– Norwegian skal fly igjen

Flyselskapets basesjef på Sola har opplevd kriser i luftfarten tidligere.

Publisert: Publisert:

– Det er ingen som vet hvor lenge dette vil vare. Jeg tror at at som med mange andre kriser, så går det over. Det blir bedre tider, sier pilot og basesjef Dag Njaa Foto: Jon Ingemundsen

  • Jon Ingemundsen
    Fotojournalist
iconDenne artikkelen er 70 dager gammel

Informasjonen i artikkelen kan være utdatert. Gå til vårt direktestudio for siste nytt om korona-utbruddet.

-> Gå til direktestudio

Dag Njaa sitter i loftstua hjemme på Fjøløy med nærmest ubegrenset utsikt. Interessen går til daglig mer mot fugler og dyr enn flyene på himmelen som sikter seg inn mot Sola.

I disse tider er han som mange andre travel på hjemmekontoret.

– Dette er et scenario jeg aldri har trodd ville være mulig. Vi er vant til at det kommer noen nedturer i vår bransje og har sett kriser før. Etter Sars, 11. september og askeskyen i 2010 kom det nedturer, det ble færre reisende og selskapene parkerte kanskje noen fly.

Med askeskyen var det et opphold i en forholdsvis kort periode. Det var lettere å forholde seg til. Slikt skjer rundt om i verden, men det forsvinner etter en stund.

Mandag så det ut til at Norwegian vil parkere 16 737-maskiner på Sola. I tillegg til de 11 Dreamlinerne som allerede er på plass.

Et historisk bilde over parkerte Norwegian-maskiner på Sola mandag. Foto: Jon Ingemundsen

Usikker framtid

Dette ser skumlere ut, reflekterer Njaa.

– Hele luftfartsbransjen er i en krise og dette kan være bare begynnelsen. Dette ser skumlere ut, gjentar Njaa.

– Hvor alvorlig er krisen?

– Det kan jeg ikke svare på, men vi ser i resten av samfunnet at dette er alvorlig, og det er det for oss Norwegian også, sier 57-åringen som har over 17.000 flytimer bak seg.

Dag Njaa begynte i Norwegian i 2007, da selskapet ekspanderte kraftig og Bjørn Kjos bestilte nærmere 100 nye Boeing-fly.

Før det fløy han 13 år i USA og senere i SAS. Etter angrepene på tvillingtårnene i New York i september 2001 måtte han sammen med 400 andre piloter forlate selskapet.

– Hva tenker du nå?

– Situasjonen er veldig trist og illustrerer at både Norwegian og luftfartsbransjen er i en krise jeg aldri har sett tidligere i alle årene jeg har fløyet.

– Hva bruker du tiden til nå?

– Vi planlegger driften framover, samarbeider med Folkehelseinstituttet, Avinor og vår egen operative ledelse. Vi prøver å formidle informasjon for å drive sikkert i den situasjonen vi er i. Det har vi klart bra, synes jeg. Det har vært en verden i forandring, og det har skjedd nye ting hele tiden, som vi kontinuerlig tilpasser oss til.

Det er få passasjerer i flyene for tiden, akkurat som i resten av samfunnet, få folk på tog, buss og i butikken, sier Dag Njaa. Foto: Jon Ingemundsen

Kontakt med kolleger

Njaa har ringt de fleste av de 28 pilotene på basen for å dele informasjon og erfaring.

Noen er allerede permittert, og flere vil bli permittert senere. Totalt i konsernet blir hele 7500 ansatte permittert.

Akkurat nå er det det fortsatt en del som flyr, men fra begynnelsen av april er det få på Stavanger-basen som vil fly aktivt.

Selv fløy Njaa til Manchester forrige mandag og hentet hjem folk. Tirsdag ble det en tur til Bergen om ettermiddagen. Norwegian flyr fortsatt mellom Bergen, Oslo og Stavanger, og det er det meningen å gjøre gjennom hele krisen.

Ni fly blir stasjonert i Oslo, tre på Arlanda utenfor Stockholm og ett i Helsinki. Disse skal fly i Norge og Skandinavia. Det blir ingen fly stasjonert på Sola, men flere piloter fra Stavanger vil være en del av bemanningen.

Det er ikke bare arbeidsplasser i Norwegian som blir berørt av krisen.

– Jeg tenker på hva Norwegian bidrar med som selskap. I 2019 genererte Norwegians utenlandspassasjerer 18 milliarder kroner inn i norsk økonomi, ifølge en rapport fra Menon Economics, siterer Njaa.

– De milliardene er med på å generere 24.000 arbeidsplasser. Det er ingen tvil om at Norwegians effekt på sysselsetting, arbeidsplasser og verdiskapning er veldig stor. Gjennom direkterutene våre kommer mange turister til Norge. Derfor er det viktig å se forbi denne situasjonen. Den går forbi - det vil bli bedre, sier piloten.

Norwegians basesjef i Stavanger, Dag Njaa, har fortsatt arbeidsdager i lufta. Foto: Jon Ingemundsen

Mer enn Norwegians arbeidsplasser.

– Vi er en del av infrastrukturen i Norge som må være i drift. Med tiltakene Norwegian-ledelsen gjør nå, med motiverte og fleksible ansatte og litt tid, får vi startet opp på nytt, sier basesjefen.

– Blir Norwegian like store etter dette?

– Det er umulig for meg å svare på. Norwegian kommer til å fly igjen, men kanskje som et litt annerledes selskap, tilpasset slik situasjonen blir etter at koronaviruset er kommet under kontroll.

– Men med viljen og innsatsen til våre ansatte i er det noe jeg tror selskapet vil dra nytte av. Norwegian har vært i motbakke tidligere. Men vi har alltid kommet tilbake. Denne krisen er mye dypere enn noen gang tidligere. Det gjelder ikke bare Norwegian, det gjelder hele luftfartsbransjen globalt. det er snakk om tid, så er bransjen oppe og går igjen.

Hvordan det ser ut i fortsettelsen er vanskelig å si, men vi skal opp å fly igjen, avslutter Njaa.

Publisert:
  1. Linda Hofstad Helleland åpner pengesekken for Rogaland

  2. Tegnell tar selvkritikk

  3. Flertallet av lærerne klarte ikke å følge opp sårbare elever i hjemmeskole

  4. Undersøkelse: Hver tredje nordmann unngår helsetjenester

  5. –Rødt, gult eller grønt lys? Vi skal være klar!

  6. – Stortinget må lytte til aktørene i næringen og det som hele industrien sier må til

  1. Korona-viruset
  2. Koronaviruset
  3. Norwegian
  4. Avinor
  5. Fly