Barnehagene er ikke så bra som du tror

Kvaliteten i norske barnehager er dårligere enn forventet, og spesielt når det gjelder hygiene, sikkerhet og tilgangen på leker. Slik konkluderer to nye studier.

Publisert: Publisert:

Barnehagene er dårligst på hygiene, sikkerhet og tilgang på leker. Illustrasjonsbilde Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Denne artikkelen er over to år gammel

Aftenbladet skrev onsdag at barnehagesjefen i Stavanger vil stenge en barnehage på grunn av flere brudd på barnehageloven. Blant annet ga ansatte en form for gammeldags omsorg, fant kommunen under tilsynsbesøk.

– Jeg kan ikke uttale meg om den saken, men sånn det fremstilles er ikke funnene vanlig i norske barnehager. Det kan likevel være gjenkjennelige trekk, blant annet at de ansatte snakker for lite med barna, sier Ellen Os, førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Les også

LEDER: Vekk med gammeldags omsorg

Les også

Slik kan foreldre vite at barnehagen er god

For godt rykte

Hun har nylig vært med på å avslutte et stort forsknigsprosjekt Blikk for barn, som sammen med prosjektet Goban, har studert kvalitet i norske barnehager. De har studert grupper med barn fra 0 til 3 år.

– Vi ser at kvaliteten ikke er så god som den skal være. Funnene stemmer overens med internasjonale undersøkelser, men norske barnehager har rykte på seg for å være veldig gode. Vi var ikke sikker på at det stod så bra til som vi trodde. Det viste seg å stemme, sier Os.

Dette fant de:

Forskerne fant at barnehagene var for dårlige innen flere områder:

  • Hygiene: mange barnehager har for dårlige håndvaskprosedyrer i forbindelse med stell, toalettbesøk og måltid.
  • Sikkerhet: Barna ble ikke passet godt nok på.
  • Materiell: Det manglet tilgjengelig materiell (leker og annet)
  • Fysisk miljø, aktiviteter og rutinesituasjoner: Kvaliteten er dårligere enn forventet.
  • Samspill: Barnehagene er bedre på sensitiv respons og at barn får være med og bestemme (medvirkning), men ikke så gode som forventet.
  • Støtte til utvikling og læring: Ansatte er for dårlige på å snakke med barna, spesielt under måltid. Her er det store forskjeller mellom barnehager.
  • Relasjoner: Barnehagene klarer ikke både ivareta det enkelte barn og jobbe med relasjonene mellom barna.

Se video om hvordan de yngste i barnehagen bør møtes:

Samspill

– Hva er mest bekymringsfullt?

– Den viktigste kvalitetsfaktoren er samspill mellom voksne og barn, for det sier mye om det andre. Samtidig er sikkerhet og hygiene grunnleggende viktig. Jeg tror at grunnen til at mange barn er mye syke det første året er dårlig hygiene, sier hun.

Os sier at det som skal til for å bedre kvalitet koster penger.

– Barnehagene må ha flere folk. Småbarn krever flere hender, og vi ser at det er spesielt sårbart på morgenen og ettermiddagen. Ofte er det mange barn og én voksen alene om morgenen eller ettermiddagen, og hvis du da må gå for å skifte bleie på en av dem, er det sårbart.

Hun sier at det samme er viktig for både små og store barn i barnehagen, men at de minste barna er mer sårbare for dårlig kvalitet.

– Barnehagelærere er ikke i tilstrekkelig grad forberedt på å gi et godt nok tilbud til de minste barna. Gruppene er også for store, med for få ansatte.

Vær i barnehagen

Os sier at foreldre jevnt over er godt fornøyd med barnehagen.

– De fleste barn er rimelig godt ivaretatt og de fleste barnehager er helt greie. Noen få barnehager er veldig dårlige, men de fleste kan bli bedre. Noen ting er enkle å gjøre noe med, som for eksempel hygiene.

Hun oppfordrer foreldre til å stille spørsmål til barnehagen.

– Det kan være lurt å tilbringe litt tid i barnehagen utover levering og henting og se etter det man tenker er god kvalitet, som for eksempel samspill mellom voksne og barn.

Os mener at kommunene har en viktig jobb med å føre tilsyn, og roser Stavanger kommune for å vurdere mer enn fysisk miljø i tilsynet i barnehagen de nå ønsker å stenge.

– Det er positivt at tilsynet ser på hva slags pedagogisk omsorg barna får, sier hun.

Mellomstore barnehager

Forskerne har ikke funnet forskjell på kvaliteten i private og kommunale barnehager. En rapport fra Iris (2011) anbefaler mellomstore barnehager med rundt 60 barn fremfor små barnehager og store basebarnehager med frie avdelinger.

«Mellomstore barnehager er store nok til å sikre faglig utvikling, og små og oversiktelige nok til å ivareta trygge rammer for barn,» heter det.

Forskerne i Goban og Blikk for barn finner blant annet at det er vanskeligere for barna å få tak i leker og materiell i de store basebarnehagene.

Kvalitetsforskjeller

Ingunn Størksen, professor i psykologisk pedagogikk ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og adferdsforskning sier det er store kvalitetsforskjeller på barnehager.

– Det er utrolig viktig at kommunene har en nedre grense for det som ikke er bra nok og at de tidlig signaliserer dette. Barnehager skal forholde seg til barnehagelov og rammeplan, sier hun.

Universitetslektor Cecilie Evertsen Stanghelle, som jobber samme sted, mener det er på tide å styrke kvaliteten på barnehager.

– Vi må bevege oss fra at det er flaks at barnehagen er god til at det er garantert at den er god. Det skal ikke være så stor variasjon som det er per dags dato, sier hun.

Publisert: