Beredskapssjefen om havaristen: - Hadde skipet begynt å lekke, ville vi hatt en stor aksjon over mange måneder foran oss

IUA Sør-Rogaland forberedte seg på det verste da de fikk melding om havaristen onsdag. Det kunne tatt måneder å rydde opp etter en lekkasje.

Publisert: Publisert:

"Tide Carrier" lå tett på stranda, i et område med verneverdige naturreservater. Foto: Lars Hjalmarsson

  • Lars Hjalmarsson
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Det kunne gått skikkelig galt. Vi skal prise oss lykkelig for at dette gikk bra. Hadde skipet begynt å lekke, hadde vi hatt en stor aksjon over mange måneder foran oss, sier brann- og redningssjef Henry Ove Berg, som også er leder i IUA (interkommunalt utvalg mot Akuttforurensing) Sør-Rogaland.

Havaristen «Tide Carrier» hadde 600 kubikk tungolje, og 300 kubikk diesel om bord. En kubikk tilsvarer tusen liter.

– En lekkasje kunne blitt like katastrofal som den vi så i Langesund i 2009. Jærstrendene er 20 mil med sand og knauser, det hadde blitt aktuelt å kjøre vekk sanden for å rense den. Det sier seg selv at det ville vært en enorm jobb, sier Berg.

31. juli 2009 gikk det 167 meter lange skipet «Full City» på grunn ved Langesund, utenfor Telemark. 300 tonn olje rant ut og forurenset kysten i Vestfold, Telemark og Aust-Agder. Opprydningsarbeidet pågikk i over et år.

Oppsamling av oljesøl ved Langesund Bad etter det havarerte bulkskipet Full City utenfor Langesund i 2009. Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Kunne ikke gjort noe

IUAs ansvar hadde startet idet skipet, eller oljen, hadde truffet stranden. Med været som herjet onsdag, da «Tide Carrier» havarerte, måtte de bare blitt stående og se på at ulykken utspant seg.

– Stormen ville revet i stykker utstyret vårt. Vi hadde bare måttet vente på godt vær. Jeg sier det igjen: Vi skal prise oss lykkelig for at det gikk som det gikk, sier Berg, før han fortsetter:

– Vi varslet fra Haugesund i nord og helt ned til Vest-Agder. Vi har et bra opplegg når det er fare for forurensning.

Les også

LES OGSÅ: «Tide Carrier» ba aldri om hjelp: - De påsto at alt var bra, men det kunne vi se at det ikke var

Internasjonal verneverdi

– Det er veldig heldig at det gikk som det gikk. Langs kysten her har vi fuglereservater med internasjonal verneverdi. Dette er et viktig område for fugl, blant annet fordi det har overvintringsfunksjon på grunn av klimaet, sier Knut Henrik Dagestad i Statens Naturoppsyn.

Statens Naturoppsyn er oppsynsmyndighet i området, og har dermed ikke noen beredskap dersom ulykken først er ute.

– Vi merket oss at det fantes et stort skadepotensiale, og vi hadde bidratt med det vi kunne, dersom det hadde endt annerledes, sier Dagestad.

Publisert:

Les også

  1. Bergingen koster minst 4-5 millioner

  2. Havaristen fikk inndratt godkjenningen forrige uke

Oppryddning av oljesøl ved Langesund Bad etter det havarerte bulkskipet Full City utenfor Langesund i 2009. Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Mest lest akkurat nå

  1. Familien savner svar etter at sønnen ble funnet død

  2. «Alle» vil gå på denne linja på videregående: – Appellerer til ungdom

  3. «Varsellampene er fleire. Og me kan koma til å høyra meir om QAnon. Det er mørkt nedst i kaninholet»

  4. Rogfast skal være klar i 2031

  5. Prøvde å overtale moren til ikke å se «Exit»

  6. – Her vil vi ikke være verneverdige

  1. Henry Ove Berg
  2. Rogaland
  3. Brann
  4. Beredskap