Sykler til jobb hver dag: – Det går raskere enn bil i rushtrafikken

Erlend Kristensen (MDG) mener Sandnes er bygd for biler og savner mer satsing på elsykkel som et effektivt og miljøvennlig alternativ.

Publisert: Publisert:

Erlend Kristensen har en rask elsykkel som gir motorhjelp opptil 45 kilometer i timen og er registrert som moped. Foto: Kristian Jacobsen

  1. Leserne mener

– Vi har bygd byen for bilen og er blitt avhengige av å bruke bil. Slik sett er det forståelig at vi har en høy bilandel i Sandnes, sier Erlend Kristensen fra Miljøpartiet De Grønne.

Selv sykler han 15–16 kilometer hver vei fra Håbafjell i Sandnes til Universitetet i Stavanger på Ullandhaug hver dag. Det har han gjort i åtte år. Han har kjøpt seg en rask elsykkel, som er registrert som moped og gir drahjelp opptil 45 kilometer i timen. Det gjør at han kommer seg fram på rundt 25 minutter.

Les også

Rekordmange spiste for hundrelappen i Sandnes

Les også

Sykkelbyen har druknet i biler

– Det går raskere enn bil i rushtrafikken. Det er null bompenger, null utgifter til drivstoff og helsefremmende å sykle, sier Kristensen. Til bystyremøter sykler han også, og han mener at det er viktig å gå foran med et godt eksempel for å vise at det er mulig å bruke sykkel.

Han mener at det finnes gode alternativer til bilen, men det er ikke alle som har oppdaget de mulighetene som finnes.

– Tiden trumfer alt når det gjelder transport, og elsykler gjør radiusen og rekkevidden med sykkel mye større. Hvis vi skal bli en sykkelby, må det være full satsing på elsykkel. Jeg er godt fornøyd med planene om å børste støv av sykkelbyen, men føler at det er litt halvhjertet, og jeg tror ikke at alle har sett potensialet som ligger i elsykkelen og hvordan den kan bidra til at færre velger bilen, sier Kristensen. For å få flere til å sykle mener han at det må legges bedre til rette for sykkel med egne sykkelfelt.

Les også

Frp frykter datokjøring

– På kombinerte sykkel- og gangstier kan det fort bli en konflikt mellom effektiv sykling og fotgjengere. Vi skal ikke overvurdere den konflikten, men det sikreste og beste både for syklister og fotgjengere er å ha egne sykkelfelt langs veibanen, sier Kristensen.

En vanlig elsykkel gir motorhjelp opptil 25 kilometer i timen før motoren kobler ut. En rask elsykkel, registrert som moped, kan gi drahjelp helt opptil 45 kilometer i timen, og det gjør sykkelen til et mer effektivt transportmiddel også over lengre avstander.

– Raske elsykler er både miljøvennlige, helsefremmende og effektive. Men de fleste har ikke oppdaget det ennå. Det står mye som sykkel og at folk skal begynne å sykle. Men det står mest om sykling over korte avstander, sier Kristensen.

Han mener at politikerne er for seint ute med de gode alternativene til bilen.

– Bussveien kommer ikke før om noen år, og jeg mener at den nye planen er dårlig i forhold til elsykkel. Det er bare tatt med en eller to setninger om elsykkel i hele planen, sier Kristensen.

Publisert: