Fra vondt til verre på Gran Canaria

Familie mener bildene i katalogen løy.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over 12 år gammel

Hotell-leiligheten på Gran Canaria var skitten, med både mugg og fuktskader. Familien, som hadde en datter med astma, fastslo raskt at der kunne de ikke bo.

Da gjestene etter hvert fikk tildelt en annen leilighet på et nytt hotell ble de møtt av fulle mennesker som hverken kunne ta vare på seg selv eller hverandre.

De klaget til Pakkereisenemnda, og fikk halve billettprisen tilbake.

Fint i katalogen

Nei, ferieturen ble ikke slik de hadde håpet på for den norske familien som dro på en to uker lang juletur til Puerto Rico på Gran Canaria. Nå har de klaget leverandøren av reisen, Ving, inn for Pakkereisenemnda. Nemnda har gitt familien medhold og bestemt at den har krav på en saftig erstatning, og får nå 8000 kroner tilbake for å bøte på den vonde opplevelsen turen ble.

De bestilte rom på hotell Guanabara Park i Puerto Rico, som et av de mest populære feriestedene for nordmenn som velger seg Gran Canaria. Og at valget falt akkurat på det aktuelle hotellet det er ikke rart, i Vings katalog får de se panoramabilde av et flott hotellanlegg som ifølge reisearrangøren er «stort, hyggelig leilighetshotell i dalen ovenfor havnen i Puerto Rico.»

Det var den beskrivelsen den norske familien ikke fikk til å stemme da de sto i døren på leiligheten de hadde fått tildelt:

— Leiligheten klagerne fikk tildelt var skitten med både mugg og fuktskader. Med tanke på at klagerne har en jente på tre år med astma, var ikke dette et rom de kunne bo på.

Fyll

Ving ble tilkalt, og fikk etter hvert gitt familien et tilbud om å bytte hotell, mot et gebyr på 70 euro, eller rundt 550 norske kroner. Pengekravet ble etter hvert frafalt. Det nye hotellet viste seg ifølge familien å være om mulig enda verre.

Familien stiller seg spørrende til at Ving kan tilby noe slikt for barnefamilier. I fremstillingen overfor klagenemnda heter det:

— Det første som møtte klagerne kl. 17.30 var fulle mennesker som verken kunne ta vare på seg selv eller hverandre. Det var tydelig et festehotell for folk som ønsket seg kort vei til senteret, skrev familien.

De kontaktet derfor Ving igjen, men fikk ikke noe nytt botilbud. Klagerne godtok å bo på sitt opprinnelige hotell på betingelse av at rommet ble rengjort og at fuktskadene ble utbedret, noe som skulle bli gjort.

Ukjent

Det skjedde imidlertid ikke. Ferien ble etter familiens mening helt ødelagt, og krevde hele billettutgiftene på ca. 16.000 kroner refundert.

Ving svarer klagenemnda at reiselederen ga hotellet beskjed om å utbedre skadene. Når det gjelder det andre hotellet familien fikk tilbud om å flytte til, er ikke Ving kjent med at det skal være problemer med uro og fyll der. Selskapet sier også at det er en selvfølge at man skal få flytte uten å betale for et bosted med mangler slik familien opplevde, og beklager også at de ikke fikk tilbud om å bytte rom på samme hotell.

Klagenemnda konkluderer at manglene klagerne påpekte om hotellet ikke ble utbedret, og at familien som følge av dette har fått en mangelfull reise. Nemnda finner likevel ikke at manglene var av en slik art at formålet med reisen forsvant, men at familien har et krav på et prismessig avslag som nemnda setter til 8000 kroner.

Publisert: