Har søkt om privatferje i Nye Sandnes

Høgsfjord rutelag har søkt om konsesjon for privatferje mellom Lauvvik-Oanes - det som blir navlestrengen i Nye Sandnes.

Privatferja på Høgsfjorden blir det som knytter Nye Sandnes sammen.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Stortinget har vedtatt at Høgsfjord-sambandet skal legges ned når Ryfast åpnes i 2019. I romjulen søkte Høgsfjord rutelag om konsesjon til å fortsette ferjedriften i privat regi. Privatferja blir internforbindelsen i Nye Sandnes. Kommunesammenslåingen skal avgjøres dette halvåret.

– Hvis det blir sammenslåing av Forsand og Sandnes, er det ekstremt viktig at denne ferja går. Vi regner med å få et svar på konsesjonssøknaden før påske. Når vi har fått klarsignal, starter arbeidet med å få på plass ferjemateriell, opplyser Ole Tom Guse, talsmann for rutelaget.

Høgsfjord-sambandet ble åpnet i 1962. Den første ferja tok 12 biler. Dagens ferje tar 110 biler og frakter årlig cirka 850.000 personbilenheter mellom Oanes i Forsand og Lauvvik i Sandnes. Sommertid og i helger er ferja periodevis for liten til å ta unna trafikken.

Den store trafikken er bakgrunnen for at Høgsfjordpendleren, den lokale pendlerforeningen, drømmer om en framtid med to nye, el-drevne ferjer og avgang hvert kvarter. Høgsfjord rutelag vil imidlertid starte langt mer forsiktig.

"Finnøy" er utsatt for vind. Høgsfjord rutelag vil ha en ferje som er mer driftssikker.

– Vi ser for oss en eldre, men driftssikker ferje à la MF «Høgsfjord», som i dag trafikkerer Jøsenfjord-sambandet. Målet er å trafikkere Høgsfjorden minimum 12 timer per dag med halvtimes avganger. Vi vil prioritere det tidsrommet når behovet er størst. Dette vil trolig være fra klokka 05.30 til 19.30, noe som er gunstig for den store mengden med jobbpendlere, sier Guse.

Starter forsiktig

Rutelaget ber om forståelse for at det i oppstarten ikke er anledning til å velge blant det nyeste og mest miljøvennlige ferjemateriellet. Når Ryfast er åpnet og det nye trafikkmønster har satt seg, vil rutelaget bestemme ferjemateriell til
bruk på lang sikt.

Forsand kommune har satt av penger til en markedsundersøkelse. Endelig billettpris og ruteplan vil bli bestemt når denne trafikkanalysen foreligger, samt pris for leie av kaier og andre økonomiske vilkår er avklart.

– Styret i rutelaget har diskutert med andre som driver privatferje. De er veldig tydelige på at vi bør inngå en avtale om leie av båt uten mannskap, slik at vi sørger for mannskap og drift. Kostnadene er i stor grad knyttet til størrelsen på ferja. Da har vi mulighet til å kunne justere underveis. Hvis trafikken blir større enn forventet, kan vi anskaffe større ferje, og motsatt. Hvis rutelaget bygger ferjer selv, vil vi ikke ha mulighet til å kunne justere etterpå, forklarer Ole Tom Guse.

Konkurranse

Spørsmålet er om privatferja vil overleve konkurransen med Ryfast. Reisetiden med Ryfast vil bli betydelig kortere enn Høgsfjordferja, ifølge den såkalte KS2-rapporten som Holte Consulting laget om Ryfast (s 43). I tillegg vil privatferja få konkurranse fra Ekspressbusser via Ryfast, samt tunnelen Espedal-Frafjord, hvis den bygges.

– Er det noen som vil bruke ferja når det er raskere å kjøre Ryfast?

Tabellen er hentet fra KS2 for Ryfast og viser hvordan reisetiden for bilførere påvirkes ved åpningen av Ryfast. Tallene viser redusert reisetid sammenlignet med dagens beste ferje-alternativ (Tau/Høgsfjord).

Ole Tom Guse erkjenner at dagens Høgsfjord-trafikk i stor grad består av pendlere fra Strand, samt turister som skal til Preikestolen og Lysefjord-området. De 1200 innbyggerne i Forsand utgjør en liten del av kundegrunnlaget.

– Derfor må vi starte i det små og på et trygt økonomisk grunnlag. Målet er at ferja skal være på plass i god tid før Ryfast åpnes, så folk er trygge på at sambandet opprettholdes. I løpet av 2019 kommer det ganske mye ferjemateriell på markedet i forbindelse med nye anbud hvor det stilles nye miljøkrav. De samme kravene gjelder ikke privatferjer og jeg har stor tro på at rutelaget får ganske godt med materiell å velge mellom. Det blir kjøpers marked, spår Guse.

Vil løsrive seg fra ForsandHjelmeland: Nei til ny Ryfylke-kommune utan Forsand
Publisert:
  1. Ryfast
  2. Forsand kommune
  3. Ole Tom Guse
  4. Forsand
  5. Sandnes

Mest lest akkurat nå

  1. Det Atle og kollegene gjør er vel­dig smart, ifølge eks­perten

  2. Ny siktelse mot den ene mannen som er siktet i drapssaken i Haugesund

  3. Etter 12 år i Oslo kom jeg hjem til en region som ikke finnes

  4. 585 nye smittede på Nord-Jæren

  5. Satser på nytt daglig­vare­konsept i Stavanger: – Tror det kommer til å bli veldig populært

  6. – Han er mitt barn, jeg har begrenset tid med ham, og jeg sliter meg heller ut enn å sende ham dit