Dale stopper økning av bompenger i byene

Når blir det slutt på å øke bompengene i byområder og utvide bompengeprioden for å dekke inn en ubalanse mellom inntektene og kostnadene i bompengepakkene, som den på Nord-Jæren.

Samferdselsminister Jon Georg Dale vil stramme inn på å godkjenne utvidelse av bompengeprosjekter eller høyere bomsatser for å dekke inn inntektstap.
  • Dag-Henrik Fosse
    Dag-Henrik Fosse
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Mandag 20. mai ble det kjent at Jon Georg Dale vil stoppe bompengeveksten.

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler, som den vi har i de fire kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, så skal det ikke lenger være så lett å øke satsene eller forlenge den vedtatte perioden det kreves inn bompenger for.

Kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger, skriver Samferdselsdepartemente i en pressemelding.

VG skriver også i ettermiddag at Frp-leder Siv Jensen har kalt inn til krisemøte om bompenger i regjeringen.

Les også

LES OGSÅ: Derfor er bominntektene lavere enn forutsatt

Vil stoppe bompengevekst

- Jeg forventer at det vi gjør nå gir bedre styring av prosjekter i bompengepakkene og at vi får stoppet en unødvendig videre vekst i bompengene, sier Dale.

Dette er i tråd med uttalelser samferdselsministeren kom med til Aftenbladet før helgen.

Les også

Samferdselsministeren: - Bompengenivået her er i overkant av det som er akseptabelt

– Når inntektene går ned må man redusere kostnadene, sa Dale til Aftenbladet 16. mai. Han fremholder at det er uaktuelt å øke bomsatsene fra dagens nivå for å øke inntektene.

– Kostnadene må ned, og det nå være balanse mellom inntekter og utgifter, sa han.

Bompengepakker inneholder en portefølje av ulike samferdselsprosjekter som finansieres med statlige og i noen ytterst få tilfeller lokale bidrag i tillegg til bompenger.

- Når det oppstår en ubalanse mellom inntektene og kostnadene i de lokalt vedtatte bompengepakkene, har vi sett tilfeller der man lokalt har ønsket å enten øke bompengesatsene eller utvide bompengeperioden. Vi strammer nå inn på adgangen til å øke bompengene i byområdene med byvekstavtaler.

Les også

E39: Eigersund sendte bompengesaken tilbake

Staten strammer grepet. Når blir det vanskeligere å øke bomsatsene og utvide Innkrevingsperioder som er vedtatt.

I dag har det vært mulig å justere både satser og innkrevingsperioden dersom økonomien blir svakere enn forutsatt. Da kan takstene økes
med inntil 20 prosent og innkrevingsperioden forlenges med inntil fem år. Nå strammer staten grepet.

Opplegget vil i praksis innebære at hvis inntektene svikter eller kostnadene øker, må prosjekter tas ut av pakken dersom ikke prosjektene nedskaleres eller kostnadene ved disse reduseres. Det er ikke aktuelt å øke bompengene i slike situasjoner, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

På Nord-Jæren er det nattopp den situasjonen som har oppstått. Trafikktallene går ned, og inntektene det første halve året er nesten halvert i forhold til forventede inntektsstrømmer.

- Dimensjoneringen på bompengepakkene må tilpasses den faktiske inntektsstrømmen. Man må derfor lokalt heller redusere kostnadene fremfor å øke bompengene, sier Dale.

Jeg vil på vegne av staten legge vekt på dette i forhandlinger og reforhandlinger om byvekstavtalene, sier Dale.

- De nye føringene betyr at bilistene ikke blir belastet med en generell økning av bompengetakstene om det ikke lenger er samsvar mellom inntektene og utgiftene i pakkene.

Vi ser allerede nå byområder der det er manglende samsvar mellom inntektene og kostnadene på prosjektene i porteføljen, sier Dale, og har nok blant flere bompengepakken på Nord-Jæren i tankene.

I disse avtaleområdene bør man allerede nå ta inn over seg at det ikke vil være adgang til å øke inntektssiden, og dermed heller starte arbeidet med kostnadsreduksjoner i prosjektene eller kutte helt ut prosjekter man kan klare seg uten eller ikke har råd til, sier samferdselsministeren.

Publisert:
  1. Bompenger
  2. Samferdsel
  3. Bil
  4. Nord-Jæren
  5. Jon Georg Dale

Mest lest akkurat nå

  1. Den mest kunnskapsrike vi kjente

  2. Energisjokket: 7–8 tomatbønder gir opp – andre bytter til fyring med propan

  3. Elsparke­syklist døde etter ulykke – navnet er frigitt

  4. Lillebror er sjefen over storebror: – Jeg får skylden om ting går til helsike

  5. Nå skal foreldrene til Vegard få si sin mening

  6. Lugar med balkong er ikke nok. Flere stiller krav om hva som skjer under dekk