Stortinget sa enstemmig ja til 25 milliarder i bompenger på Nord-Jæren

Venstre ville at Stortinget skulle flytte den ene bomstasjonen.

Publisert: Publisert:

Stortinget har vedtatt bompengeinnkreving på Nord-Jæren i 15 nye år. Dette bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

  • Geir Søndeland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Stortinget sa torsdag enstemmig ja til Bypakke Nord-Jæren.

Det betyr at privatbilister og næringslivet må punge ut over 25 milliarder kroner i et kostbart og historisk transportløft for Nord-Jæren.

Når bomringens 38 bomstasjoner åpner i oktober neste år, er det duket for tidenes bompengefest fram til 2033.

Historien har vist at Stortinget kan både forlenge bompengeperioden og øke takstene.

Bypakken skal i hovedsak være finansieringskilde til en rekke samferdselsprosjekter for 30,4 milliarder kroner (mrd.)

De viktigste prosjektene er:

  1. Bussvei mellom Stavanger og Sandnes med arm til Forus. Bussvei mellom Stavanger og Risavika med arm til Kvernevik: 7,2 mrd. Summen inkluderer ikke 3 mrd for de delene av bussveien som er fellesstrekning med Transportkorridor Vest (TKV).
  2. Transportkorridor vest (TKV) fra Sola til Randaberg: 4,3 mrd.
  3. E39 Ålgård-Hove: 3,55 mrd.
  4. E39 Smiene-Harestad: 3,2 mrd.
  5. Sykkelekspressvei langs E39 mellom Stavanger og Sandnes via Forus. Egen tunnel under Auglendshøyden: 1,30 mrd.

Venstre ville flytte bomstasjon

Venstres Iselin Nybø foreslo at Stortinget skulle nærmest detaljstyre plasseringen av den ene av de 38 bomstasjonene som skal åpnes neste år.

Forslaget lød som følger:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at bomstasjon nr. 5 flyttes fra foreslått plassering i Fv. 415 Nedre Stokka vei til påkjøringsrampen til E39 ved Nedre Stokka vei dersom Stavanger kommune selv ønsker dette.»

Nybø godtok å omgjøre dette til et såkalt oversendelsesforslag som blir oversendt regjeringen uten realitetsbehandling i Stortinget.

– Den bomstasjonen er nå plassert veldig tett på bolighus, du må rive trær, en akebakke ryker og i tillegg må to veier stenges, så ved å flytte bompunktet vil du få mye mindre ulemper, sier Nybø.

– Jeg foreslo dette som et forslag, men sa meg villig til å gjøre det om til et oversendelsesforslag dersom statsråden lover å bruke fullmakten til at han kan gjøre slike justeringer. Det opplevde jeg at han sa at han ville. Det blir også mest hensiktsmessig, for det er litt feil at Stortinget skal detaljstyre hvor hver enkelt bomstasjon skal stå, sier hun.

Aftenbladet har vært i kontakt med Samferdelsdepartementet, som opplyser at Venstre-forslaget allerede var dekket inn i et punkt som også ble vedtatt:

«Samferdselsdepartementet får fullmakt til å kunne endre opplegget for bomstasjoner, under forutsetning av at det er lokal enighet om dette og endringene ikke svekker økonomien i bypakken.»

Nybø er for øvrig helt uenig i at hun lyktes sånn halvveis - som Aftenbladet innledningsvis skrev:

– Jeg mener jeg har lykkes 100 prosent, fordi da jeg la fram forslaget, sa jeg at jeg tar opp forslaget nå, men gjør det mer enn gjerne om til et oversendelsesforslag dersom statsråden forsikrer meg om at kan ta tak i akkurat denne bommen. Og da statsråden sa; vi har en fullmakt og den vil vi bruke, og bekreftet på replikk at han spesifikt vil gå inn i denne bommen, så ser jeg for meg at dette ordner seg, sier hun.

– Det er ikke om å gjøre at Stortinget detaljstyre, men at bommen gjøres noe med. Jeg fikk også eksplisitt støtte fra flere representanter fra talerstolen for dette, sier Nybø.

Les også

Ordførere skal presse ned bomtakstene

Les også

Stortinget avverger «bomran» på Nord-Jæren

Les også

Regjeringen leverer Rogfast med bompengekutt

Les også

Her står slaget i Rogaland om Nasjonal transportplan

Nei til mer fra staten

Ap foreslo at staten skal dekke inntil 70 prosent av investeringskostnadene av bussveien, «under forutsetning av at det blir full enighet mellom stat, fylke/storby om tiltak i bo- og arealpolitikken som betydelig fortetting rundt knutepunkt med videre.»

Differansen fra flertallsholdningen om 50 prosent utgjør cirka 1,4–1,5 milliarder kroner.

34 stemte for Ap-forslaget, 60 stemte mot. SV og Sp hadde varslet støtte for Ap-forslaget.

Dermed tar staten halve regningen for bussveien.

25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer.

21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.

De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Stavanger-lege dømt for bedrageri og underslag

  2. Seks nye smittetilfeller i Stavanger

  3. Velgere i vippestater har fått truende eposter

  4. Forbrukerrådet mistenker at Lyse driv prisjuks

  5. Nekter å forlenge levetiden for vindturbiner hvis ikke kommunene får mer penger

  6. Rundt 100 elever er satt i karantene

  1. Jæren
  2. Nord-Jæren
  3. Samferdselsdepartementet
  4. Trafikk