Derfor er svømming så god trening

Svømming er en av Norges største idretter, og er også en populær treningsform blant mange mosjonister.

  • Kristin Skodje
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 12 år gammel

1: LITE BELASTNING

— Svømming er en såkalt ikke-vektbærende treningsform. Veier du 60 kilo, vil du få en flyteevne som er omtrent det samme. Du blir med andre ord vektløs, og du kan bruke musklene dine uten at det belaster leddene.

— Svømming er faktisk den mest skånsomme treningsformen, uten noen form for mekanisk belastning på leddene, sier idrettsprofessor med doktorgrad i svømming, Per-Ludvik Kjendlie, til Aftenbladet. Han peker på at du for eksempel aldri hører om at folk brekker bein og armer ved å trene i vann.

2: KONDISJON

— Svømming er en ypperlig måte å trene kondisjon på. Når du ligger horisontalt (i svømmestilling) trener du utholdenheten ekstra godt, sier Kjendlie og forklarer: -Når du ligger horisontalt strømmer blodet raskere tilbake til hjertet og du får større slagvolum.Det betyr at hjertet pumper bedre, som er essensen i all utholdenhetstrening. Du oppnår med andre ord en treningseffekt på utholdenhet på hjerte på en lavere puls i vann enn det du vil gjøre på land. Trener i Team Stavanger, Morten Eklund, mener intervalltrening er en ekstra god måte å trene utholdenheten på.

— Og denne måten å trene på egner seg godt i svømming, legger den erfarne treneren til.

3: STYRKETRENING

Du bruker alle de store muskelgruppene når du svømmer. Armer, bein, mage, rygg og skulder- og nakkepartiet. Styrketrening i vann er en treningsform som blir anbefalt av mange fysioterapeuter.

— Løpetrening på dypt vann (så dypt at du ikke når bunnen), er langt mer effektivt enn løpetrening på land, sier fysioterapeut Gerty Lund. Hun har lang erfaring med opptrening i basseng av ulike pasientgrupper. - Dersom du holder i noe flytende mens du jogger, i loddrett posisjon, vil du få motstand i vannet både forover og bakover. Det kalles isokinetisk trening, forklarer Lund.

Det at du aldri får større motstand enn det du selv gir, gjør jogging i vann til en skånsom måte å trene muskulatur sammenlignet med for eksempel trening med vekter, ifølge fysioterapeuten.

4: FORBRENNING

Svømming er en god måte å forbrenne kalorier på. Og for overvektige er det en ideell måte å presse seg selv på, nettopp fordi trening i vann sliter lite på leddene. Ifølge svømmetrener Eklund vil du med en time svømming forbrenne rundt 500 kalorier. Dette forbeholder at du presser deg selv til å svømme i et visst tempo. Svømmer du rolig uten å kjenne at du blir andpusten, forbrenner du selvsagt mindre.

5: RIMELIG

Det koster ikke mye å trene i en svømmehall. En enkeltbillett i svømmehall koster rundt 30 kroner. Kjøper du klippekort er det noe rimeligere. Det finnes også student, honnør— og familierabatter. Du trenger heller ikke investere i masse dyrt utstyr før du setter i gang med treningen. I tillegg til en badedrakt/bukse trenger du en badehette (som du som regel får kjøpt i hallen). Det kan også være lurt å bruke svømmebriller.

6: GRAVIDITET

— Svømming og annen vanntrening er en trygg og flott måte å trene for gravide, sier idrettsprofessor Kjendlie.

Han peker på at det er skånsomt mot leddene. I tillegg kan det være en god avveksling fra en bokstavelig talt tyngre hverdag.

— Svømming og vanntrening i siste trimester er en fin måte å trene bevegelighet på. Vekta er jo som sagt opphevet og du har lettere for å bevege deg, sier Kjendlie. Han anbefaler gravide å melde seg inn i en treningsgruppe som tilbyr ulike former for vanngymnastikk.

-Du har større mulighet til å ha en effektiv treningstime i vann enn på land når du er kommet såpass langt i svangerskapet, sier idrettsprofessoren.

Ønsker du å svømme, anbefaler Kjendlie at du trener på rygg i siste trimester. Senk også farten noe. Ikke hold mer enn 60-70 prosent av den intensiteten du vanligvis trener med.

7: MOTORIKK

Mange foreldre tar med barna på babysvømming. -Det er en fin måte for barnet å stimulere sansene på, ifølge Kjendlie. Han viser til at bading også er positivt for utviklingen av barnets motoriske ferdigheter, fordi vann egner seg godt til balansetrening. — Å dykke, hoppe i vannet, lande bløtt, svømme, samt å plaske, er alle fine koordinasjonsøvelser, påpeker idrettsprofessoren.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Skulle sjekke om alt gikk bra med naboen. Ble stukket med kniv i brystet

  2. Kjemperesultat for Rogaland-bedrift - har ordrereserve på 4,6 milliarder

  3. Støyende asfalt­arbeid mellom Tjensvoll­krysset og Madla­krossen de to neste nettene

  4. – Jakob vil ikkje vere den som ligg bak og tilfel­dig­vis klarer å spurte forbi. Han vil vinne med over­tyding

  5. Birgitte-saken: Siktede la en felle for det som viste seg å være politi­folk

  6. Hun ble syk, manglet penger – derfor valgte hun dette yrket