Disse fikk verstingpris

Undertøygiganten Victoria’s Secret har forholdt seg tause til at de ble vinnere av verstingpris. Fjorårets vinner har derimot tatt kritikken til etterretning, og gjør flere endringer.

Den kjente undertøygiganten Victoria’s Secret ble året Gullbarbie vinnere. De har ikke ønsket å kommentere saken, verken til Gullbarbie eller norske medier. Foto: Mike Segar / X90033

  • Pernille Filippa Pettersen
    Pernille Filippa Pettersen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Gullbarbie-prisen ble delt ut mandag 11. februar, og Victoria’s Secret ble kåret til vinneren. Det er andre gang undertøygiganten blir kåret til årets Gullbarbie.

– Kroppspress og psykisk helse henger sammen, og Victoria’s Secret er verst på akkurat dette, sier leder i Press, Mina Vinje, etter prisutdelingen.

Under prisutdelingen av Gullbarbie 2019. Foto: Carl-Frederic Salicath

– Feigt av Victoria’s Secret

Det var rundt 60.000 ungdommer som avga sin stemme, hvorav rundt 40 prosent stemte på Victoria’s Secret. Undertøygiganten vant blant annet på grunn av sine kontroversielle uttalelser før fjorårets moteshow.

– I fjor uttalte de at overvektige og transpersoner ikke var velkomne til å delta i showet deres. Det er gammeldagse og diskriminerende holdninger, forteller Vinje.

I nominasjonsprosessen har Victoria’s Secret forholdt seg tause, og valgt og ikke besvare henvendelser fra Press eller norske medier.

Vinje forteller at de er usikre på hvordan de skal få levert statuetten til Victoria’s Secret på grunn av kommunikasjonsvanskene.

– De vil ikke svare på våre henvendelser, og det har generelt vært vanskelig å komme i kontakt med dem. Det er feigt at de ikke svarer, og det virker som de ønsker å «hysje» ned hele prisen, sier Vinje.

Aftenbladet har også forsøkt å komme i kontakt med Victoria’s Secret, som ikke har besvart henvendelsen.

Mina Vinje er leder i organisasjonen Press, som har delt ut Gullbarbie hvert år siden 2011. Foto: Carl-Frederic Salicath

Ville endre klesstørrelsene

I fjor stemte 18.500 ungdommer frem den populære klesskjeden Bik Bok som vinner av verstingprisen. Begrunnelsen vart blant annet at de hadde et svært ensidige skjønnhetsideal, som ble gjenspeilt i klesstørrelsene.

De valgte i motsetning til Victoria’s Secret å møte Press til dialog. De lovte også å endre klesstørrelsene sine til europeisk standard etter at de vant Gullbarbien i 2018.

– Vi hadde en god dialog og møte med Bik Bok, og endring av klesstørrelsene var en av de tingene de ønsket å forandre.

Holdt løftet

Ett år etter prisutdelingen forteller pressekontakt i Bik Bok, Marte Ruus, i en epost til Aftenbladet at Bik Bok har gjort en rekke endringer som direkte følge av Gullbarbieprisen 2018.

«Bik Bok har gjort en rekke tiltak og kjenner på et stort ansvar for å bruke sin innflytelse på riktig måte. Vi ønsker å være en tilgjengelig og inkluderende merkevare som alle kan kjenne seg igjen i - både når det gjelder produktutvalg og kommunikasjon. Størrelser er justert og vi kommer til å ha større variasjon og mangfold i kommunikasjonen fremover.»

I 2018 ble klesskjeden Bik Bok årets Gullbarbie. Begrunnelsen var deres ensidige skjønnhetsideal. Nå har Bik Bok gjor endringer. Foto: Jonas Haarr Friestad

– Bik Bok lovte i etterkant av Gullbarbie 2018 at dere skulle endre klesstørrelsene deres til europeiske standarder. Har dere gjort det?

«Når det kommer til klesstørrelser har Bik Bok tilpasset seg den europeiske størrelsesstandarden til ISO (se faktaboks). Konsekvensen av dette har blitt at størrelsene M, L og XL har blitt justert og gjort større, mens XS og S har samme mål som tidligere. Dette begynte allerede høsten 2018, og fra og med våren 2019 har alle nye varer i butikk de reviderte størrelsene. Vi har også lagt til nummeriske størrelser på utvalgte underdeler slik at vi får større variasjon i størrelser til alle passformer.»

Skryter av Bik Bok

Vinje er glad for at Bik Bok har lyttet til ungdommene som stemte dem frem.

– Vi setter pris på at de har tatt prisen seriøst, og at de har holdt det de lovte.

Hun roser også klesskjeden for god dialog med Press.

– Bik Bok har vært veldig konstruktive, og vi har hatt en god dialog med dem – både i fjor og året før. De var nominerte i 2017, og kom for å være på prisutdelingen selv om de ikke vant, sier Vinje, og legger til:

– Når det er sagt mener vi at Bik Bok, og andre klesskjeder, fortsatt har en langt vei å gå når det kommer til å fremme et mangfoldig skjønnhetsideal.

Publisert:
  1. Klesindustrien
  2. Bik Bok
  3. Victoria’s Secret
  4. Medier og reklame
  5. Norge

Mest lest akkurat nå

  1. Aksjonærmøtet i Viking er over: Styret står på sitt i Berntsen-saken

  2. Foreløpig har tre søkt på jobben som Rogfast-sjef

  3. «Hæ, har dere flyttet dit?» spør folk. Nå har hjemmet deres vunnet arkitekturpris.

  4. Politiet har frigitt navnet på mannen som døde i trafikk­ulykken på Buevegen

  5. DFU-fabrikken på Figgjo er solgt

  6. – Det har spredd seg en frykt i befolkningen - bruk kafeene og restaurantene!