Dette er Norges første misjonsskip

For 150 år siden la misjonsskipet "Elieser" fra kai i misjonsbyen Stavanger med retning Durban i Sør-Afrika.

Publisert: Publisert:

Misjonsskipet "Elieser" fotografert i Stavanger havn. Bildet er trolig tatt i 1865 rett før avreise til Sør-Afrika. Foto: H. P. Thykier. Kilde: Misjonshøgskolen, Misjonsarkivet.

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Mandag 27. februar 1865 lå barken "Elieser" ved kai i Stavanger klar for avreise på sin aller første langtur til Afrika. Det var en fin vinterdag med lagelig vind fra nord. På kaien og om bord var det stor aktivitet.

Til tross for den hektiske innspurten gikk det rolig for seg uten "barske befalinger og stygg banning fra styrmenn og båtsmann". Misjonsfolket hadde endelig fått sitt eget skip og var blant sine egne.

Det var slutt på tiden der misjonærene måtte tilbringe flere måneder på tilfeldige, fremmede skip i et "røft, uvant og ofte skummelt miljø" til sjøs. Nå skulle det råde "hjemlig kristen husskikk blant både mannskap og passasjerer".

LES OGSÅ:

Les også

Kina ble kristen kjempe med hjelp fra Stavanger

Les også

- Biskopene løy for å skjule skandalen

Ideen om et eget misjonsskip kom fra jomfru Louise Olsen i Bergen. Hun bodde hjemme hos moren og drev en privatskole i sitt eget hjem. Hun startet også en egen kvinneforening for å bistå misjonsprestene i utlandet.

18.000 spesidaler

En natt lå Louise våken og tenkte på misjonselevene som gikk på skole i Stavanger. Om tre år skulle de være ferdig utdannet og dra ut i verden. Hva var vel bedre en et eget skip som kunne frakte dem dit med andakt og salmesang i stedet for slåssing og stygt snakk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fredrik Moss-Iversen (88) hadde søndag foredrag om misjonsskipet "Elieser" i aulaen på Misjonshøgskolen i Stavanger. Foto: Fredrik Refvem

I løpet av kort tid hadde hun samlet inn 200 spesidaler til skipet. Hun betrodde sine planer til soknepresten i Nykirken, og han brakte ideen videre. Med godkjenning fra hovedstyret i Stavanger startet en landsomfattende innsamling. Parallelt ble det også samlet inn penger til å kjøpe Misjonsgården i Stavanger, der Misjonshøgskolen ligger i dag.Fra 1861 til skipet sto ferdig i 1864 kom det inn 18.000 spesidaler til skipet. Det var ikke de store beløpene fra hver enkelt. Men det var mange som bidro, og det ble trykket lange oversikter over alle som ga sin skjerv. Fra et bryllup på Hinna ble det samlet inn 2 spesidaler og 80 skilling. Fra en fattig enke kom det 24 skilling og fra skipskaptein Ole Helliesen i Stavanger kom det "Søkarte og beskrivelser over Ostindiske farvande".

Forsikring eller ikke

Seilskipet med tre master ble sjøsatt i Bergen 23. mai 1864, og lå fortsatt til kai da hadde Misjonsselskapet generalforsamling i Bergen i midten av juli. Et stort diskusjonstema var om skipet skulle forsikres eller ikke.

Skipets styre mente at Gud var god forsikring nok og at "Tilliden til Gud krevæde av os, at vi overlod dette Skib, som er ofret til Hans tjeneste, til Hans egen Forsikring".

LES OGSÅ:

Les også

Misjonshistorie i striper

Les også

Men Gud var ikke død

Andre mente at det var å legge for mye i Guds hender. "Dersom Skibet uassureret gik til grunde, vilde en saadan Troesprøve neppe blive bestaaet af Selskapet i dets Helhet og derfor have en meget skadelig Indflydelse paa Missionsinteressen i vort Land".

Til tross for innvendinger ble det bestemt at skipet ikke skulle forsikres. To måneder etter avreise fra Stavanger, passerte skipet Ekvator, og 12. juni ankret de opp i Port Elisabeth i Sør-Afrika før turen gikk videre til Durban.

Flere av disse var om bord på Misjonsskipet "Elieser" i 1865. Første rekke fra venstre: Gundvall Gundersen, Hans Leisegang, Karl Titlestad, Markus Dahle og John Engh. Andre rekke fra venstre: Ole Steenberg, forstander Eckhoff, sekretær Blessing, Petter Nilsen og Nils Nilsen. Foto: Ukjent fotograf. Kilde: Misjonshøgskolen, Misjonsarkivet.

Om bord var fem misjonsprester, tre medhjelpere, en kone og en jomfru som var forlovet med den ene presten. Skipet hadde også vanlig last om bord og fraktet med seg kull fra England som ble losset i Sør-Afrika,Etter 20 år i misjonsfart ble treskipet solgt til en skipsreder i Lillesand for 17.000 kroner. Misjonsskipet ble erstattet med jernskipet "Paulus" som ble bygd i Stavanger.

Kilder: På tokt med Elieser av Gunnar Andreas Meling og Fredrik Moss-Iversen .

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Gutt (16) omkom i ulykke hjemme

  2. Butikkansatte fant tyv i kjelleren

  3. – Jeg ble utnyttet av Eddi Eidsvåg

  4. FNB-leder Myrhol tjener mer enn statsministeren

  5. Tomme midtseter er ikke blant forslagene

  6. Finværet fortsetter litt til

  1. Stavanger