Rogalandsbarn skal få lik start i 1. klasse

Alle barnehager i hele Rogaland inviteres nå til å melde seg på stort forskningsprosjekt som har som mål å utvikle et bedre opplegg for femåringene. Utdanningsforbundet er sterkt kritiske til prosjektet.

Publisert: Publisert:

Femåringer i Krabat barnehager spiller "språksprell" med pedagogisk leder Oddrun Sandanger. Barna (fra venstre): Lea Hviding, Uma Ramstad Nelsom, Irene Tranberg, Ylva Framnes Bruket, Adrian Taranger (nesten skjult) og Camille Raya. Foto: Anders Minge

  • Margunn Ueland
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

«RogaBarn - leken læring og tidlig innsats» er navnet på prosjektet som ledes av professorene Ingunn Størksen (utviklingspsykolog) og Mari Rege (samfunnsøkonom) ved Universitetet i Stavanger.

Hensikten er å gi barn et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.

Opplegget skal stimulere språkutvikling, matematikk og sosial og emosjonell kompetanse.

Barna skal ikke sitte på en pult med et oppgaveark, de skal være i aktivitet på gulvet eller ute.

De to understreker at opplegget er lekbasert:

- Barna skal ikke sitte på en pult med et oppgaveark, de skal være i aktivitet på gulvet eller ute, og de skal medvirke, sier Rege.

150 barnehager

Påmeldingsfristen er i midten av desember. I januar vil rundt 150 barnehager bli trukket ut. Halvparten av barnehagene vil få et pedagogisk opplegg i form av en bok med mange forslag til hvordan dette kan gjøres og en verktøykasse (som inneholder utstyr som vekter, former osv.), samt kursing og veiledning. Femåringene skal være med på opplegget i åtte timer hver uke.

Les også:

Les også

Går i Superklubben og leker skole

De andre barnehagene skal fortsette som før. Dette skal skje neste barnehageår. Forskerne skal kartlegge barna ved begynnelse og slutt i begge gruppene, og sammenligne resultatene.

Prosjektlederne Mari Rege (til venstre) og Ingunn Størksen ved Universitetet i Stavanger. Foto: Lars Idar Waage

Samspill

Opplegget er utviklet i et samspill mellom forskning og praksis: Først laget forskerne et opplegg basert på hva forsking sier er viktig stimulering og riktig måte å stimulere på. Så ble dette prøvd ut i 42 barnehager i Agder.

– Hensikten var å finne ut hva som fungerte og ikke. Det var viktig for oss å forankre dette i norsk barnehagetradisjon- og kultur. Basert på tilbakemeldingene, reviderte vi opplegget og laget boka barnehagene i prosjektet vil få, forteller Rege.

Nå er altså tiden inne for å forske på hvordan opplegget virker. Det skal både skje i Rogaland og i Agder. I Agder er 42 barnehager med i fokusgruppa som skal bruke opplegget og 42 barnehager er med i sammenligningsgruppa.

Professor og prosjektleder Mari Rege: -Hovedhensikten er å gi flere barn bedre mulighet til å lykkes i utdanningsløpet. Foto: Lars Idar Waage

Lykkes på skolen

– Så hensikten med dette er å innføre dette opplegget i alle barnehager så sant det viser seg å fungere bra?

– Barnehagene må selv velge sitt pedagogiske opplegg. Men dette håper vi vil gi dem et godt verktøy som er forskningsbasert. Hovedhensikten er å gi flere barn bedre mulighet til å lykkes i utdanningsløpet. Forskning vier at det er viktig å starte tidlig. Vi ønsker å gi barn et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart, svarer Rege.

Vi ønsker å gi barn et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.

Hun utdyper:

- Barns kompetanse i den alderen er veldig avhengig av familiebakgrunn. Mange blir lest for, samtalt med og lærer å sette ord på følelser. Men her er store forskjeller. Barnehagene kan kompensere for noe av den forskjellen. De som ikke blir lest for hjemme, kan bli lest for i barnehagen. De som ikke lærer å vente på tur hjemme, kan lære det i barnehagen, sier Rege.

Kritikk fra Utdanningsforbundet

Gunn Reidun Tednes-Aaserød er leder i Utdanningsforbundet i Rogaland. Foto: Fredrik Refvem

Utdanningsforbundet i Rogaland er kritisk til forskningsprosjektet. De frykter det vil bli for mye skole i barnehagen:

«Å skille ut femåringene åtte timer i uka til formell undervisning med tanke på smale mål for faglig skoleforberedelse» er «noe helt nytt» og «et brudd med norsk barnehagetradisjon og med barnehagens rammeplan», skriver fylkesleder Gunn Reidun Tednes- Aaserød og fylkesstyremedlem Rita Ødegaard i et debattinnlegg i Stavanger Aftenblad mandag 14. november.

De viser til at Stortinget har bestemt at «den formelle opplæringen av barna skal vente til skolestart» og at «barnehagen skal først og fremst bidra til barns lek, integrering og læring innenfor en bredere danningsforståelse».

– Ikke skolsk, tvert om!

Prosjektleder Mari Rege avviser kritikken:

– Vårt prosjekt går ikke ut på «formell undervisning med tanke på smale mål for faglig skoleforberedelse», som de hevder. Dette er ikke skole inn i barnehagen. Heller tvertimot! I dag er det mange barnehager som setter femåringene til å jobbe med oppgaveark. Det er skolsk, og ikke anbefalt. I stedet for å jobbe med oppgaveark, vil vi gi barna mange kjekke, lekbaserte opplegg og aldersadekvat stimulering.

Dette er ikke skole inn i barnehagen .

- Kan du gi oss noen eksempler?

– Larveksempelet: Barna får lage larver av 1–10 perler. De får noen larver hver. Av fyrstikkesker lager de hus til larvene. På husene fester de klistremerker med tall fra 1–10. Så skal de finnet huset til sine larver. Larver på fem perler skal i eske med 5-tall osv.

En annen aktivitet: Nå hopper vi opp ti trappetrinn mens vi teller høyt 1 til 10. Nå hopper vi opp halvparten. Barna går ned trappa, hopper opp, tenker voldsomt. Så hopper de opp fem trinn, og plutselig har de gjort deling også. Det skal være moro og begeistring.

– Gjør ikke barnehagene mye av dette allerede?

– Mange barnehager jobber kjempebra allerede.

– Samtidig har de lite tid til å planlegge et godt pedagogisk opplegg og lite verktøy å støtte seg på. Derfor kommer vi nå med en hel skattekiste av slike eksempler, svarer Rege.

-Eksemplene vi fikk se på lekebaserte læringsaktiviteter kunne like så godt ha vært hentet fra 1. klasse, sier Gunn Reidun Tednes-Aaserød, leder i Utdanningsforbundet i Rogaland. Foto: Fredrik Refvem

Mest læring

På et stort informasjonsmøtet på UiS forrige uke, ble prosjektet presentert. Ansatte fra rundt 350 barnehager fra hele fylket deltok.

Etter møtet står Tednes-Aaserød fast på kritikken:

– Eksemplene vi fikk se, viste at dette er lekbasert læring med størst vekt på læring. De kunne like så godt ha vært hentet fra 1. klasse.

Den andre grunnen til at vi i Utdanningsforbundet er mot dette, er at vi er mot systematisk kartlegging av barn i barnehagealder selv om det skjer i forskningsøyemed.

Utdanningsforbundet i Rogaland er også skeptisk til at barnehagene som skal være med på dette, ikke får ekstra ressurser i form av penger eller stillinger til å jobbe med dette.

– Vi frykter dette vil bli ensidig fokus på femåringene på bekostning av de mindre barna, sier Tednes-Aaserød.

Publisert:

Les også

  1. Går i Superklubben og leker skole

  2. Femåringene skal trenes før skolestart

  3. Misforstått om selvregulering

Mest lest akkurat nå

  1. Seks nye smitte­tilfeller i Stavanger fredag

  2. Her sveiper bussen borti bygningen midt i Stavanger sentrum: – Vi blir jo litt redde

  3. Blind vold: Mann stukket i halsen ved Maxi kjøpesenter

  4. En ekte helt havnet midt i innspillingen av ny katastrofefilm på Orre

  5. Pasient tiltalt for draps­forsøk på lege

  6. FULL OVERSIKT: 5 døde, 796 påvist smittede i Roga­land – sjekk din kommune

  1. Rogaland
  2. Barn og unge
  3. Barnehage
  4. Universitetet i Stavanger (UiS)
  5. Utdanningsforbundet