Mission Impossible får fly dobbelt så mye for å skåne Preikestolen

Får fly dobbelt så mange ganger til Preikestolen fordi det er mer skånsomt for natur og vegetasjon.

Et Antonov An-12 med filmutstyret fra USA landet på Sola fredag. Foto: Jon Ingemundsen

  • Lars Hjalmarsson
    Lars Hjalmarsson
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

En Antonov An-12 landet på Sola like før 14.00 på fredag. Flyet kommer fra USA og lasten skal være filmutstyret som skal brukes i til Mission Impossible 6 på Preikestolen.

Flyet står ved Maksi-terminalen på Sola, alle involverte har skrevet under på en taushetsavtale, men det er utstyret til filmen forteller en kilde til Aftenbladet.

Får fly dobbelt så mye helikopter

Dagen før helikoptrene skulle starte skytteltrafikken mellom parkeringen nedenfor Preikestolen og hylla bak platået søkte filmproduksjonen om å doble antall flyginger.

Søknaden ble levert onsdag, torsdag ga Forsand kommune sitt ja. Fra 2. november til 11. november får helikoptrene ta 820 turer til Preikestolen.

Les også

LES OGSÅ: Marcin fikk sitt ja da tåka gjorde det umulig for Mission Impossible

I vedtaket skriver kommunen at doblingen vil være bedre for natur og vegetasjon.

«Fordelene ved å utvide dispensasjonen vil fortsatt være større enn ulempene. Det veier også tungt i vurderingen at det økte behovet i stor grad begrunnes med økt fokus på HMS og miljøhensyn med tanke på å skåne miljø og vegetasjon.», skriver Forsand kommune i vedtaket.

Torsdag kom den første lasten inn. I ti dager kommer det til å være skytteltrafikk. Foto: Anders Minge

Ti maskiner parat

Det er Nord Helikopter som har fått oppdraget med å fly i forbindelse med produksjonen. Selskapet hører hjemme i Ålesund.

– Det er laget en plan som tar høyde for ustabilt vær, så det er ikke noe stort problem at vi ikke kunne fly de første timene vi hadde tillatelse, sier driftsleder i Nord Helikopter, Magnus Meringdal.

Helikoptrene er avhengige av dagslys når de skal jobbe ved Preikestolen. De tåler en del vind, men det er tåka de er mest sårbare for.

Vi er avhengige av å ha sikt for å kunne fly, sier Meringdal og fortsetter:

– Vi har ti helikopter parat i forbindelse med denne produksjonen. De fleste av de er våre egne, men på grunn av stor aktivitet har vi måttet leid inn andre selskaper til å hjelpe oss. Deriblant Pegasus på Sola.

De maskinene som er innleid fra Pegasus skal i hovedsak brukes til persontransport, mens det er Nord Helikopter sine egne maskiner som står for transport av last.

– Laste helikoptrene kan ta med seg 1200 kilo per tur, og så har vi en maskin som klarer opptil 1800, forteller Meringdal.

Med opptil ti helikopter i sving på en gang er det opprettet en egen flykanal som pilotene kommuniserer på, i tillegg er det mannskap på bakken som koordinerer helikopterbruken og flytrasseene på disse.

– Vi har ekstra mange maskiner på plass for å være forberedt dersom været slår om. Det er ikke noe særlig å la 100 amerikanere bli stående i fjellveggen i vestlandsvær, sier Meringdal.

Det er antas at hvert av helikoptrene kommer til å ha to-tre flytimer per dag i snitt.

I området er det flyforbud for alle andre enn Nord Helikopter de dagene produksjonen foregår, men ambulanse og militæret har tilgang til flykanalen dersom de skulle ha behov for tilgang på området.

Været kan slå om fort i Lysefjorden, derfor er beredskapen ekstra høy. Foto: Anders Minge

Presiserer

I de tidligere vedtakene har begrepet «landing» blitt brukt. Det har kommunen sett behov for å gjøre klarere i det de tillater flere flyginger.

«Landing og vending er sidestilte aktiviteter etter de dispensasjonsvedtakene som er gjort. For å klargjøre dette best mulig er derfor begrepet landing supplert med vending i siste vedtak.», står det i vedtaket.

I tillegg har kommunen presisert hva som er en landing og hva som er en vending.

«Landing: Helikopteret settes ned på bakken, eller står like over bakken med den hensikt å laste eller losse som om det sto på bakken. Vending: en tur inn og ut av lavtflygningssonen i regulert område, dvs. lavere enn 150 meter, i den hensikt å sette ned last som henger under helikopteret.», skriver kommunen i vedtaket.

Dersom et helikopter har med seg to kolli på en tur og må flytte seg noen meter for å sette ned disse, så regnes det fortsatt som en landing/vending.

Publisert:
  1. Forsand kommune
  2. Natur
  3. Preikestolen
  4. Forsand
  5. Sola

Mest lest akkurat nå

  1. Ostehuset sentrum stenger dørene - 16 mister jobben

  2. Alle løpere vises direkte på tv under «Hanatrappene opp»

  3. Oilers kjører over Narvik - har scoret to ganger

  4. Fylkeskommunen snudde, holder likevel løftet om ny vei

  5. Tårer for Ostehuset

  6. Skole­barn, barne­hage­barn, bok­klubbens barn og barn av regn­buen regnes som samme kahoot, gitt at disse er nær­kontakter