Er din kommune serviceinnstilt?

I Rogaland er Haugesund på topp og Finnøy på bunnen, mens Sirdal er tredje verst i landet.

Publisert: Publisert:

Finnøy med kommunesenteret Judaberg er en idyll. Men når det gjelder informasjon og service er det rom for forbedring. Foto: Jon Ingemundsen

Forbrukerrådet offentliggjør i dag sin årlige kommunetest. I Rogaland gjør Haugesund det best, fulgt av Forsand og Bjerkreim. Finnøy kommer dårligst ut.

I kommunetesten har Forbrukerrådet utgitt seg for å være privatpersoner, og henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider. Det er foretatt 19 henvendelser til hver kommune. Kommunene er testet på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet.

— Vi har henvendt oss med spørsmål folk flest lurer på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen, sier Edith Nøkling ved Forbrukerrådet i Rogaland.

— Vi har også spurt kommuenne om hva slags gjeldsrådgivning de kan tilby.

Stort sprik

I Rogaland er Haugesund beste kommune med 77,9 av 100 mulige poeng, foran Forsand med 75,3 poeng og Bjerkreim med 74,1 poeng. Haugesund er 18. beste kommune i landet, Forsand og Bjerkreim kommer på henholdsvis 33. og 45. plass. Nederst på Rogaland-statistikken ligger Utsira med 41,5 poeng, Tysvær med 38 poeng og aller sist Finnøy med 33,6 poeng.

Nøkling er ikke i tvil om hva som skal til for å bli god på service og informasjon:

— Kommunene må gi relevante, riktige og raske svar når innbyggerne lurer på noe.

— Er det slik at store kommuner jevnt over er bedre enn de små på informasjon?

— Det er et gjennomgående trekk, ja, uten at vi vil bli tatt til inntekt for kommunesammenslåing. Det er fullt mulig for små kommuner også å bli gode på dette. Det handler om å være bevisste. Når det gjelder en kommune som Finnøy kan det virke som om de fortsetter å gjøre ting slik de alltid har gjort, uten å ta høyde for at de er i ferd med å bli en vekstkommune, sier Nøkling.

Forbrukerrådet har testet i hvilken grad kommunene gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet.

Middels

Samlet sett er Rogaland det åttende beste fylke i landet.

— Rogaland har alltid ligget i øvre halvdel på landsbasis. I år har fylket fem kommuner blant de 60 beste i landet, som er bra. Det er likevel skuffende at Rogaland ikke har noen i toppen, sier Nøkling.

Forbrukerrådet gir godkjent-karakter dersom en kommune oppnår minst 75 poeng.

— Det betyr at vi har blitt godt hjulpet med minst tre fjerdedeler av henvendelsene våre. Såpass må du som innbygger kunne forvente, sier Nøkling.

Kun 2 av 26 kommuner i Rogaland får godkjent poengsum. Fylket får en snittsum på 60,9 poeng. Ingen fylker i landet har høyt nok snitt til å bli godkjent.

Sirdal tredje sist

Rollag i Buskerud ble kommunetestens klare vinner med 88,9 poeng, foran Stange (Hedmark) og Fyresdal (Telemark) som begge fikk 83,6 poeng. Nederst ligger Sirdal (Vest-Agder) med 28,4 poeng, Moskenes (Nordland) med 28,3 poeng og Aukra (Møre og Romsdal) med 26,8 poeng.

Kun 36 av landets 428 kommuner får godkjent poengsum i testen. Forbrukerrådet krever at kommunene må gi innbyggerne bedre service.

— Alle kommuner må ha gode nett- og telefonløsninger, som gjør det lett for innbyggerne å komme i kontakt med dem. Mange kommuner har en lang vei å gå når det gjelder informasjon, tilgjengelighet og service, sier Nøkling.

Publisert: