Oppgraderingene utsettes, mens ulykkene fortsetter

Hele 85 personer har blitt skadd eller drept i tunnelene i Stavanger-regionen, verst er tunnelene på E39. Likevel har den ventede oppgraderingene av Rennfast blitt utsatt.

Trailerbrann i Mastrafjordtunnelen i september 2006, der et vogntog tok fyr nederst i tunnelen. Foto: Jon Ingemundsen

  • Torkel Schibevaag
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Mandag skjedde det igjen, en brann i bakhjulene på en lastebiltilhenger førte til sterkrøykutvikling i Mastrafjordtunnelen. I en rapport om de syv tunnelene i Stavanger-regionen, Auglendshøyden tunnel, Byhaugtunnelen, Byfjordtunnelen, Mastrafjordtunnelen, Hillevågstunnelen, Storhaugtunnelen og Bergelandstunnelen, Vegvesenet har laget for Aftenbladet viser statistikk at det vært hele 56 ulykker i disse tunnelene i tidsperioden 2000 til 2011. Verst er tallene fra E39 der det har vært 33 ulykker som har ført til 7 drepte og 43 skadde.

— I Norge har vi vært skånet for de store tunnelulykkene, men vi har vært nære på. Statistikk viser at det er svært trygt å kjøre gjennom tunneler, men eldre tunneler og spesielt høy trafikk som det er på E39 er med å øke risikoen for ulykker, uttaler Egil Otter, ansvarlig for det norske tunnel-inspeksjonsprogrammet til NAF som legger til at disse tallene oppleves som svært signifikante.

Har endret dato

Ulykkene har i følge Vegvesenet påskyndet en oppgradering på 100 millioner kroner av de to undersjøiske tunnelene på E39 mellom Randaberg og Rennesøy. I sommer uttalte Vegvesenet til Aftenbladet at arbeidet på oppgraderingen skulle starte i senhøstes eller i vinter, nå viser det seg at oppgraderingen har blitt utsatt.

— Planen er at oppgraderingene skal gjøres ferdig innen 2014, og vi har allerede lyst ut det som skal gjøres av oppgraderinger i 2013, forteller seksjonsleder, Øyvind Kommedal, ved veiseksjonen i Vegvesenet i Stavanger. I følge han er det heller ikke mulig å fremskynde arbeidet med å sikre tunnelene, selv om Vegvesenet opplyste om noe annet i sommer.

Nullvisjon

Otter som reiser rundt i Norge for å teste sikkerheten i tunnelene, håper oppgraderingen rykker opp på prioriteringslisten til Vegvesenet.

— Alle ulykker og andre ting som oppleves som negativt er ikke noe vi ønsker, derfor vil vi med denne oppgraderingen begrense muligheten for ulykker ytterligere, sier Kommedal som viser til Vegvesenets nullvisjon i trafikken.

Han mener ikke at sikkerheten er dårligere i Rennfast, enn hva den er i andre norske tunneler og at vi har et fortrinn med nødetater i nærheten om noe skulle oppstå.

Reagerer

Tunnelinspektør Otter reagerer på nivået til tunnelene i Norge.

— Det trengs store grep for å bedre tunnelene i Norge, et eksempel er at ventilasjonsanleggene i tunnelene veldig ofte er utslitt. Det fører til vanskeligheter under røykutvikling, mener han. Gode ventilasjonsanlegg gjør det lettere å snu luftstrømmen etter hvilken side brannvesenet kommer fra, samt at man lettere kan få blåst ut røyk.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Først løp han Norge på langs og knuste verdensrekorden. Så ble han rammet av syndromet som gjør løperen tom og trist

  2. Politiet fant usikret dynamitt, en bombe - og bazooka i kjelleren

  3. Ingen oppdrag knyttet til vannskader for brannvesenet i natt

  4. Lastebil kjørte på elg

  5. Rødt-Mimir om fødekapasiteten på nye SUS: – En skandale

  6. Christiansens OL-nedtur: – Det er ikke sykdom. Jeg har sjekket det