Trafikken sto i fire og en halv time. Hvordan kunne det skje?

Vegvesenet: - Når en hel rundkjøring sperres, vil det andre plasser komme mye mer trafikk enn vanlig, og det er klart dette får ringvirkninger.

Publisert: Publisert:

Klokken 16.45 mandag sto trafikken tett i nordlig retning. Bildet er tatt rundt en kilometer meter sør for Auglendstunnelen. Foto: Anders Minge

  • Jørund Vatle Sandgren
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Klokken 12.28 mandag fikk politiet melding om et sammenstøt mellom en motorsykkel og en trailer. Ulykken skjedde i rundkjøringen ved Essostasjonen i Bekkefaret, altså rundkjøringen du havner i etter å ha tatt av fra motorveien på avkjørselen til sykehuset.

Les også

Lange køer etter kollisjon i Bekkefaret

Heldigvis gikk det ikke alvorlig galt i ulykken, men oppryddingsarbeidet tok flere timer og veien åpnet ikke igjen før klokken 17.12, nesten fem timer senere. Køene var nærmest stillestående på motorveien, ved sykehuset og flere andre plasser i sentrum. Det var til og med kø i Cort Adelers gate ved Coop Prix på Våland og ut på Madlaveien, hvor køen fortsatte og gikk innover i retning nordgående i Lagårdsveien.

Det var meldt om dieselsøl etter ulykken, og politiet hadde strødd i flere omganger. Selv om sammenstøtet var lite, tok oppryddingen nesten fem timer. Flere av Aftenbladets lesere har kontaktet redaksjonen - de mener at oppryddingsarbeidet kunne gått fortere.

Så hvorfor tok det så lang tid?

Her er rundkjøringen ved Essoen i Bekkefaret avmerket på et kart som viser informasjon om trafikkflyten i Stavangerområdet. Mørkerødt er stillestående kø, oransje er saktegående kø. Dataene er hentet fra posisjonsloggen til smarttelefoner som er pålogget en Google-konto. Foto: Skjermdump fra Google Maps

Vegvesenet

Ingve Undheim er overingeniør i Statens Vegvesen, og har god oversikt over veinettet i Stavanger. Han forteller at om et så viktig knutepunkt som en avkjørsel fra E 39 sperres av, har ikke resten av veinettet kapasitet til å ta imot trafikken.

– En ting er om det er trafikkork en plass fordi det er 10 prosent for mye trafikk. Men når en hel rundkjøring sperres, vil det andre plasser komme mangfoldige ganger så mye trafikk som det er ellers, og det er klart dette får ringvirkninger.

Han forteller videre at dette ikke nødvendigvis er spesielt for Stavanger.

– Dette er jo en av de mest trafikkerte rundkjøringene. Veinettet tåler ikke den ekstra påkjenningen en slik ulykke medfører, så det er veldig dumt for alle om det skjer en ulykke i et knutepunkt. Det som var så spesielt mandag var all dieselen som lekket ut, det er klart det tar lang tid i opprydningsarbeidet da.

Brannvesenet

– Det var 400 liter diesel, så det er klart det tar tid.

Rune Tønnessen er brigadesjef i brannvesenet, og forteller at oppryddingsarbeidet er komplisert når en hel tank med diesel lekker ut i rundkjøringen.

– Jeg var ikke på stedet selv, men de som var der mandag heiv ut 80 sekker med bark som skulle suge opp dieselen. Og når det er såpass mye tar det tid før det bløter seg opp. Så er det strødd med sand, før alt må bli kostet opp igjen med kostebil. I tillegg hadde en del diesel gått i vegkantene og trukket inn i grøftekanten i vegskulderen, så vi måtte grave 20–30 cm dypt og bredt for å få bort dieselen fra jorda.

Han forteller videre at dieselen kan føre til et stort miljøproblem om det blir liggende, i tillegg til faren for glatt vegbane.

– Ved første regnskyll vil det jo renne alle veier og trekke lenger ned i jorda, og da er det klart vi har et stort problem. Så dette må fjernes og deponeres på skikkelig vis, og dette tar lang tid å gjennomføre.

Sykehuset

Køen stod stille i alle innfartsårene til sykehuset, og veiene rundt. SUS forteller i en e-post til Aftenbladet at det er sårbart når det er kødannelser rundt sykehuset, men at det ikke har kommet inn noen rapporter på at kødannelsen mandag sinket noen utrykninger alvorlig.

Videre skriver sykehuset at ambulansetjenesten har alternative utrykningstraseer, men at det uansett er viktig at bilistene er ekstra oppmerksomme i kø på blålys og sirener, og slipper nødetatene forbi om det er mulig.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Marthe (27) har ADHD. Slik får hun og mannen forholdet til å fungere

  2. Kjørte Grimstad-Kristiansand på ti minutter. Farten ble målt til opp mot 200 km/t

  3. Løsnet fortøyning på båt - får 20.000 i bot

  4. Kan bli frifunnet for voldtekt på grunn av lav IQ

  5. Skuespiller Kelly Preston er død

  6. Truls (9) har ikke telefon. Foreldrene mener mobiler skaper klasseskille blant barna

  1. Trafikk
  2. Bekkefaret
  3. Sykehus
  4. Ulykker
  5. Trafikkulykker