Klepp sa ja til sju nye bommer, tirsdag vil Time gi samme svar

Onsdag kveld kom det første vedtaket for bygging av bomring nummer 2, nå på Jæren. Bommene kan komme om mindre enn to år.

Publisert: Publisert:

De andre sitter rolig. Bare Torunn Ausdal Rasmussen og Arne Madland fra Frp retter opp hånda og stemmer nei til den nye bomringen. Ja sier Kate Helen Seldal, til venstre, og Sigmund Rolfsen fra Ap, Roar Lima Grødeland (Sp), Kjersti Olimb Salte (Krf) og Marie Storhaug og resten av Høyres gruppe. Foto: Geir Sveen

  • Geir Sveen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Med 7 mot 2 stemmer fra Frp ga Klepp formannskap da grønt lys for Utbyggingspakke Jæren.

Tirsdag vil Time formannskap gjør det samme, viser en ringerunde som Aftenbladet tok torsdag morgen til gruppelederne for alle partiene i Time.

De har alle svart personlig, før gruppemøtene mandag.

Bare Frp og SV i Time sier nei til pakken. Miljøpartiet de grønne må tenke litt mer. Og Bjarne Undheim i Sp sier at han «tror» han igjen sier nei. Sist var han den eneste i gruppen som gikk mot bommene. Han tror det blir som en stille protest «for saken går jo gjennom».

Men det betyr likevel at det også i Time er flertall for en ny bomring. Det er også ventet at saken i kommunestyrene vil få samme resultat, slik at «Jærens største sak» kan få sitt endelige vedtak lokalt i fylkestinget 11. juni.

Da er det bare Stortinget som kan stoppe en ny bomring i Klepp og Time, noe som trolig ikke vil skje, siden myndighetene har lagt opp til storstilt finansiering av veier og gangstier med bompenger.

Dermed kan sju bommer stå klar for innkreving fra 2021.

Minst 200 personer protesterte høylydt da Klepp formannskap i september i fjor vedtok å utrede en ny bomring. Da opplegget for bomringen onsdag kveld ble behandlet av av samme utvalg, skjedde det helt uten demonstrasjoner. Foto: Geir Sveen

Dette sa politikerne i Klepp

– Nå går det fort i svingene, konstaterte Sigmund Rolfsen (Ap), da saken var i Klepp formannskap.

Han gjentok at listen for hans parti ligger høyt for at de i kommunestyret skal si endelig ja til pakken. Partiet er fortsatt usikker. Han var særlig bekymret for ekstra trafikk på veier uten bommer som Lalandsvegen og plasseringen av bommen på Braut.

– Men vi er også realistiske, og ser plusser, sa Rolfsen, som nevnte Tverrforbindelsen. Han minnet også om at jærbuen i dag betaler for bommene lenger nord uten å få noe igjen. Nå landet Ap på ja.

Nei fra Frp

-Jeg går ikke for denne pakken om listen ligger på 1,10, svarte Arne Madland (Frp), som mente kommunen ikke fikk noe igjen for bompakken. Derfor ble det nei fra Frp.

Ja fra KrF og H

Heller ikke KrF mente bompenger var ideelt. - Men når vi ikke får gjort noe uten bompenger, har vi ikke noe valg, sa Kjersti Olimb Salte (KrF) som opplyste at bare en i hennes gruppe nå sa nei.

Høyres Vidar Haugland påpekte at dette fortsatt er en vanskelig sak, men mye er positivt - og Tverrforbindelsen blir et veldig godt prosjekt for hele Jæren. Og nå skal det bygges for framtiden, understreket Haugland.

Roar Lima Grødeland (Sp) minnet om alternativet hvis man sa nei, men da ville ingen ting skje, og Sp måtte gå for pakken.

Rolig møte

Da formannskapet sist sa ja bare til å utrede om det var grunnlag for en ny bomring, var plassen utenfor full av demonstranter. Stemningen var så amper at det var vanskelig å høre hva politikerne sa, fordi demonstrantene banket på vinduene og rettet roperter med sirener mot salen.

Onsdag kveld var det ikke en eneste demonstrant på rådhusplassen, bare noen få tilhørere i salen. Men hverken Arne Madland (Frp) eller ordfører Ane Mari Braut Nese (H) ventet demonstrasjoner.

-Hvorfor vet jeg ikke. Det er jo nå det gjelder. Men det har vært rolig i det siste, sa ordføreren rett før møtet. Da var vinduene og bedet utenfor formannskapssalen sikret med nytt gjerde.

Les også

Klepp sa ja til å gå videre med en ny bomring med Time og Hå, ble møtt av 200 demonstranter

Slik var det i september i fjor på rådhusplassen på Kleppe, da formannskapet bare vedtok om de skulle utrede grunnlaget for en ny bomring. Foto: Geir Sveen

Onsdag kunne samferdselssjef Gottfried Heinzerling gi en orientering for formannskapet, helt uten forstyrrelser og demonstranter. Foto: Geir Sveen

Kan bli åtte bommer

Bommene er allerede plassert på kartet; ved kommunegrensene, men også på Brautsletta og vest for 1900-krysset ved Bryne for å redusere trafikken i byens mest trafikkerte gate, Arne Garborgsveg.

Les også

Betal bompenger her eller kjør gratis rundt Bryne

Les også

Gir grønt lys for at Klepp og Time skal si ja eller nei til nye bommer

Dette er de sju bomstasjonene. I tillegg kan det komme en bom på Lalandsvegen, rett vest for Frøylandsvatnet, hvis trafikken der øker med mer enn 15 prosent. Foto: Viktor Klippen

Siden det er så mange veier på Jæren, vil bomringen bli full av hull, og det vil være mulig å kjøre gratis for dem som vil ta omveier på smale veier. Men pakken har lagt inn en sekkepost for fartsreduserende tiltak. Målet er at humper og hinder skal få bilistene til å velge hovedveiene. Men øker trafikken med mer enn 15 prosent på en av gratisveiene, Lalandsvegen, får den bom nummer åtte.

Dette skal de betale

Bommene skal finansiere tiltak for over tre milliarder kroner.

Først og fremst tar Klepp og Time ansvar for å gi Tverrforbindelsen en rask forbindelse videre fra Foss Eikeland til E39. De tar denne veien ut av Bymiljøpakken for å hindre at tungtrafikken til og fra Godsterminalen og de svære sentrallagrene på Vagle går rett gjennom Orstad/Kvernaland. Nå vil den komme ti år tidligere enn om den lå i Bymiljøpakken. Veien skal også knyttes sammen med en ny omkjøringsvei rundt Kvernaland, og dette er det mest prioriterte prosjektet for bompakken.

Les også

Kan ikke forstå at Jæren må ha bomring for å bygge vei i Sandnes

Les også

Må «Jærens verste vei» være slik i minst 20 år til?

Jæren får to hovedveier

Målet er også å lage en ny trafikkstrøm på Jæren - med to større veier rundt Frøylandsvatnet.

Fv. 505 skal rettes ut og utbedres fra Kvernaland til Bryne og videre til Undheim. Planen er at dette skal gi mindre trafikk på Fv. 44, slik at dagens hovedvei, slipper fire felt helt fra Braut til sør for Bryne, slik planen var tidligere. Nå skal Fv. 44 bare utbedres fra Kåsen til Re, tre kilometer. Den kommer for eksempel etter veien fra Bryne til Kvernaland.

Prosjektlista

Sykkel fra hav til hei

Utbyggingspakken vil også gi en ny tid for gående og syklende. Den vil gi en stort sett sammenhengende sykkelsti langs Jærhavet i Klepp når også det som er vedtatt tas med. I tillegg kommer nye biter opp fra havet. Biten fra Vik til Pollestad vil sørge for en sammenhengende sykkelsti til både Bryne og Frøylandsvatnet og videre inn i Sandnes/Gjesdal. I tillegg er det prioritert en ny sykkelsti langs Ålgårdsvegen fra Bryne til Lyefjell og videre helt opp til turområdet Melsvatnet.

Les også

Her går Hå ut av bomringen

Les også

Denne nye hovedveien over Høg-Jæren kan bli vraket av Hås nei

Takstene og opplegget

For at alt dette skal realiseres, må lette kjøretøy betale 22 kroner i flat takst gjennom hele døgnet. Tunge kjøretøy må ut med 44 kroner.
- Kjøretøy i takstgruppe 1 får 20 prosent rabatt med brikke og gyldig avtale.

- Timesregel er gjeldende. Dette innebærer at en kun betaler for én passering i løpet av en time internt i Utbyggingspakke Jæren

- Felles timesregel er gjeldende. Dette innebærer at en kun betaler for én passering iløpet av
en time , ved passering mellom Bymiljøpakk en og Utbyggingspakke Jæren. Dersom en kjører
inn i Bymiljøpakken i rushtid betales mellomlegget til Bymiljøpakken.

- Det er enveis innkreving i alle bomstasjoner

- Det settes et tak på 75 passeringer i måneden

- Nullutslippskjøretøy betaler 50 prosent av takstgruppe

Utbyggingspakke Jæren skal følge de samme takstene som Bymiljøpakken på Nord - Jæren, men uten
rushtidsavgift, hvis den blir vedtatt i det løpet som er lagt fram til 11. juni.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. – Utruleg kor god stand det er i

  2. Her tar bilen u-sving i Hundvågtunnelen

  3. Gutt (16) omkom i ulykke hjemme

  4. Vinmonopolet får senere åpningstid på lørdager

  5. Purrer på Boreal: Når starter Høgsfjord-sambandet opp igjen?

  6. – Vi kommer for seint inn i prosessen

  1. Bompenger
  2. Samferdsel
  3. Jæren
  4. Klepp
  5. Bryne