Tror 10.000 vil besøke Allmannajuvet

Opprustningen av sinkgruvene i Sauda har kostet hele 175 millioner kroner. For å fullføre verket trengs det ytterligere 6 millioner.

Arkitekten Peter Zumthor har tegnet et anlegg, som både er en arkitektonisk verdensattraksjon og skal formidle Saudas gruvehistorie og gjøre de gamle gruvene mer attraktive og tilgjengelig for besøkende.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
Knapt 3000 besøkte Allmannajuvet under prøvedriften i fjor. Offisiell åpning var 8. september.
Svandalsfossen, en av attraksjonene langs Nasjonale turistveger Ryfylke.
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Jeg håper og tror på 10.000 besøkende i sommer, sier Sauda-ordfører Asbjørn Birkeland (Sp).

Han bygger optimismen på flere ting. Allmannajuvet har fått stor internasjonal dekning av medier, blant annet oppslag i amerikanske, japanske og australsk magasiner den siste måneden. Nylig var Guggenheimmuseet i New York fullsatt da arkitekten fortalte om prosjektet. Det er i tillegg stor interesse for å kjøpe Sauda fjordhotell, med 15 på visning og 70 som har kontaktet eiendomsmegleren.

Sinkgruvene i Allmannajuvet er utpekt som høydepunktet langs Nasjonale turistveger Ryfylke. Tidlig på 2000-tallet tenkte Statens vegvesen å legge tilrette den nokså ukjente turistattraksjonen med en rasteplass til rundt 10 millioner kroner. Siden har prosjektet sprengt alle grenser.

– Sluttregningen ble 175 millioner kroner, inkludert blant annet planlegging og prosjektering, opplyser Per Ritzler i Nasjonale turistveger.

Mesteparten av regningen skyldes tre nye bygg tegnet av stjernearkitekten Peter Zumthor fra Sveits. Bygningene gjør gruvehistorien til en verdensattraksjon. Et historisk monument over menneskers krevende kår og grusomme skjebner på slutten av 1800-tallet.

Nybyggene er et monument over arbeiderne som levde og døde i Allmannajuvet. De skal se ut som om de alltid har vært der: Bygget i gruvevirksomhetens stil og ånd.

Problemet er at selve sinkgruven stengt. Deler av stien er ødelagt av ras og det er ikke forsvarlig å slippe tusenvis av turister inn i området, slik det er nå. Turistattraksjonen mangler dermed det aller viktigste — sjelen og kulturhistorien. Først må gruvestien sikres og utbedres, blant annet med to nye bruer. Dette arbeidet vil koste cirka 6 millioner kroner og Sauda kommune er byggherre.

Rådmannen i Sauda går inn for et spleiselag, der kommunen betaler halve regningen ut av en hardt presset kommunekasse. Politikerne behandler saken i dag, 15. mars.

– Vi er spente på utfallet. Uten de siste millionene får vi ikke vist fram sinkgruvene, som jo var poenget med utbyggingen. Først med bruer og rassikring på plass, vil attraksjonen være intakt, sier Ragnar Fosstveit i Sauda Ferie & Fritid.

- Dette blir en av Norges største turistveiattraksjoner
Gruvestien langs Storelva er rasfarlig.

Reiselivsorganisasjonen drev med guida turer i perioden 2003–2011. På den tiden var det 400–500 turister som årlig besøkte Allmannajuvet. I fjor sommer var det prøvedrift i det nye turistanlegget. De tre nye bygningene var åpne for publikum, blant annet med servering av gruvesuppe i kafé. Det ble registrert 2100 gjester. Inkludert de som besøkte anlegget utenom kaféens åpningstid, regner Fosstveit med at nesten 3000 var på besøk.

– For oss er det veldig viktig at bruene kommer på plass. Da kan vi gå 600 meter inn i gruven. Det er ikke gjort noe i gruvegangene siden slutten av 1800-tallet og en del av det gamle utstyret ligger der ennå. Man får en følelse av hvordan det var, sier Fostveit, som gjerne skulle hatt en teller for å få nøyaktige besøkstall.

Ryfylkes nye verdensattraksjon
Det går an å gå 600 meter inn i gruvegangene, som har vært urørt siden 1899.

I sommer skal sinkgruvene holdes åpne i 9 uker fra 19. juni til 18. august. Da blir det guida turer og kafédrift mellom klokka 11 og 18. Utenom har andre aktører planer om å drive rapellering og Via ferrata.

Gruveeventyret startet i 1881 da husmannen Gregorius Hansen Birkeland oppdaget sink, jern og kobbermalm i juvet. Året etter startet Saude Grubecompagni opp drift med 20 mann i arbeid. Kløvhester fraktet malmen fra ned til Saudafjorden.

Prisen på sink var ustabil og tidvis var det liten fortjeneste. Det lokale gruveselskapet solgte driften til England for 40.000 pund i 1888. De nye eierne satset, og hadde på det meste 200 arbeidere i sving. Men i 1899 gikk det så dårlig økonomisk, at virksomheten ble nedlagt.

I 2002 ble sinkgruvene en del av Nasjonale turistveger.

Nasjonal turistveg Ryfylke er landets lengste i sitt slag.
Publisert:
  1. Sauda
  2. Sauda kommune
  3. Statens vegvesen
  4. Saudafjorden
  5. Ryfylke

Mest lest akkurat nå

  1. – Strømprisene kan knekke folks økonomi. Regjeringen kan ikke passivt håpe på at det går over.

  2. Ingen har så langt dødd av omikron. Forskere lanserer ny teori om hvorfor den sprer seg så raskt

  3. – Man er ganske alene hvis noe går galt

  4. Faren presset haglgeværet mot sønnens panne: - Du skal få første skudd. Moren din det neste

  5. – Dette er en suksess

  6. Vårt energisystem er satt på spill