Regjeringen vil gi ekstra bom-millioner til Nord-Jæren

Regjeringen vil gi 50 millioner kroner ekstra til bomringen på Nord-Jæren hvert år, slik at rushtidsavgiften kan droppes.

Publisert: Publisert:

Foto: Pål Christensen

  1. Leserne mener

Det sa statsminister Erna Solberg på pressekonferansen fredag kveld.

Hun pekte på at det på Nord-Jæren for øyeblikket ikke er mulig å bli ferdige med neste runde – man blir ikke lokalt enige om løsningene.

– Derfor ønsker regjeringen å inngå en avtale. Regjeringen er innstilt på å øke det statlige bidraget med 50 millioner kroner per år i avtaleperioden, dersom det er et lokalt ønske om å inngå en avtale uten rushtidsavgift, og det samtidig lar seg realisere innenfor nulløkningsmålet. Dette målet er grunnleggende, men vi skal altså kunne bidra, slik at det ikke er pengemangelen som gjør at man ikke vil fjerne rushtidsavgiften, sa Solberg.

Les også

Statsministeren stiller bom-ultimatum

Hun sa videre at to prosjekter på E39 som nå ligger inne i bypakken på Nord-Jæren, tas ut og overføres til Nye veier. Dermed senkes bompengebelastningen i hele pakken, og det kan gi et bedre tilbud.

– Det betyr også at de statlige bidragene som er lagt inn for å finansiere disse prosjektene, blir tatt ut, men totalt sett blir bompengepresset i pakken mindre, sa Solberg.

Delte meninger lokalt

– Det er litt vondt å si det, men i dag sa statsministeren mye fornuftig, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) til Aftenbladet etter at pressekonferansen var over.

Sandnes-ordfører Stanley Wirak synes statsminister Erna Solberg sa mye fornuftig på fredagens pressekonferanse.

– Det er jo dette jeg har sagt i et år, på inn- og utpust!

– Men blir det mulig å nå nulløkningsmålet om rushtidsavgiften forsvinner?

– Ja. Trafikken har allerede minket, og med videre satsing på kollektivtrafikk så blir det ikke noe problem. Nå håper jeg at resten av kommunene på Nord-Jæren hører på meg i fortsettelsen, sier han.

FNBs Frode Myrhol er ikke imponert av statsministerens ekstrapenger til Nord-Jæren til fjerning av rushtidsavgiften. Foto: Jan Inge Haga

Frode Myrhol fra Folkeaksjonen Nei til Bompenger (FNB) i Stavanger er ikke like begeistret.

– 50 millioner årlig er altfor lite til at dette er gjennomførbart, særlig når en tenker på at den samme regjeringen har vedtatt å bygge nytt sykehus på Ullandhaug, noe som er beregnet å gi en stor økning i trafikken, sier Myrhol.

Han tror folk vil sitte igjen med en følelse av at dette er kamuflert valgflesk.

– Om det er så enkelt å ordne det nå, hvorfor har de da ikke gjort det før? sier han.

Ole Ueland, H Foto: Jon Ingemundsen

Ole Ueland, Sola-ordfører og fylkesordførerkadidat i Rogaland Høyre, er derimot fornøyd:

- Statsminister Erna Solberg har i kveld lagt frem et forslag til bompengeløsning fra Høyre som både vil gi store økte statlige midler til bedre kollektivtrafikk i vår region, og betydelig lavere bompenger. Et tilbud fra staten vi ikke kan si nei til. Håper alle regjeringspartiene sluttet seg til dette, en vinn-vinn løsning, sier Ueland i en kommentar fredag kveld.

Solveig Ege Tengesdal, KrF Foto: Jarle Aasland

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) ga fredag kveld sin partileder positiv tilbakemelding på skissen som statsministeren har lagt fram.

– For oss har det vært viktig å finne en løsning der alle partienes interesser blir ivaretatt, og det synes jeg denne skissen viser at de har klart, sier Tengesdal.

Hun mener skissen «leverer» på tre viktige punkter:

– Dette vil lette bompengetrykket, det vil styrke kollektivsatsingen og nullvekstmålet ligger fortsatt i bunnen. Det var godt at vi også fikk en presisering på at det er en reell økning i statens andel, sier Tengesdal.

Publisert: