Flertall vil la elbilene parkere gratis

Flertallet i kommunalstyret for byutvikling går inn for å beholde gratisparkeringen for elbiler på kommunale plasser i Stavanger sentrum. Men det er bystyret som bestemmer.

Publisert: Publisert:

Susanne Heart (MDG) ønsker fortsatt fri parkering for elbiler. Det samme gjør flertallet i kommunalstyret for byutvikling (Kbu). Foto: Fredrik Refvem

  1. Leserne mener
Denne artikkelen er over tre år gammel
Les også

Elbiler har liten effekt på luftkvaliteten

Et flertall på 7 mot 4 stemmer i Kbu gikk inn for å videreføre gratisparkeringen for elbiler i Stavangers gater.

Les også

Elbiler tok halve parkeringsplassen

Les også

Det går mot halv pris for elbiler


Flertallet besto av V, FNB, MDG, Ap og Egil Olsen (H). Ap hadde imidlertid flere forbehold og advarte om at partiet kan komme til å stemme annerledes i bystyret.

-Belønning

Kjartan Alexander Lunde (V) sa at Norge har hatt en eventyrlig utvikling på elbil.

- Selv om det har begynt å gå bra nå, må vi ha is i magen en tid framover, mens batteriene blir bedre og prisene lavere. Forbrukeren tar en risiko, Samfunnet må belønne dem. Stadig er det bare 3 prosent av bilparken som er elbiler. Det er lite når målet er en full utskifting av bilparken, sa Lunde.

Eline Vigre (MDG) sa seg helt enig med Venstre.

– Vi er nødt til å fortsette med gratis parkering. Det skal lønne seg å ta hensyn til miljøet, sa hun.

Frode Myrhol (FNB) mente at hvis man skal nå målene i Bypakken, så må elbilandelen opp.

– Bra noen slipper

– Tar vi vekk fordelene, vil folk slutte å kjøpe elbil. Dieselbiler og bensinbiler må fortsatt betale. Er det urettferdig? Jeg ser helst at ingen må betale, men det er et fint første steg at noen kan slippe unna, sa Myrhol.

Aftenbladet skrev før jul om tautrekkingen i om elbilene. Fram til nå har elbiler og hydrogenbiler kunnet parkere gratis på gateplan og i p-hus uten bom. I p-hus med bom har disse bilene utløst full pris.

Les også

Analyse: Elbilen stadig billigere klimatiltak

Les også

Elbil-fordelene må fases ut

Det kommunale foretaket Stavanger Parkering ønsket å avvikle gratisparkeringen og innføre full betaling. Selskapet mener at dagens fritak koster 3–6 millioner i årlige tapte inntekter.

Vil gå lengre

MDG i Stavanger har tvert imot hele tiden vært klare på at elbilene bør beholde sitt avgiftsfritak på offentlige p-plasser i sentrum. Også Venstre og FNB har sluttet seg til dette standpunktet.

Frp gikk inn for innstillingen fra rådmannen, der det anbefales halv pris for elbiler og hydrogenbiler, både for gateparkering, åpne plasser og p-hus.

– Mange av elbilene parkerer på Nytorget og andre sentrumsnære p-plasser. Forskjellsbehandlingen er merkbar for andre fordi det blir færre tilgjengelige parkeringsplasser. Vi hadde helst sett at det var full betaling, sa Mats Danielsen (Frp).

Høyre delt

Høyre har ikke greid å bli enige.

Tone Brandtzæg og Grethe Eriksen gikk på rådmannens innstilling.Egil Olsen ville beholde gratisparkeringen.

– Elbiler har mange av de samme ulemper som andre biler, som ulykker, arealbruk, forurensing i form av støv. Det er billigere å kjøre elbil inn til sentrum enn å ta bussen, gå eller sykle. Det er vel heller ikke meningen? Bruker du parkeringsfasilitetene som er, må du også betale, sa Brandtzæg.

Ap stemte i Kbu for gratisparkering, men passet samtidig på å understreke at utfallet kan bli et annet når partiet har hatt saken til behandling i bystyregruppen.

Partiets fraksjonsleder, Frede Cappelen, mente at elbilene i hvert fall bør få beholde gratisparkeringen ut 2017, altså et noe mer forbeholdent syn enn partiene V/FNB/MDG.

Urskiver?

Flertallet understreker at tidsbegrensingene på parkering må overholdes, uavhengig av hva slags bil det er. De kan bli pålagt å ha digitale urskiver i vinduet som viser hvor lenge bilen har stått i ro. Ap hadde et konkret forslag om dette.

Dermed ble stemmetallet i Kbu 7 mot 4 for fortsatt gratisparkering. Usikkerhet om hva H og Ap faktisk mener gjør at elbil-entusiastene må utsette feiringen til 13. februar når bystyret har sitt neste møte.

Bom og ferje

Regjeringen etablerte i høst sammen med støttepartiene en nasjonal bindende regel som sikrer at takstene for nullutslippskjøretøy, enten det gjelder parkering, bom eller ferje, ikke skal overstige 50 prosent av det man må betale for et konvensjonelt kjøretøy.

Publisert: