Sjampanje for ny tunnel, men vil ha fortgang

Ryfylkerådet feiret med sjampanje at ny Årdalstunnel er inne i Nasjonal transportplan.

Hjelmeland-ordfører Bjørn Laugaland og Strand-ordfører Irene Lauvsnes er fornøyde med å ha vunnet fram med Årdalstunnelen.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Regjeringen og de to samarbeidspartiene har lagt både ny Årdalstunnel og tunnel i Rødsliane inn i Nasjonal transportplan (NTP) i perioden 2024-2029. Dette betyr at Rogalands to mest rasutsatte veistrekninger skal sikres.

Årdalstunnelen skal rassikre riksvei 13 ved Tysdalsvatnet og forkorte reisetiden gjennom Ryfylke med 10 minutter.

– Startet møtet med feiring for Årdalstunnelen, men skuffelse med Rødsliane som ligger 10 år fram i tid. Det kan vi ikke være fornøyde med, sier Bjørn Laugaland, leder i Ryfylkerådet.

Organet hadde møte fredag 7. april. I en uttalelse til NTP krever Ryfylkerådet at tunnelen i Rødsliane realiseres i første del av NTP-perioden (2018–2023), altså at den står ferdig innen 6 år. Når det gjelder Årdalstunnelen uttaler rådet at den må realiseres innen 2029. For øvrig er Ryfylkerådet opptatt av at det bygges gang- og sykkelvei på strekningen Ryfast (Solbakk) - Jørpeland innen den undersjøiske motorvegen åpnes i 2019.

Det er en rekke veiprosjekter langs riksvei 13 som står på ønskelisten til Ryfylkerådet.

Publisert:
  1. Nasjonal Transportplan
  2. Ryfylke
  3. Hjelmeland
  4. Strand kommune
  5. Hjelmeland kommune

Mest lest akkurat nå

  1. Sykepleiere på akutten på SUS: – Vi føler på en uro over ikke å bli hørt

  2. Bil på taket i Sandnes - to personer til sykehus

  3. Støre setter sin lit til tredje vaksinedose

  4. Oppfordret til å avlyse julebord: SUS-ansatte føler seg forskjells­behandlet

  5. Familien på Tasta sparer tusenvis på å gjøre små grep – her er deres – og ekspertens – strømtips

  6. Sør-Roga­land sier «nei takk» til flere ting­retter