskip som forurenser

Bystyret aksepterer ikke at kun bilistene skal betale for å få ned utslippene av klimagasser. Nå vil de ha slutt på at cruiseskip får slippe ut CO2 mens de ligger til kai i Kristiansand.

Publisert: Publisert:

Det er 12 år siden Alf Holmelid (SV) sist møtte i bystyret. Under onsdagens møte fikk han flertall for at cruiseskip i Kristiansand må kobles til landstrøm. Hvis ikke må de avvises. Foto: Kjetil Reite

  • Kjetil Reite
  1. Leserne mener
Denne artikkelen er over ett år gammel

KRISTIANSAND: 12 år etter at han forlot bystyret var Alf Holmelid (SV) tilbake i bystyret. Der kjempet han for å få ned utslippene fra cruiseskip.

– Vi inviterer cruiseskip til å komme til byen for å spy ut CO2, samtidig som vi innfører bompenger for å hindre at folk spyr ut CO2 med bil, sa Alf Holmelid (SV) i bystyret.

Forslaget fra SV, Ap, Rødt og Miljøpartiet går ut på at man kun skal ta imot cruiseskip som kan kobles til strøm når det ligger ved kai. Såkalt landstrøm. Kan de ikke det, får de heller ikke legge til kai.

– Dette må være ganske opplagt. Denne type krav er vedtatt i mange andre byer som Bergen, der det er et maks antall anløp i året. Vi ønsker ikke å få ned anløpene, men å få ned utslippene, sa Holmelid.

Les også

Flertall for å kutte 80 prosent i klimagassutslipp

Les også

– Cruisehavn på Rennesøy er framtidsrettet

Les også

Cruiseskipene svir av hele miljøbesparelsen

Tilbake

En annen veteran i bystyret, Harald Sødal (KrF), var helt enig med Holmelid.

– Han tar fatt i det jeg er opptatt av. Vi er vant med å legge alt ansvaret på de som som kjører på diesel og bensin. Men hva med fly og hva med cruise? spurte Sødal.

En viktig forskjell er likevel at mens bensinbilene får økte avgifter, blir det forbud mot cruiseskip.

– Noen vil sikkert innvende at man kan øke avgiftene på skipene, men jeg er redd det bare fører til at billettprisene stiger. Noen ganger må man sette inn reguleringer, sa Holmelid.

Les også

Cruisebåtene på vei ut av Vågen

Sololøp

Bystyret stemte til slutt for forslaget med 46 mot sju stemmer. Det skjedde etter en justering der bystyret skal samarbeide med de andre byene i Norge om saken.

Det forutsetter også at Stortinget endrer havne- og farvannsloven slik at man faktisk får anledning til nekte cruiseskip anløp.

Høyre ønsket ikke et sololøp.

– Dette er et arbeid blant alle de store byene og vi må kjempe for et felles lovverk. Et cruiseskip som får nei i Kristiansand, vil bare dra videre til en annen havn, sa Pål Harv (H), som også er leder i havnestyret.

Publisert: