Søndeland (V) vil ha gratis buss i rushtiden

Jan Erik Søndeland i Stavanger Venstre vil helst beholde rushtidsavgiften, men ser at kampen er tapt. Han vil ha gratis buss i rushtiden for å få ned bilbruken, men han vet ikke hva det vil koste.

Publisert: Publisert:

Venstres ordførerkandidat i Stavanger, Jan Erik Søndeland vil ha gratis buss i rushtiden, lavere avgift i bomringen utenfor rushtiden - som han vil ha en del under den laveste satsen i dag - for å begrense bilbruken. Foto: Fredrik Refvem

  • Dag-Henrik Fosse
    Journalist

Forliket i regjeringen åpnet døren for å fjerne rushtidsavgiften på Nord-Jæren, og den invitasjonen har ordførerne på Nord-Jæren tatt imot. Men Venstre lokalt vil helst beholde rushtidsavgiften og er dermed på kollisjonskurs med sin egen regjering, som Venstres partileder Trine Skei Grande er en del av.

Et økt statlig bidrag på 50 millioner kroner i året gjør det mulig å fjerne rushtidsavgiften. Forutsetningen er at nullvekstmålet nås.

Venstres ordførerkandidat i Stavanger, Jan Erik Søndeland er ikke enig i at partiet lokalt er på kollisjonskurs med partilederen sin, men mener at fjerningen av rushtidsavgiften vil gjøre det vanskelig å nå nullvekstmålet.

Partileder Trine Skei Grande i Venstre. Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Nullvekstmålet ligger i bunn, og det er helt urealistisk å få dette til uten rushtidsavgift. Her er det de lokale ordførerne som ødelegger intensjonen til regjeringen om å nå dette målet, sier Søndeland til Aftenbladet.

– Fjerning av rushtidsavgiften er ikke en langsiktig løsning for klimaets skyld. Ingenting er mer effektivt enn denne avgiften. Skal den bort må det alternative og kompenserende tiltak til. Her svikter denne avtalen totalt, sier Søndeland. Han frykter dårligere luft og mer kø.

Dette er nøkkelen til lokal enighet, og skissen fra ordførerne om avvikling av rushtidsavgiften på Nord-Jæren.

Både Venstres fylkesordførerkandidat Kjartan Alexander Lunde og Jan Erik Søndeland, sier de er skuffet over skrotingen av rushtidsavgiften.

Les også

Håper rushtidsavgiften kan fjernes fra nyttår

Les også

Regjeringen vil gi ekstra bom-millioner til Nord-Jæren

Les også

Bompengedramaet: Milliarder å hente for Nord-Jæren

– Dobbelttap for miljøet

– Det er helt forferdelig at Nord-Jæren-ordførerne samtidig tar bort elbilfordeler. Dette er et dobbelttap for miljøet. Venstre har hele tiden vært for rushtidsavgift på Nord-Jæren, sier Lunde.

Andelen elbiler på Nord-Jæren er altfor lav til at det allerede innføres halv avgift. Venstre lokalt ønsker å videreføre elbilfordelene i en lengre periode.

– Rushtidsavgiften har vært bærebjelken i å nå målet om reduserte utslipp og nullvekst i biltransport, sier han.

I skissen til byvekstforhandlingene med staten legges det opp til halv bomavgift for elbiler.

– Gratis buss i rushtiden

Venstre lokalt støtter kollektivsatsing som avtalen legger opp til, men mener denne måtte vært enda større for å forsvare fjerningen av rushtidsavgift og økt betaling for elbiler.

– Når rushtidsavgiften nå forsvinner, hvilke tiltak kan bidra til å få ned køene og utslippene uten denne avgiften?

– Hva med å tilby gratis buss i rushtiden, sette ned den lave satsen i bomringen utenfor rushtiden - som må ligge en del under den laveste satsen i dag - samt å se nærmere på parkeringsrestriksjoner for å begrense bilbruken, sier Jan Erik Søndeland. Han har ikke regnet på hva gratis buss i rushtiden vil koste.

Rødt har foreslått halv pris for buss i rushtiden.

– Krokfot for klimasatsingen

Heller ikke Miljøpartiet De Grønne lar seg begeistre av ordførerne på Nord-Jæren sin forhandlingsskisse.

– Dette er en krokfot for klima-satsingen på Nord-Jæren og er svært problematisk for Stavangers mål om å kutte 80 prosent av utslippene frem mot 2030, påpeker bystyremedlem Rune Askeland for partiet.

Resultatet blir flere fossilbiler og færre elbiler. Dette er ikke er et miljøforlik, men et forlik som skulle løfte Frp frem mot valget. Det er en ansvarsfraskrivelse å vrake rushtidsavgiften og overlate til administrasjonen å komme med andre tiltak for å nå nullvekstmålet, sier han.

– At rushtidsavgiften droppes er et tap av det viktigste tiltaket for å få ned kø, kork og utslipp. Dessuten vil inntektene gå ned uten at man har klare løsninger på plass annet enn å belaste elbileiere som selv bidrar til utslippskutt, sier Askeland.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Frigir navnet på 16-åringen som omkom i ulykke i forbindelse med skoleprosjekt

  2. Trener forgrep seg på spiller: Dømt til 15 måneders fengsel

  3. Milliongave til Arboretet - vil lage botanisk vitensenter og knytte seg til forskning

  4. Bodil suste rundt på fester og fløy privatfly i studietiden, men kjente større lykke da sønnen så et fint tre i Røldal

  5. NFF vil åpne for publikum på eliteseriekamper

  6. Mann til sykehus etter arbeidsulykke

  1. Elbil
  2. Bompenger
  3. Samferdsel
  4. Kollektivtransport
  5. Bil