Frykter kundene forsvinner med bomstasjonen

Spørsmål om en enkelt bomstasjon kan bety liv eller død for 130 år gammel familiebedrift i Stavanger.

Publisert: Publisert:

Torhild og Siri Bryne Ringstad foran bildet av grunnlegger Torstein Bryne, som startet bedriften for 130 år siden. Foto: Fredrik Refvem

  • Metteliva Sofia Henningsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Det dufter av blomster og ved kassen henger et bilde av tippoldefar. I år er det 130 år siden han startet familiebedriften Brynes Planteskoler AS.

Men mellom blomsterrankene er det bekymring. Fremtiden for den tradisjonsrike familiebedriften kan bli dyster om politikerne torsdag vedtar forslag om å stenge Jåttåveien i forbindelse med bomringetablering rundt Forus og Lura, mener eierne.

– Stenger de veien, kommer vi til å miste 30 prosent av kundene våre. Mange vil nok kjøre en annen plass.Til konkurrenten for eksempel, sier Siri Bryne Ringstad, daglig leder av Brynes Planteskoler.

Akkurat Jåttåveien er nemlig et mulig smutthull for folk som vil lure seg unna passering av en fremtidig bomstasjon. Derfor vil statens vegvesen stenge veien med en fast bom. Noe som betyr at kunder til planteskolen må kjøre en omvei på opp til sju kilometer.

Planteskolen ble tidligere ekspropriert bort fra Hillevåg på grunn av utbyggingen av sykehuset.

Måtte lese det i avisen

I dag er det gjennomkjøring forbudt i Jåttåveien. Brudd på reglen kan gi bot på 5350 kroner.

– Når det er skilt, er det jo stengsel. Det burde holde at det ikke er lov å kjøre igjennom. Hvis ikke det er bra nok for vegvesenet, må de sette opp en bomstasjon, lyder forslaget fra planteskoleeierne.

Siri Bryne Ringstad på veien som Statens vegvesen vil stenge. Noe som kan bety at hun må legge ned den 130 år gamle familiebedrift. Foto: Fredrik Refvem

Blir forslaget vedtatt, frykter eierne at det vil slå ut negativt på bunnlinjen.

– Vi regner med det kan bli omsetningssvikt på tre millioner kroner. Det er så mye at vi da må vurdere om vi skal legge ned, sier Siri Bryne Ringstad , som er vokst opp på stedet og snart skal ta over bedriften etter foreldrene.

Det var en ren tilfeldighet at hun fant ut om saken.

– Jeg leste det i en notis i avisen. Det har ikke vært noen melding eller kommunikasjon om dette. Da jeg leste det begynte jeg å ringe rundt til naboene, og de hadde heller ikke fått vite noenting, sier hun.

Statens vegvesen tause i saken

Eierne har tatt opp saken med flere politikere i arbeidsutvalget for byutvikling. Ifølge Siri Bryne Ringstad er politikerne enige om at en total avstenging er unødvendig, og at det er viktig å ta vare på lokale næringsdrivende.

– Dette vil gå ut over arbeidsplasser, næringsvirksomhet og en over 100 år gammel lokal tradisjon, sier hun og fortsetter

– Dette er ikke bare en jobb. Det er den livsstil. Det er ikke bare å flytte og bygge opp en annen plass.

Politikerne har ifølge eierne lovet å finne en løsning som vegvesenet kan godta.

– Det er vegvesenet som er vanskelige, forteller innehaver Torhild Bryne Ringstad.

I begynnelsen av mars sendte hun brev til vegvesenet.
I brevet står «for vår bedrift ville det være en katastrofe dersom veien blir fysisk stengt. Først mistet vi alle bussruter i veien. Så ble det vedtatt gjennomkjøringsforbud. Dersom det nå skal opp skilt om stengt vei, blir vi enda mer utilgjengelig for kundene. Til slutt blir det nesten naturstridig å drive butikk i veien og vi er nødt å vurdere vår fremtidige eksistens».

Vegvesenet har per dag dato fremdeles ikke svart på brevet.

– Vi håper de opprettholder gjennomkjørringsforbuddet. Det funker for oss sånn som det er idag, slutter eierne.

Saken behandles torsdag ettermiddag i styret for byutvikling.

– Dette er ikke bare en jobb. Det er en livsstil, sier Siri Bryne Ringstad Foto: Fredrik Refvem

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  2. Sigrid Sollund blir kjempeengstelig hver gang sjefen ber om et møte. Det er hun ikke alene om

  3. Bil begynte å brenne under kjøring på fylkesvei 44

  4. Den kommende Røde Kors-presidenten har alltid en plan. Da sønnen fikk skallen splintret på Utøya, hadde hun 27

  5. Familie følte seg forgiftet – hadde spist sønnens hasjbrownies

  6. Viking-helten fortsatt taus om fremtiden: – Vil ikke tenke på det nå

  1. Statens vegvesen
  2. Byutvikling
  3. Stavanger