MDG-topp om Rogfast: - Prosjekt med mange skjeletter i skapet

– Rogfast slutter ikkje å overraske. Prestisjeprosjektet er godt i rute med å gi oss rimeleg underholdning i mange år framover, mener Alexander Rügert-Raustein (MDG), leder av fylkessamferdselsutvalget.

På Kvitsøy er utbyggingen kommet godt i gang.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:

Den spydige kommentaren fra MDG-politikeren skyldes at Rogfast-sjef Oddvar Kaarmo har bestilt en jordskjelvrapport.

Bakgrunnen er et NRK-oppslag om at verdens lengste undersjøiske tunnel bygges i Skandinavias mest aktive jordskjelvområde, uten at det er gjort en risikovurdering. Rapporten ventes å være klar innen fire uker.

– Jeg blir sarkastisk, fordi jeg ikke vet om jeg skal være oppgitt eller lattermild. At en har det så travelt med å få dette prosjektet gjennom at en unnlater å gjennomføre en nødvendig risikovurdering, er hårreisende gambling med sikkerheten, mener Alexander Rügert-Raustein.

Denne uka brøt MDG samarbeidet med flertallskoalisjonen i fylket på grunn av et annet veiprosjekt: Omkjøringsvei rundt Åkra på Vest-Karmøy.

I en kommentar på Facebook-siden til Rügert-Raustein omtaler lederen av Naturvernforbundet, TrulsGulowsen, Åkra-prosjektet som «sprøtt» og «det aller mest idiotiske og meningsløse veiprosjektet» han så på en rundtur i sommer.

I omtalen av Rogfast er heller ikke Rügert-Raustein diplomatisk.

– Det er godt å høre at Kaarmo tar affære og bestiller en utredning, men skremmende at det skjer som følge av et NRK-oppslag. Det er åpenbart at Kaarmo har tatt over ledelsen av et prosjekt med mange skjeletter i skapet, sier MDG-politikeren.

Alexander Rügert-Raustein og MDG har brutt med Ap, KrF, Sp og Venstre, slik at de dermed ikke lenger har flertallet bak seg på fylket.

Han viser til Transportøkonomisk institutt som i 2013 advarte mot at hastverk i planleggingen ville øke faren for kostnadsoverskridelser.

– Det vil denne forsømmelsen fort kunne bli et godt eksempel for. Et av tiltakene som reduserte byggekostnaden etter byggestoppen i 2019 var å heve toplanskrysset under Kvitsøy med 20 meter for å forkorte tunnelarmen med cirka 300 meter og spare 11 millioner kroner. Jeg er ikke geolog, men at mindre overdekning også betyr mindre styrke trenger en ikke være rakettforsker for å forstå. TØI-rapporten forteller også at byggekostnadene øker 15–30 prosent når hele tunnelløpet skal helstøpes. Da skjønner man at kostnadene vil eksplodere dersom det skulle vise seg at konstruksjonen må forsterkes for å ivareta sikkerheten. Jeg har en følelse av at det har gått så mye prestisje i dette prosjektet at man er villig til å ta alle slags snarveier for å opprettholde et falskt bilde av et overkommelig kostnadsnivå. Jeg har tidligere advart mot det absurde bompengenivået for dette prosjektet, og gjør det igjen, sier Alexander Rügert-Raustein.

Bomsatsene er foreløpig satt slik:

  • 1176 kroner for tunge kjøretøy.
  • 392 kroner for lette kjøretøy til og med 3500 kilo. Lette kjøretøy med Autopass-bombrikke får 20 prosent rabatt.
  • Nullutslippskjøretøy skal betale 50 prosent av den rabatterte prisen.
  • Satsene vil bli oppjustert med prisstigningen fram til den undersjøiske motorveien åpnes sommeren 2031.
  • Stortinget setter de endelige satsene når sluttregningen er klar.

– Først Åkra, nå dette Rogfast-utspillet. Tror du at klimaet forsures ytterligere i den gamle flertallskoalisjonen?

– Når det gjelder Rogfast har jeg vært tydelig så mange ganger, at jeg ikke tror det kan bli surere, svarer Rügert-Raustein.

Rogfast-sjef Oddvar Kaarmo viser til at det er gjort en rekke risikovurderinger i forbindelse med reguleringsplanarbeidet, men at han som ny prosjektleder ikke har detaljkunnskap om alle dokumenter tilbake i tid.

– Det kan godt være at det er gjort vurderinger, men at de ligger fragmentert og forskjellige steder i dokumentene som følger reguleringsplanen. Det er der slike vurderinger hører hjemme. Jeg skal gi Rügert-Raustein litt rett i at det er en liten svakhet hvis det ikke finnes en rapport som omtaler jordskjelv, og jeg synes det er greit å kvittere ut denne problemstillingen og legge fram dokumentasjon. Jordskjelv trenger ikke å representere en stor usikkerhet i prosjektet. Det er gjort vurderinger i andre undersjøiske tunnelprosjekter og oftest kommer de ganske gunstig ut i forhold til merarbeid for å sikre mot skjelv. Nå produserer vi rapporten, og så får vi se om det får innvirkning på prosjektet, sier Kaarmo.

Publisert:
  1. MDG

Mest lest akkurat nå

  1. To kjappe Viking-mål

  2. Kaos og drama på overtid da Viking nærmest sikret bronse­medaljen

  3. «For en opptur etter skadeproblemene. Medaljen er på vei til Stavanger»

  4. Titusenvis uten strøm i vinterkalde Skottland og Nord-England

  5. Rasende Tuchel på overtid

  6. Nå lyser julegrana i Stavanger og Sandnes