Nasjonale turistveger ga energihotellet i Nesflaten trippel omsetning

En rapport viser at attraksjonen Nasjonale turistveger har gitt Ryfylke økt trafikk, økt entreprenørskap og økt stolthet.

Energihotellet i Nesflaten.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

I forbindelse med at Menon Economics foretok en undersøkelse av Nasjonale turistveger i Rondane og Varanger, foretok Statens vegvesen en intervjubasert undersøkelse i Ryfylke for å se hvordan det sto til med turistveien der.

De intervjuet 26 ulike aktører som befinner seg langs veien, og resultatet er utelukkende positivt.

Per Ritzler i Nasjonale turistveger sier at Ryfylke sin turistvei er som et utstillingsvindu å regne. Han er imponert over hvordan regionen har samarbeidet rundt veien.

– Det er flott å se at det er regionen det handler om. Her jobber de over både kommunegrenser og fylkesgrenser.

Under intervjurunden var alle enstemmige, forteller han. De synes alle at turistveien har ført med seg noe positivt.

Han forteller om Sauda, hvor sommerturismen har skutt i taket. Han synes det er positivt at turistene kommer på tider de ikke har gjort tidligere.

Ryfylke.

Trippel omsetning

Daglig leder ved Energihotellet på Nesflaten, Olav Lindseth, opplevde at omsetningen ble tredoblet.

– Vi er et av de stedene som også har fått mest internasjonal presseomtale, og det sørger for at vi virkelig havner ut i verden.

I tillegg til at omsetningen har økt, har de også tredoblet staben.

– Å skape nye arbeidsplasser er noe av det kjekkeste jeg vet.

Han synes det er positivt at turismen strekker seg lengre enn bare Lysefjorden, Preikestolen og Kjerag og er glad for at Nasjonale turistveier fokuserer på natur og arkitektur.

– Det er en god kobling for oss. Vi har fått mye oppmerksomhet i internasjonal presse for arkitekturen vår, blant annet i Wallpaper og Monocle. Vi er også det eneste historiske spisestedet på veien.

Han beskriver Nasjonale turistveier som «uvurderlig» og «ekstremt viktig.»

Ragnar Fosstveit, daglig leder ved Sauda Ferie og Fritid, sier at de har merket effekten av turistveien godt på sommerstid.

– Vi har hatt en oppsving i sommerturismen de siste to årene.

Han sier at det er «ingen tvil om» at den Nasjonale turistveien har ført til mer turisme, men tror også det kommer an på hva folk er ute etter.

– Overnattingskapasiteten ble i alle fall godt utfordret i fjor. Vi håper på enda flere besøkende i år.

Saudas turistattraksjon Allmannajuvet åpnet i 2016. Da besøkte 3000 kafeen. I år har de satt opp tellepunkter for å telle alle de besøkende. Fosstveit gleder seg til å se hvor mange som har besøkt stedet i år.

Allmannajuvet i Sauda. Det er den sveitsiske arkitekten Peter Zumthor som har tegnet de iøynefallende byggene som utgjør turistanlegget.
Les også

Arkitekturens Picasso setter spor i Sauda

Les også

Hollywood-speidere vil sende filminnspillinger til Vestlandet

Spleiselag

På turistkontoret i Suldal mener de at veien har gjort noe for hele Ryfylke.

– På grunn av den Nasjonale turistveien vet de at vi er her, sier daglig leder, Laila Steine.

Hun forteller at turistveien har skapt et slags spleiselag mellom det lokale engasjementet og næringslivet.

– Nasjonale turistveier har skapt en unik mulighet, og det er bare å si takk og utnytte den så mye som det går. Jeg er glad for at vi jobber sammen for å lage røde tråder langs hele turen.

Fylkesmann i Rogaland, Magnhild Meltveit Kleppa, sier at turistveien har gjort noe med den lokale selvfølelsen.

– Vi ønsker å binde sammen de fem kommunene langs rv. 13, og da er det Nasjonal turistvei som er limet som binder oss sammen.

Publisert: