Han bytta bort smøret og fløten

Matentusiasten Arve Serigstad fikk seg en overraskelse da han gikk på vekta i desember. Siden har han tatt av 30 kilo og kvittet seg med to av tre piller for sin diabetes 2.

Publisert: Publisert:
  • Turid Furdal
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Klokka er 04.45 og en enslig, mørkkledd skikkelse kommer joggende mot oss under gatelyktene ved Mosvatnet. Arve Serigstad (51) er i gang med en trippel-treningsøkt som han tar to til tre ganger i uken. Han veksler mellom å jogge og gå i en god times tid, svetter seg deretter gjennom en spinningtime, for så til slutt å ta en styrkeøkt. Før styrketreningen spiser han frokost med spinning-gjengen på Aktiv treningssenter.Serigstad småjogger i starten, for å varme opp til å løpe intervaller mellom lyktestolpene.

Sommeren 2011 veide Arve Serigstad 30 kilo mer enn i dag. Desember 2013 gikk han på vekta og bestemte seg for å ta grep om egen helse. Foto: Knut S. Vindfallet

— Jeg liker roen som denne morgenturen gir meg, for det er ikke så ofte jeg møter noen. Det trengte ikke å være så tidlig som dette, selvfølgelig. Mange mener at det er å bikke litt over. Jeg synes bare det er deilig.Serigstad mener at medisinering for livsstilssykdommer som diabetes 2 er blitt altfor akseptert. Han blir også frustrert over venner som er overvektige og som ikke gidder å gjøre noe med det. Bare for ett år siden var han der selv.

Gourmetmat satte spor

Serigstad har genetisk høyt kolesterol og fikk diabetes 2-diagnosen i 2006. De siste 4-5 årene har han drevet mye med matlaging, og har fått mange tips fra kokker som Kjartan Skjelde, Tony Martin og Karl Erik Pallesen. Serigstad la på seg i takt med at han ble flinkere til å lage mat.

Svein Henning Haarr ble Serigstads fastlege i 2012. Han forteller at det tidligere ikke var så greit å regulere blodsukkeret til Serigstad og få han inn til kontroller. I november 2013 viste vekten 110 kilo og Serigstad hadde gjennomgående høye blodsukkerverdier. Han tok tre ulike typer anti-diabetes-tabletter for å holde sykdommen i sjakk, og trening var det litt av og på med.

Gradvis endring

Spinning-gjengen spiser sammen på treningssenteret onsdager og fredager. Fra venstre Sten Ove Jensen, Per Ove Galta (halvveis  skjult), Odd Helge Kaada, Arve Serigstad, kona Eli Karin Berge og Trond Petter Harstad. Foto: Lars Idar Waage

For Arve Serigstad avsluttes morgenøkten med styrketrening, før han er klar for jobb i halv ni-tiden. Foto: Lars Idar Waage

Etter løpeturen, møter Arve Serigstad kona på treningssenteret for en felles spinningtime halv sju. Han setter seg alltid bakerst, men er for stolt til å slappe av. Foto: Lars Idar Waage

Etter at den ubehagelige sannheten plutselig gikk opp for Serigstad i desember, tok han grep. På sist veiing hos legen høsten 2014, stoppet nålen på 89,8 kilo og blodsukkeret er i dag nesten normalt, ifølge Haarr. Til nå har fastlegen tatt vekk to av medisinene Serigstad gikk på, og han utelukker ikke at pasienten til slutt vil bli helt medisinfri.Serigstad begynte med å trene tre dager i uken: Styrketrening med personlig trener, spinning, svømming, rulleskøyter og etter hvert jogging. Etter hvert ble det stadig mer jogging. I dag trener han en halvtime styrke og går minst 10.000 skritt de dagene han ikke har trippeløkter som beskrevet over.

Tre matregler, pluss en

Kostholdet er lagt om uten lavkarbodiett, pulver eller hjelp av eksperter.

— Jeg har tre regler, pluss en; Regel nummer en: Spis alt, men selvsagt ikke tulleting. Kostholdet skal være veldig variert. To: Jeg spiser meg mett, men ikke stappmett. Tre: Reduser eller kutt ut smør og fløte i ukedagene. Den fjerde regelen er at jeg av og til gir litt blaffen i de tre første, sier Serigstad som har gjort kunnskapene om mat og ernæring om til et levebrød. Han holder kurs i hvordan lage ernæringsrik mat for ansatte på institusjoner i Stavanger og Sola.

Fastlegen mener 51-åringen er et godt eksempel på at diabetes 2-pasienter kan gjøre noe selv for å bedre helsen.

— Omlegging av kosten er det første rådet jeg gir til diabetes 2-pasienter. En livsstilsomlegging med økt fysisk aktivitet, der man går ned i vekt, er kjempeviktig, men ikke alltid så lett å få til. De færreste klarer å gjøre så drastiske endringer som Serigstad. Men hvis diabetes 2-pasientene klarer å gå tur en halv til en time hver dag, så har de faktisk gjort ganske mye, sier Svein Henning Haarr.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Slik gikk det da kommunen dro på byen for å sjekke om korona-reglene ble fulgt

  2. Ektepar viste fram hytta i en boligreportasje - nå må de fjerne brygge og strand

  3. Vikings vonde tap: – Det oppsummerer de sju første kampene

  4. Børsen: Han var Vikings soleklart beste

  5. Nattemørket er truet – på tide å gjøre noe med det

  6. – Forholdet har aldri vore betre enn no