Venstre vil beholde hurtigbåten til Jørpeland

Hurtigbåten til Jørpeland kan bli lagt ned som følge av det dyre anbudet på Tau-sambandet. - Venstre vil kjempe for å beholde denne viktige hurtigbåtforbindelsen, uttaler Anja Berggård Endresen og Kjartan Alexander Lunde.

Publisert: Publisert:

Foto: Tommy Ellingsen

Saken behandles i fylkessamferdselsutvalget onsdag.

Hurtigbåtruten har vært i fare etter at Rogaland fylkeskommune fikk en økonomisk kjempesmell da Tau-sambandet ble lagt ut på nytt anbud.

I dag betaler fylket 20 millioner kroner årlig i tilskudd til Norled, som taper penger på driften av Tau-ferja. Med det nye anbudet øker tilskuddet til cirka 143 millioner kroner årlig i 2018 og 2019, de to siste årene ferjene skal gå. Når Ryfast åpnes, blir Tau-sambandet lagt ned.

Fylkesrådmann Trond Nerdal mener nedleggelse av hurtigbåten Stavanger-Jørpeland fra nyttår ikke vil stå i forhold til ulempene det får for de reisende. Han foreslår å opprettholde hurtigbåtruten, i første omgang fram til sommeren 2018.

Fylket kan spare cirka 15 millioner kroner på å legge ned hurtigbåtruten Stavanger-Jørpeland, som har eksistert siden 1980. Imidlertid er det fare for at Norled, som har konsesjon, kommer til å forlange erstatning.

- Det er et stort usikkerhetsmoment hvor mye erstatning fylkeskommunen må betale for å avbestille hurtigbåten før kontrakten går ut. Dermed er det risiko for at mye av den estimerte besparelsen går tapt, mener Venstres gruppeleder i fylkestinget, Anja Berggård Endresen, og Kjartan Alexander Lunde, som er leder av Rogaland Venstre.

Hurtigbåtruten har fire daglige rundturer fra mandager til fredager. I 2016 ble det registrert cirka 118.000 reiser. Hvis hurtigbåten legges ned, kan brukerne ta buss til Tau og ferje derfra til Stavanger.

Anja Berggård Endresen Foto: Jonas Haarr Friestad

Kjartan Alexander Lunde Foto: Lars Idar Waage

Fulle båter

Venstre ser flere grunner til å opprettholde dette kollektivtilbudet:

- Pendlerrutene går stort sett med fulle båter og er et viktig kollektivtilbud for Jørpeland. Det er et godt innarbeidet tilbud. Transporten med buss og ferje som foreslås som alternativ vil ta mye lenger tid. Det vil være store ulemper for alle de som reiser kollektivt i dag, og kan medføre at mange slutter med det. Et resultat av at flere da begynner med personbil fremfor å reise kollektivt, innebærer enda flere trafikkutfordringer på grunn av økt antall biler på veiene i Stavanger sentrum. Venstre ønsker derfor å beholde hurtigbåten til Jørpeland og vil kjempe for det, argumenterer Anja Berggård Endresen og Kjartan Alexander Lunde.

Venstre vil ivareta kollektivtransporten fram til Ryfast åpnes. Da skal ferjer og hurtigbåter erstattes av ekspressbusser. Kollektivselskapet Kolumbus planlegger et rutetilbud som kan konkurrere med privatbilen. Et kombipass vil kun koste 1100 kroner, det er omtrent halvparten av hva pendlerne betaler i dag for kombipass for ferjer, hurtigbåter og busser.

Bussene skal gå hvert kvarter mellom Stavanger og Ryfylke i rusjtidene, og hver halvtime resten av døgnet. Utfordringen er sykkel. Det er gratis å ta med sykkel på ferjer og hurtigbåt. Når Ryfast åpnes, vil kostnaden med å ta med sykkel på buss være det samme som voksen enkeltbillett.

Publisert: