Vil fjerne ferjelemmen på Oanes - gjør det vanskelig for Høgsfjord-ferja

Fylkessamferdselsutvalget går inn for å fjerne ferjelemmen på Oanes. Hensikten er blant annet å sabotere den private Høgsfjord-ferja, som Nye Sandnes er avhengig av.

Ferjelemmen på Oanes forsvinner om fylkessamferdselsutvalget får det som de vil. Foto: Andreas Askildsen

  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Når Ryfast åpnes, vil ikke Rogaland fylkeskommune ha ferjer som beredskapssamband. Med stemmetallet 8–7 vedtok fylkessamferdselsutvalget at ferjelemmene på Tau og Oanes skal fjernes. Posisjonspartiene Ap, KrF, Sp og Venstre sørget for flertall for det som i praksis vil gjøre det vanskeligere å etablere privat ferjedrift på Høgsfjorden. Uten ferje vil ikke Nye Sandnes henge sammen.

Per Kåre Foss (KrF) satte fram forslaget som ble vedtatt. Han viste til en orientering fra Ryfast-sjef Gunnar Eiterjord.

– Vi får tunneler som kan brukes i begge retninger om et løp må stenges. Flertallspartiene er opptatt av hva vi trenger av beredskap, ikke alle mulige eventualiteter. I prinsippet trenger vi ikke Oanes som ferjekai, og lemmen kan tas vekk, sa Foss.

Per Kåre Foss Foto: Geir Søndeland

Mindretallet mente det kan være aktuelt å bruke kaiene til turistferjer eller annet reiseliv.

Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad (H) er uenig i vedtaket.

– Beredskapsmessig er dette ikke bra. Brann og redning Rogaland er også kritisk til at kaiene ikke opprettholdes. Å ta ned lemmen på Oanes kan jo tolkes som at fylkespolitikerne aktivt går inn for å legge mest mulig i veien for å hindre kommersiell ferjedrift. Forsand-Sandnes har også muligheten til å overta kaien på Oanes. Da blir det for dumt å rigge ned for så å sette opp, kommenterer han.

Ordføreren mener det kan bli aktuelt for kommunen å ekspropriere kaiområdet, hvis fylket lager problemer. Han mener fylket ville fått en vinn-vinn situasjon med beredskapsløsning og ferje tilgjengelig.

– At noen fylkespolitikere velger denne løsningen for å «redde» noe i forhold til Ryfast, må de nesten svare på selv, uttaler Dagestad.

Bakgrunnen for den uttalelsen er at fylket, som har garantert for Ryfast-lån, frykter at de må ta en stor del av regningen. Sammen med Stavanger har fylket garantert 6 milliarder kroner for gigantprosjektet. Nå ser fylkespolitikerne at garantiansvaret kan bli utløst: 40–45 prosent av bominntektene i Ryfast kan falle bort på grunn av elbiler som kjører gratis gjennom Ryfast og folk som heller reiser med privatferje over Høgsfjorden. Derfor vil fylket be om møte med regjeringen.

Høgsfjord rutelag har søkt om konsesjon for ferjedrift. Talsmann Ole Tom Guse er skuffet.

– Det var en skuffelse, men ikke en stor overraskelse at utvalget vil fjerne Oanes ferjekai da den ikke nyttes av verken turistferje eller hurtigferje i rutetrafikk. En har helt sett vekk i fra at ei privat ferje på Høgsfjorden hadde gitt et gratis beredskapssamband for Ryfast. I sist styremøtet i Høgsfjord Rutelag besluttet vi å invitere ledelsen i Sandnes kommune til et møte i høst. Ordførarane i Forsand og Sandnes har sagt at de ønsker å overta ferjekaiene for at en privat ferje kan nytte disse. Det er også sagt fra Dagestad at kommunane ikke bare vil sitte å se på at ferja blir lagt ned. Disse signalene ønsker styret i rutelaget å få mer informasjon om på et møte i haust. Med tanke på Fylkestinget sin behandling av saka tror jeg det vil være klokt om ordførerne snarest kan konkretisere hva Forsand og Sandnes kommune kan gjøre for ei framtidig ferje, uttaler Guse.

Publisert:
  1. Sandnes
  2. Rogaland
  3. Rogaland fylkeskommune
  4. Forsand
  5. Beredskap

Mest lest akkurat nå

  1. Brannvesenet varsler mye røyk på Vagle

  2. Tar opp kampen mot den enorme trafikk­auken på Hove­veien

  3. 35 nye smittetilfeller på Nord-Jæren - seks pasienter i respirator på SUS

  4. Gokart-fører ute­stengt i 15 år

  5. «Dei bortkomne» skal komme hit, til denne rundkjøringen på Bryne

  6. Faren til avdøde Sigbjørn Sveli snakket til retten