Anette vil spise seg frisk

Hva kan jeg spise i stedet for brød og poteter, lurer Anette Vedø (29) som har diabetes 2. Kostholdsrådene hun får fra ernæringsterapeut Malin Schefstrøm passer også for andre som vil spise sunnere.

Publisert: Publisert:
  • Turid Furdal
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

— Legen har sagt at jeg ikke skal ha karbodrater, men jeg er vokst opp med lapskaus og kjøttkaker med poteter. Jeg kan kutte ut pasta og alt det der, men poteter? Jeg har også fått beskjed om å kutte ut å spise brød, men hva skal jeg spise til frokost da, spør Anette Kristin Vedø (29).

Ser ikke dette fristende ut da, sier ernæringsterapeut Malin Schefstrøm til Sprek-deltaker Anette Vedø mens de sammen tilbereder en diabetesvennlig middag. Den består av stekte kyllingfileter, en mos av kokt søtpotet, kålrabi og blomkål, og rå, oppskårne grønnsaker (broccoli og paprika med litt olivenolje). Foto: Jon Ingemundsen

Anette fikk diabetes 2 da hun var gravid for ti år siden. Hun meldte seg på Aftenbladets Sprek-prosjekt i vår fordi hun ønsker å bli så bra av sykdommen at hun slipper å ta medisiner.Treningen er Anette Vedø godt i gang med og hun har sluttet å røyke, mens kostholdet har vært en utfordring.

Nå er ernæringsterapeut Malin Schefstrøm ved Kolibri Medical invitert inn på kjøkkenet til Anette og sønnen David for å hjelpe til med livsstilomleggingen.

Omelett til frokost

Til frokost anbefaler Malin smoothie som gjerne kan lages med avokado, spinat eller andre grønnsaker i tillegg til frukt, en omelett som er tilsatt litt skinkebiter og paprika, eller en yoghurt naturell med nøtteblanding.

— En omelett har både fett og proteiner, og metter mer enn brødskiver til frokost, Dermed kommer du ikke til å være så sugen på andre, søte ting. Omelett kan også brukes til kveldsmat. Til middag kan du erstatte poteter med søtpoteter, som ikke påvirker blodsukkeret i samme grad. Du kan gjerne koke opp søtpotetene med blomkål, kålrabi og sellerirot, og mose dette og en klatt smør med en stavmikser. Du kan også spise mer av kjøttkakene og grønnsakene, og kutte ned fra to poteter til en. Men til daglig bør du etter hvert kutte potetene helt ut, sier Malin Schefstrøm.

Ut med pasta og pizza

For Anette blir det viktig å erstatte karbohydrat-rik mat som pasta, ris, poteter, pizza og hvetebrød, med grønnsaker, mat som inneholder sunt, naturlig fett og proteiner.

Proteinene kan hun få fra kylling, fisk, egg og nøtter og det sunne fettet fra ulike typer nøtter og matoljer. Grønnsaker inneholder også karbohydrater, men er viktig å spise for å få i seg livsviktige vitaminer og antioksidanter.

Du som har problemer med blodsukkeret, bør være mer forsiktig med frukt og da spesielt de søteste typene frukt som bananer, mango og druer. Spis heller bær enn frukt, sier Malin.

Du som har problemer med blodsukkeret, bør være mer forsiktig med frukt Rundt 350.000 nordmenn har diabetes type 2 og rundt halvparten av disse vet det ikke selv. Andre står i faresonen for å utvikle diabetes 2.

— For de som har kroniske lidelser som diabetes, betennelser og revmatiske sykdommer, og for overvektige, vil det som regel være gunstig å kutte ned på inntaket av karbohydrater. Dette vil også forebygge utvikling av diabetes for mange, sier Schefstrøm.

Liten tid til matlaging?

Her et par utfordringer til fra Anette, og Malins svar:

  • Liten tid til å lage middag mellom jobb og sønnens fotballtrening: Lag middagen klar dagen før, og varm opp. Eller lag en dobbel porsjon av søndagsmiddagen og spis resten på en travel dag uken etter.
  • Søtsug når det er langt mellom måltidene: Ha et kjapt og enkelt mellommåltid klar i veska når du får lavt blodsukker. Du kan for eksempel ta 5-10 nøtter eller mandler, et grovt og knasende sunt frøknekkebrød (der du evt. kan ha oppå oppskåren avokado), eller en innpakket miniost (Babybel).

Schefstrøm anbefaler Vedø å innføre kostholdsendringene gradvis og måle blodsukkeret jevnlig framover. Om en måned skal Vedø til legen. Prøvesvarene hun får da, vil gi svar på hvor godt Malins metode virker.

— Treningen hjelper deg, men kostholdet er minst like viktig for en diabetiker. Det er absolutt mulig å bli kvitt diabetesen din, og det kan skje fortere enn du tror, sier Schefstrøm.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. To av Sprek-deltakarane står over halvmaraton - denne gongen

  2. Her er de 11 kostholdsbudene

  3. Diabetesbølgen kan ha flatet ut