Bom fast om Rogfast

Svaret på hva statens pengebidrag til Rogfast er sender Frp og Sp igjen dypt ned i skyttergravene.

Publisert: Publisert:

Roy Steffensen (Frp) langer igjen ut mot Geir Pollestad (Sp) for Rogfast-regnestykket. Foto: Lars Idar Waage

  • Geir Søndeland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Her skåler Geir Pollestad, t.h., med Torstein Tvedt Solberg (Ap) i forbindelse med offentliggjøringen av regjeringens klarsignal for Rogfast i mars. Nå har han havnet i heftig munnhuggeri med Frp om statens pengebidrag og hvordan momsen påvirker regnestykket. Foto: Pål Christensen

Finansieringen av den 25 kilometer lange kryssingen av Boknafjorden, bedre kjent som Rogfast, har vært og er en nokså kontroversiell affære. Roy Steffensen (Frp) og Geir Pollestad (Sp) anklager hverandre for usannheter. Pollestad mener Steffensen fører en klin umulig og absurd debatt. Sistnevnte krever på sin side en unnskyldning fra statssekretæren som han ikke lenger tør å stole på.

Gnisten som satte fyr i Rogfast-bålet ble antent onsdag. Da kom det offisielle svaret om statlig bidrag og moms fra samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) i Stortinget. I stedet for å bidra til forsoning, har forsøket på en avklaring tilspisset frontene mellom de to rogalandskandidatene til Stortinget.

Oppsummert: Frp trekker av momsen når de beregner statens egentlige pengebidrag. Det gjør ikke Sp. Ifølge Pollestad kan denne regneøvelsen bare gjøres med, ifølge Pollestad, den ulogiske forutsetningen om at overskytende momspenger blir liggende ubrukt "i madrassen" hos forbrukerne, i dette tilfellet hos bompengebetalende bilister.

Les også

- Jukser ikke med tallene

Les også

Mener staten holder folket for narr i Rogfast-prosjektet

Krangling hele sommeren

Før skuddvekslingen med de ulike argumentene og beskyldningene, trengs litt historikk:

8. mars. Aftenbladet skriver at regjeringen går for Rogfast-start i 2015. Staten skal bidra med 1 milliard kroner, fastslår Pollestad.

12. april. Nasjonal transportplan (NTP) med Rogfast-omtale legges fram. I NTP omtales de nye momsreglene for veier. Veiprosejekter beregnes med full merverdiavgift, ikke delvis fritak som før. Rogfast-prisen estimeres til 12,2 milliarder kroner, hvorav 9,5 milliarder kroner i bompenger. Senere beregnes momsen til 2,38 milliarder kroner, og det statlige bidraget til 2,7 milliarder kroner.

4. juni. Aftenbladet omtaler at Steffensen (Frp) mener staten tar med den ene hånden og gir med den andre i Rogfast-prosjektet. Talltriksing på høyt nivå, anklager Steffensen og viser til oppfattelsen om et statlig bidrag på 300 millioner kroner med momsen fratrukket. Dette avvises blankt av Pollestad (Sp). Samme dag uttaler han til NRK at det Frp presenterer er bare tull. Forenklingen av momssystemet ga 1,7 milliarder kroner i økt moms, og derfor ble 2,7 milliarder kroner lagt inn, slik at det statlige bidraget blir 1 milliard kroner, opplyser Pollestad.

Les også

Fortsatt tallkrangel om Rogfast

5. juni starter Ketil Solvik-Olsen (Frp) jakten i Stortinget på svaret om hva staten egentlig bidrar med til Rogfast. Til grunn legger Frps finanspolitiske talsmann et statlig bidrag på 2,7 milliarder kroner minus moms til staten på 2,4 milliarder kroner. Slik blir det rene pengebidraget, ifølge Solvik-Olsen, 300 millioner kroner. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) bekrefter at det statlige bidraget er 2,7 milliarder kroner, men svarer at det statlige bidraget, sett bort fra økt moms etter omtalte regelendring, er på om lag 1 milliard kroner. Samme dag uttaler Pollestad til Aftenbladet hvor provosert og forbannet han blir over at Steffensen hevder at Sp prøver å lure folk. Talltriksingen er avslørt, svarer Steffensen.

14. juni er det Solveig Horne (Frp) sin tur. Hun viser til at problemstilling tåkelegges gjennom selektiv bruk av tall. Hun ber Arnstad i klartekst slå fast hvor stor momsen er, slik at Frp kan få klarhet i statens egentlige pengebidrag. Samferdselsministeren gjentar at det statlige bidraget er 1 milliard kroner sett bort ifra det staten kompenserer for i økt merdiavgift (som følge av momsregelendringen). Arnstad minner om alternativene. 1) Mer bompenger. 2) Økt statlig pengebidrag, og dermed mindre bompenger. Sistnevnte alternativ vil ifølge Arnstad uansett gi staten momsinntekter, fordi bilistene kan bruke "bompengekronene" andre steder enn i bomringen.

21. juni. Frp gir seg ikke. Denne gang er det Tord Lien (Frp) som sender statsråden et forenklet spørsmål: Hva er antatt momsinntekt til staten fra Rogfast-prosjektet, uavhengig av hva som refunderes?

07. august. Svaret fra Arnstad til Lien at momsen utgjør 2,38 milliarder kroner, og at den statlige andelen i Rogfast er om lag 2,7 milliarder kroner. Samferdselsministeren presiserer at samlede bompenger forblir upåvirket av momsøkningen, og at prishoppet etter momsregelendringen kompenseres gjennom et statlig bidrag.

– 700 millioner forduftet

Fra juni til august er altså frontene svært fastlåste. Det er de fortsatt.

– Det er veldig kjekt at sjefen til Pollestad bekrefter at jeg har rett og han har feil. Samtidig er det trist at en statssekretær prøver å bløffe fordi han ikke vil at folk skal forholde seg til de korrekte tallene, sier Steffensen.

– Dette tror jeg er helt bevisst. Vi måtte tre runder i Stortinget for å få kortene på bordet. Nå ser vi at staten bidrar med penger i den ene hånden, og tar rett tilbake med den andre. Det står i kontrast til uttalelsene om at statens bidrag er 1 milliard kroner. Slik har folk trodd at det reelle pengebidraget har vært 1 milliard kroner. Dette må Pollestad si unnskyld for. Han har skålt i champagne på trykk i Aftenbladet. Det blir feil når bilistene må ta nærmest hele regningen. Ut i fra det Pollestad har sagt, har nesten 700 millioner kroner forduftet, fortsetter stortingskandidaten.

Steffensen viser her til følgende beregning: Differansen mellom det statlige bidraget og momsen er på 320 millioner kroner. Det statlige bidraget på 1 milliard minus 320 millioner kroner blir 680 millioner kroner.

– Pollestad kunne lagt saken død og innrømmet faktafeil. I stedet fortsetter han kranglingen og framstiller meg som om jeg ikke kan matematikk. Det er kjempekjekt å ta regjeringen på faktafeil, men det er svært beklagelig at representanter for regjeringen prøver å skjule ting, fortsetter han.

Les også

- Ingen vei tilbake for ferjefri E 39

– Absurd problemstilling

Pollestad møter kritikken med hoderisting av den kraftige sorten. Karakteristikkene er "rent oppvigleri", "Anders Lange-taktikk" og en "klin umulig debatt".

– Det vi sier er til å stole på. Jeg har rett, Roy Steffensen tar feil, oppsummerer statssekretæren.

– Problemstillingen er nærmest absurd. Det statlige bidraget har ikke endret seg. Det har vært og er fortsatt på 1 milliard kroner. 1,7 milliarder kroner ekstra ble lagt inn for å kompensere for økt moms etter regelendringen. Med Frp-tankegangen må det samlede beløpet, som hele prosessen genererer i skatter og avgifter, trekkes ut og regnes på. Det blir helt vanvittig. Jeg har ikke opplevd noe sånt før, sier Pollestad.

Rogfast-madrassen

Stortingskandidaten følger opp "sjefens" argumenter slik:

– Staten får altså ikke mer momsinntekter av å gi penger til Rogfast. Hvis bilister ikke hadde trengt å betale bompenger, ville de ha brukt pengene på andre varer og tjenester som selv ville ha utløst moms. For å komme ned til differansen på drøyt 300 millioner kroner, som Frp opererer med, må det bilistene slipper å bruke som bompenger, bli sydd langt inni madrassen. Roy Steffensen må gjerne ha en god fantasi, men vi er opptatt av å realisere prosjektet, fortsetter han.

– Tenkemåten er grunnleggende feil. Det legges til grunn at den eneste måten å få inn moms på er at folk betaler bompenger. Før regelendringen var det ingen som trakk fra momsen når vi snakket om den statlige pengeandelen. Å snakke om at det statlige nettobidraget påvirkes av nye momsregler, så lenge det er bompenger, går bare ikke an. Det stemmer kun dersom folk legger pengene sine i madrassen, sier Pollestad, som presiserer følgende:

– Den økte momsen som kom etter regelendringen, er kompensert for, og samtlige av NTP-prosjektene som dette angår, forblir upåvirket er praksisendringen, inkludert Rogfast, sier han.

Steffensen kommenterer dette slik:

– Pollestad kaller min regnemåte for absurd, men når hanselv skal forklare hvordan det statlige bidraget blir 1 milliard kroner, så gjør han det påsamme måte. Han trekker 1,7 milliarder kroner i momsøkning fra det statlige totalbidragetpå 2,7 milliarder, og sier "vips, 1 milliard bidrag". Forskjellen er imidlertidat jeg trekker fra hele momsen på 2,38 milliarder kroner. Det er vel mest absurd å baretrekke fra deler av momsen? spør han.

Dermed står Rogfast-frontene fortsatt bom fast.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Nortura-exit åpner for storutbygging på Forus

  2. - Folk vil få sjokk

  3. Fem positive koronatester på Haugalandet

  4. Norsk kvinne begjært utlevert til Hellas – dømt i sak hun ikke visste om

  5. Person døde i ATV-ulykke ved Lysefjorden

  6. Her er supermosjonistens seks tips for å rekke trening i hverdagen

  1. Stavanger