Rekordmange spiste for hundrelappen i Sandnes

Målet var å selge 45.000 retter til 100 kroner. Resultatet ble 53.918 retter. Men mens noen anser arrangementet som en suksess, kaller andre det for «helvetesuka».

Publisert:

Synnøve Kvadsheim og Helmer Steinsvåg på Gamlaværket er fornøyde med årets første 100-ugå. De mener kundene vil komme tilbake også når rettene koster mer enn 100 kroner. Foto: Pål Christensen

– For oss er 100-ugå mer en investering enn for å tjene penger, sier driftsleder for Gamlaværket i Langgata, Synnøve Kvadsheim.

Det er kollega og daglig leder for Gamlaværket, Helmer Steinsvåg, enig i.

– Her tror jeg det er viktig med et lengre perspektiv. For hver gang dette arrangementet holdes, når vi ut til litt flere.

Han ser først og fremst på arrangementet som en markedsføringsmulighet, og mener at kunder som først kommer for middag til en hundrings også kommer tilbake senere på året.

«Helvetesuka»

Tirsdag ble det klart at 100-ugå slår alle rekorder. 53.918 retter ble fortært i løpet av forrige uke. Det er 44.000 flere enn under oppstarten i 2014. Nok en gang var det Shin Sushi som solgte flest retter.

– Jeg kaller det bare for helvetesuka, spøker Christian André Pettersen, kjøkkensjef hos Mondo.

Men sannheten er at det ikke bare er spøk.

– Det er jo et flott arrangement, men for restauranten er det et rent tapsprosjekt. Vi må ha alle på jobb og det gir høye personalkostander, sier Pettersen.

Les også

100-ugå: Mer kvalitet for pengene

Christian André Pettersen, kjøkkensjef hos Mondo. Foto: Fredrik Refvem

I tenkeboksen

Kjøkkensjefen hos Mondo legger ikke skjul på at det høyest usikkert om Mondo blir med når 100-ugå skal arrangeres igjen til høsten.

− Jeg er skeptisk når jeg ser hva det koster for personalet. Det er jo heller ikke særlig sundt å jobbe så mye en uke i strek. Nå har vi erfart det to ganger, så får vi se om det er verdt å delta, sier han.

Les også: 100-ugå: Mer kvalitet for pengene

Han mener folk må bli mye flinkere å benytte seg av spisestedene i Sandnes også utenom 100-ugå.

– Jeg vil anta at 10 prosent av gjestene denne uken dukker opp igjen. Folk forventer veldig mye av oss. Når vi skal serverer så mange gjester på kort tid, får du et dilemma om kvaliteten skal gå på kompromiss med kvantitet, sier Pettersen.

Viktig byutvikling

På Gamlaværket er de enige om at man ikke blir rik av å selge middag for en hundrings, men de anser likevel det hele som en suksess.

– Vi har hatt flere besøkende dette året enn noen gang. Vi fikk et par tusen besøkende ekstra takket være 100-ugå, sier Kvadshiem.

Hun er glad for at for at det finnes et arrangement som drar sandnesgaukene ut på restaurant.

Steinsvåg på sin side ser på arrangementet som en del av byutviklingen, på lik linje med Blink-festivalen og Nordsjørittet.

- Når vi gir oppmerksomhet til restaurantbransjen i Sandnes, styrker vi den. Og vi gjør sentrum mer levende. Det er mye spennende som skjer i Sandnes for tiden, sier han.

Rekordmange spisesteder deltok når den sjuende 100-ugå ble arrangert forrige uke. Målet var å selge 45.000 retter.

Må fornye seg

Aftenbladets matanmeldere var godt fornøyd etter en smaksrunde på 100-ugå. De meldte om mer kvalitet for pengene og trillet terninger høyere enn noen gang.

Sigrun Gabrielsen, markedssjef i Sandnes sentrum kan nok en gang juble for et vellykket arrangementet.

Men mener at det nå er på tide å se fremover.

– Vi må ikke nødvendigvis endre noe som er en suksess, men etter tre år med 100-ugå er det på tide å diskutere hvordan vi kan utvide konseptet. Skal vi lage noe spesielt for barn? Skal vi utvide til 3-retters? Det er blant tingene som skal diskuteres i arbeidsgruppa, sier Gabrielsen.

Sigrun Gabrielsen i Sandnes sentrum. Foto: Pål Christensen

18.500 retter fortært i 100-ugå

Hun har fått flere tilbakemeldinger om fulle lokaler og stor pågang.

– Jeg har hørt flere som måtte gå innom tre/fire steder før de fant bord. Det er et godt tegn, mener Gabrielsen.

I år var et uttalt mål å trekke flere spisegjester fra nabokommunene.

– Vi merket økt trafikk på flere av togene inn til Sandnes. Det er vanskelig å si med sikkerhet om årsaken var 100-ugå siden vi ikke spør de reisende om hva de skal, men det skulle ikke forundre meg om det var dette som var årsaken, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig for Jærbanen.

Antall retter servert i 100-UGÅ har gått fra:

  • Februar 2014: ca. 10.000
  • September 2014: 12.000
  • Februar 2015: 18.000
  • September 2015: 29.454
  • Februar 2016: 36.677
  • September 2016: 39.596
  • Februar 2017: 53.918
Sabi fikk ikke være med på 100-ugå3004 spiste dette måltidet forrige ukeKan vi få 100-ugå til Stavanger?
Publisert: