Elbiler må betale bompenger i Rogaland

Fylkestinget vedtok tirsdag at elbiler skal betale halv pris i alle bomstasjoner i Rogaland.

Publisert: Publisert:

Fylkespolitikerne er enige om at elbilistene må bidra med bompenger. Foto: Pål Christensen

  • Jone Østebø
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Vedtaket var ventet, etter at det var gått gjennom både samferdselsutvalget og fylkesutvalget.

Forutsetningen er at Stortinget vedtar i revidert statsbudsjett at det skal være lov å ta opptil halv pris i bomstasjonene for elbiler. Samtidig blir det også innført en regel om at det skal være mulig å ta opptil halv pris på ferjer og parkering. Stortinget vil trolig vedta dette fredag.

Foreslo utsetting

– Alle partiene i fylkestinget er enige om at elbiler skal betale bompenger, men Venstre, MDG og KrF foreslo å utsette iverksettelsen. Mange har investert i elbil, og mange står på venteliste for elbil, blant annet for at de slipper bompenger. Derfor mener vi at elbileiere burde fått bedre tid på seg, slik at det ble mer skånsomt, sier Kjartan Alexander Lunde (V).

Kanskje kan elbilistene bli nødt til å betale bompenger allerede fra høsten av, når de nye bomstasjonene kommer i distriktet.

– Men hvorfor mener dere at elbiler skal betale bompenger?

– Det var Venstre som fikk innført fritak for elbiler, og at det skulle vare til 2017. Siden fikk vi utsatt å fjerne fritaket. Men elbiler er biler, de også, og de sliter på veiene og tar plass. Det er bra for miljøet at flere kjører elbil, men det må koste å bruke bil uansett, sier Lunde.

Les også

LES OGSÅ: Slik blir bomregningen et pengesluk

– Fallitterklæring

Frode Myrhol, som sitter i Stavanger bystyre for partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), rister på hodet av vedtaket i fylkestinget.

– Dette er en stor fallitterklæring. Hele miljøargumentet for bompenger er jo borte vekk. En kan spørre seg om hvorfor man vil ha en egen rushtidsavgift.

– Er ikke det for å få mindre kø i rushtiden?

– Det er overhodet ikke mye kø her i distriktet. Vi har god plass på veiene. Der det er køer, må man finne andre veiløsninger for å unngå kø. I Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg er vi blitt 63.000 flere mennesker siden 1994, uten at veiutbyggingen er blitt økt tilsvarende. Jeg har jobbet på Forus siden 2008. Der er køproblemet overdrevet. I Hillevåg er køproblemet skapt for å tvinge folk over på kollektivtransport, sier Myrhol.

Delt i Finnøy

Ordfører Henrik Halleland (KrF) i Finnøy er spent på reaksjonene i sin kommune etter vedtaket.

– Men jeg tror at de fleste elbilister har innsett at det ville komme noe. Så jeg tror at halv pris er en grei løsning. Det vil fortsatt være en fordel å ha elbil, sier Halleland.

Finnøy er den kommunen i landet med størst tetthet av elbiler, en naturlig følge av at det er gratis å kjøre gjennom Finnfast med elbil. Ifølge ordføreren er 40 prosent av bilene i øykommunen en elbil.

– Det har vært en delt sak for oss. En ting er at vi ønsker å få betalt ned på prosjektet, og at så mange som mulig bidrar med det. En annen ting er at flere har bosatt seg her fordi de har kunnet pendle til arbeid i byen med elbil. Finnfast ligger uansett an til å være nedbetalt allerede i 2024, fem år før tiden, sier Halleland.

Elbilforeningen vil øke gradvis

Norsk elbilforening er imot at elbilister brått skal betale halv pris i bomstasjonene.

– Vi har spilt inn et forslag om en gradvis innføring av bompenger, siden andelen elbiler varierer veldig i landet. Vi mener at det kan innføres 25 prosents betaling på de stedene andelen elbiler kommer opp i 25 prosent. Og videre 50 prosents betaling når andelen er 50 prosent, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Han viser til at Bergen har vedtatt å innføre bompenger for elbiler når andelen kommer opp i 20 prosent. I Stavanger og Sandnes er andelen bare 8 prosent i dag.

– Vi skal få slite med å nå målet om at alle nye biler er nullutslippsbiler i 2025 hvis vi innfører bompenger for elbiler for raskt, mener Haugneland.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  2. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  3. Viking-børsen: To kjemperedninger fra Iven Austbø

  4. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  5. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  6. Eirik Jensen anker til Høyesterett

  1. Elbil
  2. Norsk elbilforening
  3. Rogaland
  4. Fylkestinget
  5. Kollektivtransport