Ber fylket forkaste anbudet på Tau-ferja

Senterpartiet i Strand ber fylkeskommunen om å forkaste Norleds anbud for Tau-sambandet og lyse det ut på ny.

Sterke protester fra Ryfylke mot at fylket planlegger kutt i rutetilbudet.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi kan ikke forsvare det anbudet som Norled har gitt med et dårligere tilbud og mest sannsynlig økte takster som konsekvens for våre pendlere og næringsliv, uttaler Alf Henning Heggheim, gruppeleder i Strand Sp.

I tillegg har samtlige partier i Strand og Hjelmeland skrevet et felles brev til Rogaland fylkeskommune. Her skriver partiene at de forventer at tilbudet i Tau-sambandet blir minst like godt i fremtiden, samt at hurtigbåt-tilbudet mellom Jørpeland og Stavanger får minst like mange avganger.

Senterpartiet i Strand tar det et steg lengre. Partiet ber fylkeskommunen forkaste Norled sitt anbud i Tausambandet.

Les også

Pollestad: Kan staten støtte Tau-ferja?

– Vi mener det er gode grunner til å tro at en ny anbudsrunde vil få flere aktører på banen. Vi får stadig massive reaksjoner fra usikre og frustrerte pendlere og næringsliv, framholder Senterpartiet i en uttalelse.

Norleds anbud for Tau-sambandet betyr at fylkets årlige utgifter 7-dobles. Fra 20 millioner kroner i dag til 143 millioner i både 2018 og 2019, når Ryfast åpnes.

– Det er hinsides all sunn fornuft og må forkastes. Strand Sp tror oppsiden med å forkaste anbudet er høyere enn nedsiden ved å la være å lyse ut på ny. Det er stort handlingsrom mellom 20 og 143 millillioner, som også burde være attraktivt for andre aktører som for eksempel Fjord1 og Torghatten, uttaler Senterpartiet.

Fylkesutvalget har gjort vedtak som betyr at rutetilbudet i Tau-sambandet kuttes med 15 prosent, mens hurtigbåten til Jørpeland legges ned fra nyttår. For pendlere og næringsliv betyr det at tilbudet blir dårligere og dyrere. I tillegg er det fare for at fylket må kutte driftsutgifter på andre viktige områder, for eksempel videregående opplæring.

Les også

Fylket kutter i Tau-sambandet

Ingen konkurranse

Utenom ny utlysning av ferjeanbudet, ber Senterpartiet blant annet om at fylket tar markedssituasjonen i ferjemarkedet opp med Samferdselsdepartementet, samt at det undersøkes om Staten kan bidra økonomisk gjennom en ekstraordinær rammeoverføring til fylkeskommunen i overgangsperioden på to år.

I fellesbrevet fra alle partiene påpekes det at ferjesambandet Tau–Stavanger er et av landets mest trafikkerte ferjesamband.

– Politikere og pendlere her i Ryfylke har lenge hatt et ønske om økt frekvens på kveldstid for å bedre tilbudet til personer som arbeider skift og flere avganger på fredagene og søndagene for å kunne ta unna turisttrafikken. Strand kommune er inngangsporten til turistmagneten Preikestolen. Strand kommune har også ytret ønske om flere avganger med hurtigbåt fra Jørpeland. Vedtaket som ble gjort av Fylkesutvalget, er det stikk motsatte, heter det i brevet til fylket.

Advarer mot kaos

Næringslivet i Strand og videre innover i Ryfylke er avhengig av høy frekvens på ferjeavganger, ifølge partiene: «Ved lav frekvens på ferjeavgangene får næringslivet i Ryfylke en økt kostnad med ekstra venting. Det vil med redusert frekvens fort kunne bli kaos på pendleravgangene morgen og ettermiddag. Enkelte opplever med dagens frekvens å måtte stå over en ferje om morgenen og om ettermiddagen. En reduksjon i frekvens vil dermed med stor sannsynlighet skape mer kaos. Når man så får turisttrafikken på toppen av dette, så blir en reduksjon av frekvens på ferjene ikke holdbart. Pendlere med hurtigbåt bruker i dag 50 minutter tur/retur med hurtigbåt hver dag. Ved å reise via Tau og med ferje, vil de bruke ca. 2,5 timer tur/retur. Forskjellen i tidsbruk per uke er nesten 8,5 timer. Noe som også vil øke kaoset betydelig ved reduksjon av frekvens på Tau-sambandet.

Strand kommune er i ferd med å bygge nye skoler og planlegger og forbereder seg til Ryfast åpner. En reduksjon i frekvens på ferjer og hurtigbåter vil hindre den forventede utviklingen for næringslivet og personer som skal mellom Ryfylke og Stavanger. Ryfylke som region trenger et bedre tilbud på Tau-sambandet for å kunne opprettholde et variert næringsliv og sikre arbeid til innbyggerne – ikke et dårligere som det nå legges opp til».

Publisert:
  1. Norled
  2. Jørpeland
  3. Strand kommune
  4. Strand
  5. Rogaland fylkeskommune

Mest lest akkurat nå

  1. Næringsministeren frykter brå oljenedtur: - Jeg tror ikke vi er godt nok forberedt

  2. Sjekk hvem som dukket opp på treningen til lokalt lag

  3. «Regå» fikk ny eier etter budkrig

  4. Siktedes kjæreste bodde i nabolaget til Birgittes foreldre

  5. Kraftig regnvær og kuling på vei

  6. Omdiskutert ordning gjør at Tage og kompisene kan sove 40 minutter ekstra hver morgen