Go-Ahead straks klar for Jærbanen: Sjekk de nye uniformene

Om ti dager braker det løs på Jærbanen og Sørlandsbanen. De tog-ansatte stiller i nye, smarte uniformer når Go-Ahead overtar de første konkurranseutsatte togstrekninger i Norge.

Publisert: Publisert:

De ansatte i Go-Ahead har fått nye uniformer – sydd på mål. Her vises de fram av Katarina Moritz, fra venstre, Trond Olav Aarsand, Iris Haga, Line Rasmussen, administrerende direktør Cathrine Elgin (som ikke er uniformskledd), Thomas Middelthon, Ole Andreas Skårland, Margrethe Grana og Øyvind Roger Kile. Foto: Pål Christensen

  • Camilla Bjørheim
    Journalist

– Aldri sett dere så fine før!

– Oi, du er skikkelig fin!

Det er feststemning i det nye hovedkontoret til Go-Ahead, selskapet som i fjor vant konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

I Kongsgaten 54, få meter fra jernbanestasjonen i Stavanger, svinser ansatte rundt i nye uniformer.

– De er sydd på mål. I disse dager deler vi ut uniformspakker til togpersonellet, sier administrerende direktør Cathrine Elgin, som forsikrer om at de ansatte har vært involvert i arbeidet med å finne passende arbeidsantrekk.

Uniformspakken består av mørkeblå bukser, skjørt og blazer, som kombineres med hvit skjorte eller blå T-skjorte. For kalde dager får de ansatte ulljakke og ytterjakke. Også et turkis tørkle følger med. Sko er langt på vei valgfrie.

– Men hælene på skoene må maks være 3 centimeter, sier Elgin.

Hovedkontor i Stavanger

15. desember kjører de første togene med personell fra Go-Ahead ut fra perronger langs Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det er ikke tilfeldig at selskapets hovedkontor er lagt til Stavanger, like ved perrongen.

Den nye operasjonssentralen til Go-Ahead ligger i Stavanger. Sentralen vil være døgnbemannet. Foto: Pål Christensen

– Det er her hjertet av våre operasjoner er. Her er utgangspunktet for både regiontogene og lokaltogene, sier Elgin.

I første etasje i Kongsgata er det blant annet hvilerom for lokførere og konduktører som har stått tidlig opp og trenger en strekk etter en lang togtur. Her sitter også personalavdelingen.

Møterommene har fått navnene Go-crazy og Go-bananas.

Også den døgnbemannede operasjonssentralen, der alle togenes posisjoner overvåkes, er i Stavanger.

Go-Ahead har etablert sin operasjonssentral i Stavanger. Vy har sin operasjonssentral i Oslo. Foto: Pål Christensen

Totalt skal det jobbe 27 ansatte på hovedkontoret, hvorav 17 er nyopprettede stillinger ettersom arbeidsoppgavene ikke var en del av virksomhetsoverdragelsen.

Personellet som skal jobbe om bord i togene, selvsagt iført de nye uniformene, kommer fra Vy, tidligere NSB.

– Alle Vy-ansatte er med over til oss, sier Elgin.

Liten forskjell for kundene

Nye uniformer og nye merker på togsettene vil kanskje bli den mest synlige endringen for togreisende flest fra 15. desember. Foreløpig blir det ingen endringer i rutetabellene.

Administrerende direktør Cathrine Elgin viser rundt i det nye hovedkontoret til Go-Ahead. Her har møterommene fått passende titler som Go-bananas og Go-crazy. – Det skal merkes litt at vi er kommet på banen, vi skal rokke litt, sier Elgin. Foto: Pål Christensen

– Vi er forpliktet til å følge dagens ruteplan det første året, sier Elgin, som likevel håper kundene vil merke en forskjell når det britiske selskapet overtar togstrekningene.

Blant annet mener hun Go-Ahead vil ha bedre kontakt med buss-selskapet som skal kjøre buss for tog, noe som skal være til fordel for reisende.

De rundt 110 konduktørene og lokførerne på Jærbanen håpet at NSB, nå Vy, skulle vinne konkurransen og fortsette driften av Jærbanen. Så ble det i stedet britiske Go-Ahead. Med i finaleheatet var også Svenske SJ.

Lederen for Lokomotivpersonalets forening i Stavanger Holger Forsberg sier de ansatte er spente bare ti dager før den første konkurranseutsatte togstrekningen i Norge overtas av en ny aktør.

– Det er jo jernbanehistorie dette. Det er første gang dette gjøres i Norge. Prosessen har vært hektisk. Ett år på å starte opp et nytt selskap er ikke lang tid, sier Forsberg.

12. november signerte fagforeningene en overenskomst med den nye arbeidsgiveren. Lønns- og arbeidsvilkår blir som før.

– Det var viktig å få på plass. Samtidig er det mange nye IT-systemer som skal tas i bruk, i tillegg til nye uniformer.

– Er dere fornøyde med nye uniformer?

– Ja, noen små utfordringer er det. Personlig mener jeg dette blir en liten kvalitetsheving, og jeg liker at logoen er mer diskré. Jeg tror de fleste blir fornøyde. Vi får blant annet en parkas som blir god å ha på Jæren, sier Forsberg.

9. desember blir det klart hvilket selskap som vinner Trafikkpakke vest, som inkluderer togstrekningene:

  • Bergensbanen: Fjerntog Oslo S – Bergen
  • Vossebanen: Regiontog Bergen – Voss – Myrdal
  • Vossebanen: Lokaltog Bergen – Arna

I sommer ble det klart at togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen er tildelt SJ Norge.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ryfylketunnelen nattestengt fra mandag

  2. Hareide signerte byvekstavtalen: - En god dag for Rogaland

  3. Viking må trolig endre på laget

  4. Hun danket ut politikere i kampen om Stavanger-jobb

  5. Når en gruppe i samfunnet føler seg spesielt uthengt, må det være på sin plass å lytte, og å innrømme feil.

  6. Hjemmekontor anbefales, men UiS-ansatte skal møte på jobb. Slik blir arbeidshverdagen i høst

  1. Jernbanereformen
  2. Go-Ahead
  3. Kolumbus
  4. Jæren
  5. Vy