Statens havari­kommi­sjon: Kritikk etter fly­ulykken der person fra Sola fly­klubb omkom

Statens havarikommisjonen for transport har funnet svakheter ved organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av søket der et småfly fra Sola flyklubb styrtet og en person omkom.

Publisert: Publisert:

Et fly fra Sola flyklubb med tre personer om bord fikk motorstans og traff sjøen i Skagerrak 22. juni 2019. Piloten døde senere av skadene. Flyet bidro i søk etter en mann som hadde falt i sjøen fra Fjord Lines skip «Stavangerfjord». Foto: MV «Falkbris»

  • Carl Gunnar Gundersen
    Nyhetsredaktør

Statens havarikommisjon for transport har avgitt rapport etter ulykken i sjøen sør for Mandal 22. juni 2019 med Piper PA-28-161, operert av Sola flyklubb.

Dette står det i rapporten:

Politiet anmodet Flytjenesten i Norges Luftsportforbund om å søke etter en antatt omkommet person i sjøen sør for Mandal. LN-MTJ, en Piper PA-28-161 stasjonert på Sola, tok av fra Kjevik kl. 1217 og satte kurs mot det tildelte søkeområdet. Etter en kort søkeperiode mistet motoren effekt. Selv om fartøysjefen klarte å starte motoren igjen, kunne det ikke forhindre at flyet traff sjøen ca. kl. 1300.

Les også

Flystyrten i Skagerrak: Døde av nedkjøling

Flyet sank umiddelbart, men de tre om bord kom seg raskt ut og fikk blåst opp redningsvestene. De ble berget etter nesten seks timer i sjøen. Fartøysjefen var bevisstløs og ble fløyet til Ullevål universitetssykehus i Oslo hvor han senere døde.

Ulykken gjorde sterkt inntrykk på de andre medlemmene i flyklubben på Sola.

Havarikommisjonen har avdekket flere svakheter ved organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av det aktuelle søket. Dette gjelder særlig kommunikasjon og oppfølging av flygingen.

Havarikommisjonen gir to sikkerhetstilrådinger i forbindelse med undersøkelsen.

1) Statens havarikommisjon for transport tilrår at Justis- og beredskapsdepartementet i dialog med Luftfartstilsynet gjør en vurdering av om søk over åpent hav for framtiden bare skal utføres av profesjonelle aktører med utstyr som er tilpasset de økte risikomomentene ved slike operasjoner.

2) Statens havarikommisjon for transport tilrår at NLF reviderer retningslinjene for Flytjenesten slik at hvert enkelt oppdrag blir gjenstand for en reell risikovurdering, at det utarbeides en kommunikasjonsplan og at nødvendige tiltak iverksettes før flygingen påbegynnes.

EKSTERN LENKE: Les hele rapporten her

Publisert:

Les også

  1. Flystyrten i Skagerrak: Døde av nedkjø­ling

  2. Kvinne døde etter å ha falt over bord fra cruiseskip i Skagerrak

  3. Leif Olsen overlevde flystyrten i Skagerrak

  4. Nils Henrik overlevde marerittet i Skagerrak – takker piloten

  1. Ulykker
  2. Sea King
  3. Luftfartstilsynet
  4. Sola