Berit (48) er seksbarnsmor, lege, forfatter, blogger og foredragsholder.Slik løser hun tidsklemmen

Les hennes råd for et sunt kosthold og et aktivt liv for hele familien.

Publisert: Publisert:

Her er Berit Nordstrand (t.h.) med barna og mannen Arnfinn, som hun møtte for åtte år siden. Foto: Privat

  • Silje Dyregrov
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Tidsklemmen er et kjent begrep i de fleste familier.Det betegnes som en følelse av at tiden ikke strekker til for det en må gjøreeller ønsker å gjøre. Vi stresser mellom jobb, hjem, skole ogfritidsaktiviteter, og på toppen av dette skal vi helst ha tid til å væreaktive og å spise sunne og innbydende måltider.

Berit Nordstrand er lege med spesialisering iklinisk farmakologi og ekstrautdannelse som kognitiv terapeut. Hun bor iTrondheim sammen med mannen Arnfinn (48), og er mor til barna Petter (23),Ingrid (21), Live (19), Anna (17), Karoline (15) og Mathea (7).

Annenhver uke jobber hun som overlege ved St. OlavsHospital, og annenhver uke holder hun foredrag, og skriver blogg og bøker omkosthold og ernæring.

Hva er bra nok?

Les også

Tenker du negativt når du løper? Snu tankegangen og bli bedre!

— Vi er så opptatt av å strekke oss mot det heltperfekte, at vi mister oss selv på veien dit. Jeg vil formidle hva som er branok, sier Berit Nordstrand.For 13 år siden gikk hun gjennom et samlivsbrudd ogfikk delt samvær om barna. Da måtte Nordstrand selv ta i bruk en del avmetodene hun har lært seg som kognitiv terapeut. En del av de alternativetenke- og handlingsmåtene hun tok i bruk, besto i å strukture hverdagen på enny måte og å tenke anderledes. Sentralt sto målet om at familien skulle ha etsunt og aktivt liv, med minimalt med stress og mye kos. Nå er hun opptatt av å hjelpe andre til å klare detsamme.

Her er noen av hennes tips:

1. Bytt ut middag med kvelds

— Vi har vært vant med å tenke at det er viktig forkroppen å få middag rett etter skole, barnehage og jobb. Men det er det ikke.Det spiller ingen rolle i hvilken rekkefølge måltidene kommer. Har du ikke tidtil å lage middag før barna skal på trening på ettermiddagen, flytter du baremiddagslagingen til et tidspunkt du har bedre tid. Gjerne når folk er tilbakefra trening og er i modus til å kose seg. Det er jo heller ikke bra å trene påfull mage, sier Nordstrand.

Hjemme hos familien Nordstrand spiser de ofte resterfra middagen dagen før, omelett, grønnsaker og dip, eller yoghurt med havregryni 16-tiden. Senere på kvelden samler de seg gjerne om middagslagingen.

— Da kan roen senke seg på en helt annen måte ogungene kan hjelpe til å lage middagen. Det spiller ingen rolle hva vi kallermåltidene. Det viktigste er at vi får i oss fire jevnbyrdige måltider i løpetav dagen, sier Nordstrand.

Les også

- Diett og trening hører ikke sammen

2. Lag en middagstavleDe har en tavle på kjøkkenet der de skriver opphvilke middager de skal ha i løpet av uken.

— Det gjør at barna ser frem til måltidene. Ser depå tavlen at vi skal ha fårikål på tirsdag, f.eks., så kan de gå å glede segtil det. Det skaper matglede. Vi skriver også opp når vi skal spise middagenede forskjellige dagene. Mandager passer det gjerne best å spise klokken 19,tirsdager klokken 17, onsdager klokken 1930-20, osv., sier Nordstrand.

3. Premiér barna når de prøver nye råvarer

Det erikke uvanlig at barn er småspiste og kresne. Slik er det også foryngstejenten til Nordstrand, syv år gamle Mathea. For å få henne til å prøvenye råvarer hun ikke liker så godt, har Nordstrand premiert henne med stjernerpå middagstavlen. Når hun har samlet f.eks fem stjerner, så får hun en tur ibassenget. - Det er noe familien uansett hadde tenkt til i løpet av uken, mendet vet ikke Mathea.

— Det flytter fokuset vekk fra at erter ikke er sågodt, til at det er en mulighet for henne til å komme seg i bassenget. Samtidiger det med å ufarliggjøre "farlige" smaker. Når hun er vant medertene, får hun prøve en ny råvare som hun ikke liker så godt, sier Nordstrand.

Hun mener premiering er en god metode for alle barn,men at man må tilpasse premien, og hvor lenge de må samle stjerner, etterbarnets alder. En to-treåring må få premie samme dag, fordi de ikke klarer åvente en uke, mens en fem-åtteåring kan samle stjerner en uke. Hvor mye de måsmake for å få belønning, må tilpasses til alder. Eksempelvis fem erter om duer fem år.

— Når barnet har smakt femten-tjue ganger, så har detrolig lært seg å like noe de tidligere ikke likte, sier Nordstrand.

— Kan ikke barna utnytte dette og ønske segbelønning for veldig mye av maten de skal spise?

— Min erfaring er at de er lett å lage avtaler medog at de blir inspirert av det. Hvis de utnytter det, vil jo du merke det. Ogda må du finne en annen strategi, sier Nordstrand.

4. Prøv nye smakskombinasjoner

Hun har også god erfaring med andre tilnærminger forå få barn til å spise mat de ikke liker.

— Du kan for eksempel gjemme spinat i smoothie,blande grønnsaksjuice i bær- og fruktjuice, servere grønnsaker med smeltet smøreller rømmedip, blande bønner og linser inn i tomatsausen. Det er massemuligheter, sier Nordstrand.

Legen mener det kan være lurt å servere barn mat devanligvis er skeptisk til, på tidspunkt der de er ekstra sultne.

— Gi dem grønnsaksstaver og dipp mens de venter påmiddagen. Send med grønnsaker i matboksen, selv om det lå igjen dagen før. Ikkegi opp, for før eller senere vil de smake, sier Nordstrand.

5. Senk kravene

Nordstrand mener at mange voksne har for høye kravtil seg selv og at det gode blir vår fiende til slutt.

— Før kunne man be naboen over på en enkel koppkaffe eller te. Nå må man ofte ha både tapas og vin før man kan invitere. Dethar heller ikke noe å si om det er støvdotter i krokene. Det er bare med på åstyrke immunforsvaret, sier hun.

6. Utnytt tiden godt

Selv om folk ser mindre TV enn før, viser tall fraNorsk mediebarometer at nordmenn i snitt bruker 132 minutter på fjernsynet hverdag. Nordstrand anbefaler å skjære ned på TV-tittingen.

— Ser du en time mindre TV, har du hele 10 ukerekstra ferie hvert år!

Nordstrand anbefaler også å få hjelp fra de andre ifamilien til matlagingen, og å lage "todagersmiddager".

— Skal man ha kokt fisk en dag, så kan man trekkelitt ekstra fisk som man kan servere i hjemmelaget fiskegrateng dagen etter,eller plukkfisk med bacon, sier hun.

7. Vær aktive med barna

I en hektisk hverdag har Nordstrand liten tid tiltrening. Derfor prøver hun å lure inn trening i hverdagsaktiviteter med barna.

— Hopp trampoline, klatre i trærne eller spillkurvball med barna. Eller gå en tur med barna i skogen og legg inn spurter. Dukan også gjøre ting som å ta armhevinger med barna på ryggen. Har du ikke barneller hund, så kan du sikkert lufte en venn, sier hun.

Hun anbefaler også å legge inn aktivitet i hverdagenellers.

— Velg trappen i stedet for heisen eller hopp avbussen to stoppested før du egentlig skal av. Det skal lite aktivitet til for åfå en betydelig helsegevinst, sier Nordstrand.

Selv bruker hun ikke mye tid på andre ting ennfamilie og jobb.

— Jeg har ikke andre hobbyer enn familien ellerjobb. Alenetid har jeg ikke behov eller ønske om. Jeg trives med å være sammenmed familien eller andre, sier hun og ler.

— Jeg prøver å unngå for mye reising og å skjermehelgene, og jeg er flink til å rydde øyeblikk til nytelse. Titter solen frem,setter jeg meg ofte ut på trappen og nyter den, eller ber en venninne hjemeller med på en kveldstur. I helgene drar vi ofte på hytte- eller søndagstur.Jeg synes vi balanserer ting bra, sier hun.

Hvordan løser du tidsklemmen? Del ogdiskuter tips under.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Campingvogn brenner på Sokn

  2. Kan ikke hjelpe voldelige ungdommer før de får seg kjæreste

  3. Kjørte Grimstad-Kristiansand på ti minutter. Farten ble målt til opp mot 200 km/t

  4. Amerikansk storklubb bytter navn etter massiv kritikk

  5. Marthe (27) har ADHD. Slik får hun og mannen forholdet til å fungere

  6. Skuespiller Kelly Preston er død