Boreal kjøper Tau-ferjene

Tau-ferjene går ut av trafikk ved nyttår. Nå er ferjene solgt fra Norled til Boreal.

Publisert: Publisert:

«Hardanger» er blant ferjene som er solgt. Foto: Pål Christensen

  • Stavanger Aftenblad
  • Tor Inge Jøssang
    Journalist

Boreal kjøper de tre ferjene MF «Hardanger», MF «Ryfylke» og MF «Bjørnefjord» av Norled.

– Vi er glade for at vi har kommet i havn med denne transaksjonen. Boreal har vunnet flere nye ferjeanbud den siste tiden, og vi er et rederi i kraftig vekst. De tre ferjene vil utfylle flåten vår på en god måte, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

MF «Hardanger» og MF «Ryfylke» går i dag i trafikk i Tau-sambandet, som vil bli nedlagt når Ryfast-tunnelen åpner ved årsskiftet 2019/2020.

Søsterskipene MF «Hardanger» og MF «Ryfylke» er bygget i 2013, og er pendelferjer som er like hensiktsmessige for bruk i begge fartsretninger. Ferjene har plass til 550 passasjerer og kapasitet til 165 personbiler eller 12 vogntog. Lengden på de to ferjene er 123 meter og bredden 18 meter. Ferjene er sertifisert for fartsområde 2. Boreal ønsker etter overtakelse å bygge ferjene om til batteridrift.

Tidligere Tau-ferje

MF «Bjørnefjord» er en pendelferje bygget i 1990. Den het tidligere tidligere MF «Stavanger» og gikk i Tau-sambandet til 2001. Ferjen har plass til 399 passasjerer og kapasitet til 105 personbiler eller 10 vogntog. Ferjen er 87 meter lang og 15 meter bred, og er sertifisert for fartsområde 2.

– Norled er svært glad for at disse tre ferjene nå får et langt og godt liv videre under nytt rederiflagg, og transaksjonen viser at norske rederier er opptatte av å sikre gjenbruk og effektiv flåteutnyttelse, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled.

I tillegg til kjøpet av de tre fergene fra Norled har Boreal fem el-fartøy under bygging. Boreals flåteutvidelse gjøres i samband med oppstart av nye kontrakter i perioden 2019–2020.

– Vi kan per nå ikke kommentere hvor fergene skal settes i trafikk, men vil komme tilbake med informasjon om dette på et senere tidspunkt. Vi kommer også til å gå ut med mer informasjon om Høgsfjord-sambandet når dette er klart, uttaler Jon Kristian Fadnes, kommunikasjonsrådgiver i Boreal.

Hva skjer på Høgsfjord?

Når Ryfylketunnelen åpnes 30. desember skal Tausambandet legges ned, mens Høgsfjordsambandet skal drives videre i privat regi av Boreal. Foreløpig har ikke Boreal offentliggjort hvilket fartøy som settes inn, eller hvilke billettpriser de vil ta på strekningen Lauvvik-Oanes. Dette har trolig sammenheng med at bomtakstene i Ryfast ennå ikke er bestemt.

– Vi holder på med en ferjekabal som vil være ferdigstilt i løpet av oktober. Boreal har fortsatt en ambisjon om en ny elektrisk ferje på sambandet. Vår innstilling på billettprisene er snart klar, men har en sammenheng med ferjekabelen, uttalte Steinar Mathisen, daglig leder i Boreal Sjø, til Aftenbladet i september.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 16-åring brakk nakken da han stupte – nå vil familien advare andre

  2. – Kona fikk valget om å forlate meg eller å finne seg i det

  3. Over 100 koronasmittet under tysk gudstjeneste

  4. Norge ville neppe blitt stengt på samme måte i dag, innrømmer helsetopper. Slik har tiltakene og fagrådene sprikt

  5. – Nå må vi ikke gå i 22. juli-fellen!

  6. Gravid kvinne i dekning fordi legen mener hun er alkoholiker

  1. Boreal
  2. Norled
  3. Ryfylke
  4. Hardanger
  5. Tau-ferja